• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Elit
    Joppelina skrev 2011-02-25 14:58:12 följande:
    oj, min tjej spelade hockey MED killarna, ända tills 13års åldern Skäms 

fel, fel , fel, fel.... ?
    Nej absolut inte. Du har nog inte greppat vad diskussionen handlar om. Handlar inte om att få syssla med en idrott tillsammans utan om man skall klä sitt barn i kulturspecifika kläder som är för tjejer bara för deras mamma vill påvisa en politisk övertygelse och använder sitt barn som marionett.
  • Anonym (heffa)

min kille går i klänning till dagis. det går så bra så.
    frågor?

• Anonym (Men herregud!)
    Veladis skrev 2011-02-25 14:57:27 följande:
    Jag skulle inte göra det.
    Smink, hårfärg osv, ja, när de är i tonåren kanske.
    Och varför gäller inte samma sak med klänning på kille för?
    Det med få långt hår, ändra färg handlar också om vilja.. och att gå sin väg.

Jag förstår inte.
  • Elit
    Veladis skrev 2011-02-25 15:00:48 följande:
    Det är två helt olika saker.
    Den ena om att inte sätta gränser baserat enbart på barnets kön.
    Den andra handlar om att sätta gränser baserat på barnets ålder.
    Tycker jag du har fördomar. Tydligen så ses det som konstigt att de vill ha färgat hår etc. är inte det att begränsa barnet? De vill ju ha det (tydligen inte du och då var det inte okey längre).
  • Elit
    Anonym (Men herregud!) skrev 2011-02-25 15:02:38 följande:
    Och varför gäller inte samma sak med klänning på kille för?
    Det med få långt hår, ändra färg handlar också om vilja.. och att gå sin väg.

Jag förstår inte.
    Då kanske du skulle läsa de sista sidorna som vi skrivit så slipper vi förklara för dig. Klicka på visa endast Elit så kan du återkomma sen.
  • Anonym (Men herregud!)
    Anonym (heffa) skrev 2011-02-25 15:02:20 följande:
    min kille går i klänning till dagis. det går så bra så.
    frågor?
    Hur gammal?
    Varför? Vill han helt själv?
    Hur reagerar alla andra? Ute, på dagis, osv.

Tycker du inte det är konstigt att klä din son i klänning och visa honom så, båda för dig och honom..?
    Är du inte rädd att det går längre? Könsbyte tillslut kanske?
  • Anonym (heffa)
    Anonym (Men herregud!) skrev 2011-02-25 15:05:37 följande:
    Hur gammal?
    Varför? Vill han helt själv?
    Hur reagerar alla andra? Ute, på dagis, osv.

Tycker du inte det är konstigt att klä din son i klänning och visa honom så, båda för dig och honom..?
    Är du inte rädd att det går längre? Könsbyte tillslut kanske?
    tre år
    han gillar den
    ingen säger nåt alls
    inte ett dugg konstigt
    nej
    skit samma
  • augustisten
    Elit skrev 2011-02-25 14:59:21 följande:

Samma trodde jag gällde klänning på killar men där hade tydligen jag fel...

Ja... skillnaden är ju att du gör en uppdelning efter kön som jag inte skulle göra. Men det står naturligtvis dig fritt. Jag predikar inte - men jag förklarar hur jag tänker när jag blir ifrågasatt (på ett ganska otrevligt sätt som antyder att jag kommer att orsaka att min unge blir mobbad). 

Kläder som är okej för dagisbarn är okej för dagisbarn för mig. Det gäller långt ifrån alla kläder, men det har inget med barnet ifrågas kön att göra. Det har med kläderna och deras funktion och lämplighet att göra. Det samma gäller det mesta. Jag kan faktiskt inte komma på något annat än trosor/kalsonger (som faktiskt har olika modell av en anledning) som jag skulle köpa olika utifrån kön.

Utifrån intresse och önskemål kan jag däremot göra skillnad mellan olika barn - förstås.
  • Joppelina
    Elit skrev 2011-02-25 15:01:42 följande:
    Nej absolut inte. Du har nog inte greppat vad diskussionen handlar om. Handlar inte om att få syssla med en idrott tillsammans utan om man skall klä sitt barn i kulturspecifika kläder som är för tjejer bara för deras mamma vill påvisa en politisk övertygelse och använder sitt barn som marionett.
    Jag har greppat detta alldeles rätt men om jag inte minns fel så var det någon som nämnde särskola i debatten, hur nu det kan höra samman med att en liten kille kommer till dagis i klänning, är väl ingenstans som det står klart att detta var ett av mammans politiska beslut.

Lätt att sitta och hitta på en massa antaganden när man inte vet sanningen, som varken du eller jag eller någon annan riktigt vet,,,
  • puss

varför är det kränkande för en kille att ha "tjejkläder"?
    det säger en del om ts kvinnosyn.

up yours
Svar på tråden Pojke i klänning?!