• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • lunapiena

Jaha....vi skall främja att våra barn att bära motsatta könets "typiska kläder".....pojkar i klänning och flickor i grabbiga kläder.Men ärligt talat.....efter klänningen så kommer högklackat och sen blir det väl bh och trosor också.Vill ni sk genusmorsor verkligen att er man skulle gå klädd i kjol,högklackat och kanske varför inte ett diadem i håret och raffiga underkläder med spets.Jag tror inte det.
    Sen kan det ju vara så att denna lilla kille är en av den lilla procent som finns,och är född i "fel kön".Det finns ju transsexuella barn,som är väldigt övertygade om att de borde3 vara det andra könet,och växer upp och opererar sig så att de får leva som det andra könet fullt ut.Det är en annna diskussion dock.
    Jag tycker personligen att om inte det föreligger ngt sådant så är man skyldig sitt barn att förklara vad som anses kvinnligt och vad som anses manlig klädsel i detta samhälle vi lever i nu.Individ hit och individ dit..........gud så tröttsamt.Precis som man lär sina barn att ha bordsskick,vara någorlunda ordningsamma,inte vara elaka ,prata välvårdat etc så lär man väl dem hur  man bör klä sig vid olika tillfällen.Inte svårare än så.............

• PennyD
    Om man schemalägger leken till specifika tider och platser tror jag man hämmar barnets utveckling. Världen är deras arena.

Är det fortfarande ingen som svarat mig varför flickor får klä ut sig till kvinnor men inte pojkar?
  • Dorian Ertymexx
    sannapannapådal skrev 2011-02-25 18:04:30 följande:
    När skottar har kjol är det liksom en folkdräkt. Tror till och med att skottens landsmän
    hade dragit på smilbanden om de sett en karl komma gåendes i rosa kjol med paljetter...
    Right. Så för män är det OK med kjol om de har en lam ursäkt. "Men det är ju folkdräkt... ju!"

Bortsett då från att kilten var en nymodighet på 1700-talet, du vet, den där epoken när män generellt klädde sig i rosa, sminkade sig och betedde sig "fjolligt". Lustigt det där va?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • giftfri
    Anonym (***) skrev 2011-02-24 13:57:18 följande:
    Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 
    Stackars barn.., eller kanske, stackars familj.., varför söker vissa efter problem, dom får man ju tillräckligt av ändå..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • Ablan
    Satfläsk skrev 2011-02-25 18:23:22 följande:
    Men det är väl annorlunda om man inte tycker om en färg eller inte vill att ens barn ska ha vapen och dylikt på sina kläder...tycker jag iaf. Väljer man bort rosa tex för att man tycker att det är en ful färg så är det väl en annan sak? 

Men vad har "Lisa" och rosa med "snäva könsroller" att göra? Rosa hör väl inte till 1 kön? Det är en färg för alla människor. Det där förstod jag mig inte riktigt på. Men varför bry sig om föräldrar vill att deras "Malin" har rosa från topp till tå? Vet du om hon har helrosa för att föräldrarna ska visa att hon är en flicka? 
    1: Det jag menar är att värderingar spelar in i hur man väljer att uppfostra sina barn och varför man gör som man gör.

2: Du har rätt, rosa tillhör inte ett kön, däremot så tycker många vuxna att det är så, att rosa bara är för tjejer och det är det som många vill förändra. Att göra rosa lika tillgängligt för både tjejer och killar.

3: Självklart så vet jag inte ett skit om tanken bakom "malins" föräldrars färgval, precis lika lite som att du vet varför de där två barnen på ditt barns förskola har "tvärtom" färger på sig.
  • Skånetös67
    LEIONINJA skrev 2011-02-25 18:18:54 följande:
    Känns inte som om du förstår vad jag menade med mitt inlägg. Alls. Vad jag skrev var att om allt ska handla om att akta så att barnet må hända inte blir mobbat, då får man se till att uppfostra sitt barn att bli en människa som smälter in så mycket som möjligt & då bl.a. har kläder i 'tråkiga' färger som inte märks. Jag skrev ingenting om att killar måste få ha färger på sina kläder, eller hur? Det var inte poängen.

Varför klä sig i klänning om inte för att provocera? Jag klär mig i klänning för att jag tycker att det är fint & jag tror som tidigare nämnt inte att jag har en klänning-gen för att jag är kvinna (jag har under en lång period i livet ratat klänning eftersom det inte funkade för min stil), allt det där handlar om hur man har uppfostrats att se på saker & ting. Det finns med största sannolikhet även pojkar & män som känner sig fina i klänning.

Men om en grabbhalva tar på sig klänning för att provocera, vad vore då felet med det? Det är i mitt tycke fantastiskt om en så ung människa redan har utvecklats till en sann punkare som trotsar det normativa samhället med en näve i vädret & volanger under knäna. Riktigt kaxigt barn som troligtvis har en stark självkänsla! Härligt!

Om du känner dig insnurrad i den felaktiga tron att alla människor som inte bryr sig om pojkar har klänningar vill sudda ut könen & se alla som 'hen' så hänvisar jag till ett inlägg jag skrev för ett par sidor sedan bara. Där behandlar jag just detta.
    Du får gärna tycka det är sexigt med killar som har volanger runt benen, men
    tyvärr så delar jag inte din åsikt.
    Min man klär sig sportigt ibland, är otroligt snygg i jeans och skjorta. Jag blir alldeles knäsvag
    när han klär sig i kostym och ska iväg till jobbet.
    Men jag lovar att jag skulle bli lätt illamående om han dök upp i klänning med volanger...
    Och därimellan skulle jag få skrattattacker....
  • Aprilia1977

Det är väl så att vi kommer från olika kulturer, där våra föräldrar har uppfostrat oss på olika sätt. Jag tror i vilket fall som helst att jag har fått en mer objektiv syn sedan jag läst lite olika skönlitterära böcker, självbiografier, pluggat lite ämnen, träffat rätt sorts vänner som inte dömmer mig för vem jag är, diskuterat, tjaffsat och bråkat.

Det jag menar är att våra värderingar och åsikter i grund och botten kommer från våra föräldrar. Om vi väljer att vara eller inte vara kritisk tänkare, det är upp till var och en. Men visst kan man bli skogstokig när människor inte tänker som "jag gör".

Vissa av oss är liberala och accepterar förändringar.

Andra här inne är konservativa och vill bevara saker och ting som det alltid har varit.

Jag ska inte sticka under stolen med att även jag har fördomar, det skulle vara en osanning från mig. Men även jag (snart 34) börjar förstå mer och mer att vi alla inte har samma uppväxt. Att vi alla får tycka och tänka precis som vi vill.... hmmmm.....

Nalle

• Michisen
    lunapiena skrev 2011-02-25 18:31:16 följande:
    Vill ni sk genusmorsor verkligen att er man skulle gå klädd i kjol,högklackat och kanske varför inte ett diadem i håret och raffiga underkläder med spets.Jag tror inte det.
    Oh, jag har bett honom om precis det. Han sa dock nej och det beslutet fick jag respektera, på precis samma sätt som han fick respektera mitt beslut att inte gå i kortkort kjol, högklackat, raffiga underkläder med spets samt ett diadem i håret.
  • Ablan
    Satfläsk skrev 2011-02-25 18:30:26 följande:
    Ja men då är det en annan sak och så tycker jag att det ska vara. Alla färger är till alla människor.

Hur menar du när "vanliga" föräldrar gör det?

Jag menar att massor av vanliga föräldrar säger nej till att deras söner får ha dockor, hello kitty eller vara lucia och det anses vara normalt, men när genusföräldrarna säger nej till sina barn så ses det som elakt som fan.
  • ricken

Jag såg en gång en liten pojke klädd i rosa badräkt och flickskor. Såg ut som en mini transa. Jag skulle aldrig låta min dotter gå omkring så, och jag tror inte att mamman hade låtit klä hennes dotter så heller. Men bara för att det är en lite pojke som har noll koll så kan man klä dom hur som helst. Och om man skall vara neutral när det gäller att sätta genussteriotypes etiketter så kanske man skall sätta barnen i grå kläder som ser likadana ut istället för att låta byta roller.

Svar på tråden Pojke i klänning?!