• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Skånetös67
    Candelavern skrev 2011-02-25 16:21:14 följande:
    Och vafan för slags människa är du egentligen som du börjar asgarva åt ett litet barn? Inte konstigt alls att det finns mobbare.
    Självklart hade jag inte asgarvat barnet rätt i ansiktet, men hade jag kommit
    gående med en kompis och sett en kille i 10-årsåldern med klänning då
    hade jag garvat tillsammans med min kompis. Barnet hade självklart inte fattat
    att vi garvat år hans utstyrsel
  • Satfläsk

Jag är så grymt trött på detta "genustjafs"!!!

Jag bryr mig inte det minsta om vad ni väljer att klä era barn i men det har ju gått alldeles för långt.

Flickor ska inte ha rosa eller "hello kitty" men på pojkar är det helt okej. Många skulle dessutom neka sin dotter att ha dessa kläder. Ni VILL inte att de ska ha "pojkigt" eller "flickigt" men samtidigt sitter folk och skriver att barn är barn och ska bestämma själva när ni i själva verket nekar era barn vissa saker pga en åsikt ni har. Detta har jag sett i flertalet trådar och det är så tröttsamt.

Det finns 2 barn på min dotters förskola som har föräldrar med "genustankar" den ena är flicka och den andra pojke. Det konstiga är att pojken har en massa rosa, ljusa och glada färger medans flickan har dessa mörka tråkiga färger.  Så nu ska det vara tvärtom då istället? Ähh, ägna er åt något viktigare än och sitta och tjafsa om att "Linus" har klänning på sig. Så länge han har bestämt det själv, trivs i den och föräldrarna inte försöker visa sina åsikter genom sitt barn så spelar det väl ingen roll??

• spunge
    Satfläsk skrev 2011-02-25 17:36:33 följande:
    Jag är så grymt trött på detta "genustjafs"!!!

Jag bryr mig inte det minsta om vad ni väljer att klä era barn i men det har ju gått alldeles för långt.

Flickor ska inte ha rosa eller "hello kitty" men på pojkar är det helt okej. Många skulle dessutom neka sin dotter att ha dessa kläder. Ni VILL inte att de ska ha "pojkigt" eller "flickigt" men samtidigt sitter folk och skriver att barn är barn och ska bestämma själva när ni i själva verket nekar era barn vissa saker pga en åsikt ni har. Detta har jag sett i flertalet trådar och det är så tröttsamt.

Det finns 2 barn på min dotters förskola som har föräldrar med "genustankar" den ena är flicka och den andra pojke. Det konstiga är att pojken har en massa rosa, ljusa och glada färger medans flickan har dessa mörka tråkiga färger.  Så nu ska det vara tvärtom då istället? Ähh, ägna er åt något viktigare än och sitta och tjafsa om att "Linus" har klänning på sig. Så länge han har bestämt det själv, trivs i den och föräldrarna inte försöker visa sina åsikter genom sitt barn så spelar det väl ingen roll??
    du har inte tänkt tanken att pojken gilalr det rosa medans flickan gillar sina färger??
    det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • Satfläsk
    spunge skrev 2011-02-25 17:42:32 följande:
    du har inte tänkt tanken att pojken gilalr det rosa medans flickan gillar sina färger??
    När man är 1,5 och knappt kan prata så tror jag nog att föräldrarna köper de flesta kläder till barnet. Mao väljer de vad ungarna ska ha på sig...eller? Då är det klart att de gillar sina kläder, de har ju inget val direkt.
  • Skånetös67
    LEIONINJA skrev 2011-02-25 16:37:45 följande:
    Om man uppmuntrar sitt barn att tänka självständigt & våga trotsa normer för att följa sitt hjärta & sin egen mentala vilja kan även det leda till att barnet utsätts för ökad risk för mobbing, då någon som smälter in & är alla till lags inte retar upp människor lika mycket. Bör man då också be sitt barn att ogärna säga sin mening, inte bära andra färger än grått, svart & vitt & analysera resten av klassen för att veta hur denne ska göra för att bäst passa in & därmed tack & lov kanske inte bli hånad i skolan?
    En kille kan klä sig i vilka färger han vill, allt måste
    inte vara grått, vitt och svart.
    Men varför klä sig i klänning? Om inte bara för att provocera?
    Och låta sina klasskamrater ha nåt kul att berätta när de kommer hem?
    Klassens clown liksom
    Den stackars killen har säkert en mamma som är övertygad om att hon
    har en "hen", och vill visa det för omvärlden.
  • Dorian Ertymexx
    Michisen skrev 2011-02-25 17:42:19 följande:
    Jag förstår din undran TS!
    Jag menar... vita strumpbyxor till dagis, herregud, så opraktiskt! De blir ju smutsiga på en gång!
    Precis! Rosa hade varit mycket mer praktiskt där!
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Rigmor Mortis
    Anonym (Men herregud!) skrev 2011-02-25 15:41:03 följande:
    Vad förstår du inte?
    Det är uppenbart för ALLA att klänning=tjejkläder
    Kavaj=killkläder
    Trosor=Tjejkläder
    Kalsonger=killkläder

Kanske kan tyckas samma med färger för vissa, men blått och rosa bryr jag mig inte om. Jag tycker att det är en viss skillnad på färg och kläder.  En färg är inte gjord av någon. En klänning är gjord för ett speciellt kön.
    Det kan ingen säga emot. Sen att killar vill testa tjejkläder och tvärtom har jag ingenting emot. Men att regenbundet använda det offentligt på barn är för mig konstigt.
    Trosor = tjejkläder och kalsonger = killkläder kan jag gå med på, kalsongerna är trots allt sydda för att det ska få plats en snopp. I övrigt håller jag inte med, killar kan ha klänning likväl som som tjejer kan ha kavaj. 
  • Dorian Ertymexx
    sannapannapådal skrev 2011-02-25 17:31:53 följande:
    Självklart hade jag inte asgarvat barnet rätt i ansiktet, men hade jag kommit
    gående med en kompis och sett en kille i 10-årsåldern med klänning då
    hade jag garvat tillsammans med min kompis. Barnet hade självklart inte fattat
    att vi garvat år hans utstyrsel
    Aha. Så, om man får tro andra trådar, så är barn känsliga nog att känna av om en pedofil ens tittar på dem och blir kränkta av det, men de fattar inte att någon skrattar åt dem. Snacka om spännande selektiv varseblivning. :P
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Michisen
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-25 17:50:47 följande:
    Precis! Rosa hade varit mycket mer praktiskt där!
    Exakt! Om de åtminstone varit mönstrade, men vita strumpbyxor, det är ju förbannat orutinerat.
    Leopardmönstrade strumpbyxor är ett hett tips för övrigt - de är redan så fläckiga så ingen kan se ifall fläckarna är menade att vara där eller inte!
    Solig
Svar på tråden Pojke i klänning?!