• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Dorian Ertymexx
    Michisen skrev 2011-02-25 18:00:47 följande:
    ...bara åt australiensare som låtsas vara skottar på film. Är det okej?
    Aja, men just han är en tönt över lag.

Men visst är det dubbelmoral att å ena sidan dräggla över "Braveheart" för att i nästa stund hindra sin unge från att klä sig exakt likadant?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • spunge
    sannapannapådal skrev 2011-02-25 17:54:47 följande:
    Jag har 4 stycken och aldrig i livet att jag skulle sätta på mina söner
    klänning eller kjol.
    Mina döttrar klär sig i tjejkläder, de skulle aldrig vilja ha nåt annat.
    Och mina barn mår hur bra som helst, väldigt trygga i sig själva.
    Och jag anser att jag har den normala åsikten om detta med killar
    i klänning.
    Ingen av mina kompisar skulle sätta på sina söner klänning de heller.
    Hade de sett det hade de garvat de med, det kan jag lova.Glad
    men vad är tjejkläder då? inte byxor väl? för det går ju inte! inte heller blå eller gröna tröjor..
    det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • Satfläsk
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-25 17:57:03 följande:
    Snacka om självmål...

EXAKT så! Så länge barnen trivs i vad de har på sig så ska det vara OK. Det är vad vi, "genusfjafsare" tycker! Det är MOTSTÅNDARNA som tycker att pojkar ska ha blåa praktiska kläder och flickor ska kläs i rosa, ömtåliga, lekfientliga kläder! Ingen säger att flickor inte får ha rosa, bara att de inte ska TVINGAS ha rosa.

Och det du kallar "mörka tråkiga färger" kanske är flickans favoritkläder! Vem är du att rata hennes kläder då?
    Som jag skrev tidigare så är det klart att dessa 2 barn som båda är runt 1,5 trivs i sina kläder då det antagligen är föräldrarna som väljer.

Poängen var att dessa föräldrar då antagligen väljer bort rosa till flickan och dessa mörka till pojken, varför? Det handlar om att välja bort kläder och färger till sina barn. Självklart så kan det handla om att dessa föräldrar inte tycker att rosa är en fin färg men jag tycker att det har gått för långt.

Som jag också skrev så spelar det mig ingen roll vad barn har på sig men likaväl som en som inte är genustänkande så väljer de som är genustänkande bort vissa färger och klädesplag till sina barn.
  • Skånetös67
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-25 18:03:26 följande:
    Ehm, jaha? "De skulle aldrig vilja ha något annat"? Har du hjärntvättat dem, eller har du en mag kand (magus kandidatexamen) i spådomskonst?

Jag skiter högaktligen i om din åsikt är normal, onormal eller paranormal. Folk tyckte det var normalt att titta på när folk slog ihjäl varandra en gång i tiden, var det helt OK då, bara för det? Det var också normalt att hålla sig med svarta slavar för inte så länge sedan. Var det käckt och fint och rätt bara för att det var normalt?
    Och jag skiter högaktligen i dina åsikter. Gå gärna ut på stan och fråga 100
    personer vad de anser om killar i klänning.
    Hittar du 10 eller fler som tycker de ska bära det plagget är jag den förste att gratulera...
  • Michisen
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-25 18:04:48 följande:
    Aja, men just han är en tönt över lag.

Men visst är det dubbelmoral att å ena sidan dräggla över "Braveheart" för att i nästa stund hindra sin unge från att klä sig exakt likadant?
    Ja, men kära nån, Braveheart är ju en historisk dokumentär - jag vill ju inte att sonen ska få sina inälvor utslitna och brända bara för att han kanske vill ha kjol på sig en dag.

För övrigt. Skotska män bär kilt, indiska män bär dhoti, sri lankesiska män bär sarong, indonesiska män likaså.

Just här och just nu i vår västvärld så är det tydligen så att det finns folk som vill skratta åt vad andra har på sig. För all del, jag roades storligen över haremsbyxorna, men just när det gäller barns kläder så kan jag inte skratta. Jag har ju själv varit barn och jag vet med bestämdhet att jag blev ytterst ledsen när de vuxna skrattade åt min egenhändigt gjorda Turtles-outfit.

Så jag skrattar inte.

Och för övrigt - jag gillar också män i kjol. En del i alla fall. Yowza!

• Satfläsk
    Ablan skrev 2011-02-25 18:00:46 följande:
    Är det mer fel att göra tvärtom i genuspedagogikens namn än vad det är att göra det för att det är normativt? Är en helrosa tjej mer okej än en helrosa kille?
    Nej det är inget fel med ett helrosa barn, nej. Men i grund och botten så är det "båda sidor" som nekar sina barn vissa kläder och färger, är det inte så?
  • Skånetös67
    Ablan skrev 2011-02-25 18:03:49 följande:
    Så då är det okej om vi andra garvar åt dina barn om vi tycker att de ser spåniga ut?

Fy fan vilken jävla kommentar, jobba på din empatiförmåga.
    Finns ingen risk att de skulle se spåniga ut. De är alltid snyggt
    klädda med moderiktiga kläder.
    Och det är inget fel på min empati. Jag står för min åsikt att killar
    inte ska klä sig i klänning.
    Det ser spånigt ut om nåt...
    Spånigt...vilket ord
  • QueenK

Det är väldigt intressant att vuxna har så svårt att förstå var mobbning kommer från. Detta är ju ett klassiskt exempel på var problemet ligger. Det är föräldrarna som uppforstrar sina barn.

"Barn gör inte som man säger, utan som man själv gör". 

Knowledge comes from others, wisdom from within
  • Ablan
    Satfläsk skrev 2011-02-25 18:08:41 följande:
    Som jag skrev tidigare så är det klart att dessa 2 barn som båda är runt 1,5 trivs i sina kläder då det antagligen är föräldrarna som väljer.

Poängen var att dessa föräldrar då antagligen väljer bort rosa till flickan och dessa mörka till pojken, varför? Det handlar om att välja bort kläder och färger till sina barn. Självklart så kan det handla om att dessa föräldrar inte tycker att rosa är en fin färg men jag tycker att det har gått för långt.

Som jag också skrev så spelar det mig ingen roll vad barn har på sig men likaväl som en som inte är genustänkande så väljer de som är genustänkande bort vissa färger och klädesplag till sina barn.
    Självklart så begränsar de flesta föräldrarna sina barn på ett eller annat sätt, jag skulle liksom inte låta mitt barn ha en tröja med en ak4 på och jag hatar beige, det är universums fulaste färg. Hur kan det vara mer fel att rata rosa för att Lisa inte ska matas in i en snäv könsroll, när det är helt okej att trycka på lilla Malin rosa från topp till tå för att "alla ska se att hon är en flicka"? det är ju samma skit med olika tankar bakom.
  • Skånetös67
    spunge skrev 2011-02-25 18:05:55 följande:
    men vad är tjejkläder då? inte byxor väl? för det går ju inte! inte heller blå eller gröna tröjor..
    Finns jättesnygga tjejjeans. Och många snygga tröjor och blusar som
    är både blå och gröna.
Svar på tråden Pojke i klänning?!