• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Decnet

Kul tråd!

He he.. skall ut och ta några öl och en bit mat på stan... Återkommer med laddat ånglok senare ikväll..

*tihi...

I need you to step out of the car sir...
  • LEIONINJA
    sannapannapådal skrev 2011-02-25 17:45:34 följande:
    En kille kan klä sig i vilka färger han vill, allt måste
    inte vara grått, vitt och svart.
    Men varför klä sig i klänning? Om inte bara för att provocera?
    Och låta sina klasskamrater ha nåt kul att berätta när de kommer hem?
    Klassens clown liksom
    Den stackars killen har säkert en mamma som är övertygad om att hon
    har en "hen", och vill visa det för omvärlden.
    Känns inte som om du förstår vad jag menade med mitt inlägg. Alls. Vad jag skrev var att om allt ska handla om att akta så att barnet må hända inte blir mobbat, då får man se till att uppfostra sitt barn att bli en människa som smälter in så mycket som möjligt & då bl.a. har kläder i 'tråkiga' färger som inte märks. Jag skrev ingenting om att killar måste få ha färger på sina kläder, eller hur? Det var inte poängen.

Varför klä sig i klänning om inte för att provocera? Jag klär mig i klänning för att jag tycker att det är fint & jag tror som tidigare nämnt inte att jag har en klänning-gen för att jag är kvinna (jag har under en lång period i livet ratat klänning eftersom det inte funkade för min stil), allt det där handlar om hur man har uppfostrats att se på saker & ting. Det finns med största sannolikhet även pojkar & män som känner sig fina i klänning.

Men om en grabbhalva tar på sig klänning för att provocera, vad vore då felet med det? Det är i mitt tycke fantastiskt om en så ung människa redan har utvecklats till en sann punkare som trotsar det normativa samhället med en näve i vädret & volanger under knäna. Riktigt kaxigt barn som troligtvis har en stark självkänsla! Härligt!

Om du känner dig insnurrad i den felaktiga tron att alla människor som inte bryr sig om pojkar har klänningar vill sudda ut könen & se alla som 'hen' så hänvisar jag till ett inlägg jag skrev för ett par sidor sedan bara. Där behandlar jag just detta.
  • Michisen
    Satfläsk skrev 2011-02-25 18:08:41 följande:
    Som jag också skrev så spelar det mig ingen roll vad barn har på sig men likaväl som en som inte är genustänkande så väljer de som är genustänkande bort vissa färger och klädesplag till sina barn.
    Båda mina barn får ha rosa. Och blått. Samt grönt, gult, rött, svart, döskallar, barbapapa och resten av allt du kan tänka dig.
    Det är lite det som är själva poängen - jag begränsar dem inte genom att tala om för dem att de inte får ha vissa plagg.
  • Candelavern
    Ablan skrev 2011-02-25 18:16:33 följande:
    Självklart så begränsar de flesta föräldrarna sina barn på ett eller annat sätt, jag skulle liksom inte låta mitt barn ha en tröja med en ak4 på och jag hatar beige, det är universums fulaste färg. Hur kan det vara mer fel att rata rosa för att Lisa inte ska matas in i en snäv könsroll, när det är helt okej att trycka på lilla Malin rosa från topp till tå för att "alla ska se att hon är en flicka"? det är ju samma skit med olika tankar bakom.
  • Satfläsk
    Ablan skrev 2011-02-25 18:16:33 följande:
    Självklart så begränsar de flesta föräldrarna sina barn på ett eller annat sätt, jag skulle liksom inte låta mitt barn ha en tröja med en ak4 på och jag hatar beige, det är universums fulaste färg. Hur kan det vara mer fel att rata rosa för att Lisa inte ska matas in i en snäv könsroll, när det är helt okej att trycka på lilla Malin rosa från topp till tå för att "alla ska se att hon är en flicka"? det är ju samma skit med olika tankar bakom.
    Men det är väl annorlunda om man inte tycker om en färg eller inte vill att ens barn ska ha vapen och dylikt på sina kläder...tycker jag iaf. Väljer man bort rosa tex för att man tycker att det är en ful färg så är det väl en annan sak? 

Men vad har "Lisa" och rosa med "snäva könsroller" att göra? Rosa hör väl inte till 1 kön? Det är en färg för alla människor. Det där förstod jag mig inte riktigt på. Men varför bry sig om föräldrar vill att deras "Malin" har rosa från topp till tå? Vet du om hon har helrosa för att föräldrarna ska visa att hon är en flicka? 
  • Ablan
    Satfläsk skrev 2011-02-25 18:13:33 följande:
    Nej det är inget fel med ett helrosa barn, nej. Men i grund och botten så är det "båda sidor" som nekar sina barn vissa kläder och färger, är det inte så?
    Nja, det kan diskuteras, de som jag vet om som försöker ge sina barn en genusmedveten uppfostran klär sina barn i alla färger, jag klär min son i alla färger, ena dagen kan han ha brunt och blått, nästa orange och rosa. Sen finns det de som sysslar med kompensatorisk pedagogik.

Men alla föräldrar förnekar sina barn vissa saker, skillnaden är att när alla "vanliga" föräldrar gör det så är det okej och så går det obemärkt förbi, men när genusföräldrarna gör det så har genusvansinnet gått för långt, det är hemskt, bedrövligt osv. Dubbelstandard har jag för mig att det kallas.
  • LEIONINJA
    sannapannapådal skrev 2011-02-25 18:10:34 följande:
    Och jag skiter högaktligen i dina åsikter. Gå gärna ut på stan och fråga 100
    personer vad de anser om killar i klänning.
    Hittar du 10 eller fler som tycker de ska bära det plagget är jag den förste att gratulera...
    Men människa, snälla någon! Han skrev ju just att han skiter vad som anses vara normalt, att det inte är väsentligt.. & hur bemöter du det? Jo, genom att dratta in & säga att det faktiskt inte är normalt. Trots att det just hade avhandlats att det inte var av intresse.

Är det förresten någon lag på intågande nu om att vi måste foga oss efter det normativa samhället på studs för att vara acceptabla människor? Att efter en frågestund med 100 främlingar ska man anpassa sig till vad dom tyckte generellt? Jag tycker att det låter ganska tråkigt eftersom det skulle leda till att jag inte får se ut som jag vill se ut & jag skulle heller inte få tända på männen jag tänder på utan tvingas sätta mig i en biosal & snegla på Edward Cullen. Det vore allt för tragiskt, hoppas verkligen att du inte går i strid för dessa normtyglar.
  • Satfläsk
    Michisen skrev 2011-02-25 18:18:59 följande:
    Båda mina barn får ha rosa. Och blått. Samt grönt, gult, rött, svart, döskallar, barbapapa och resten av allt du kan tänka dig.
    Det är lite det som är själva poängen - jag begränsar dem inte genom att tala om för dem att de inte får ha vissa plagg.
    Ja men det är ju precis detta jag menar. Att man INTE väljer bort vissa plagg. Min dotter har alla möjliga färger och figurer på sig. Så länge det är lekvänligt och slitstarkt så är jag nöjd =)
  • Ablan
    sannapannapådal skrev 2011-02-25 18:15:35 följande:
    Finns ingen risk att de skulle se spåniga ut. De är alltid snyggt
    klädda med moderiktiga kläder.
    Och det är inget fel på min empati. Jag står för min åsikt att killar
    inte ska klä sig i klänning.
    Det ser spånigt ut om nåt...
    Spånigt...vilket ord
    High fashion, tufft.

Det ÄR fel på din empati förmåga, kan man skratta och göra sig lustig på ett barns bekostnad så dansar inte alla tomtarna i takt. Det är onormalt beteende för en vuxen människa.
  • Satfläsk
    Ablan skrev 2011-02-25 18:23:30 följande:
    Nja, det kan diskuteras, de som jag vet om som försöker ge sina barn en genusmedveten uppfostran klär sina barn i alla färger, jag klär min son i alla färger, ena dagen kan han ha brunt och blått, nästa orange och rosa. Sen finns det de som sysslar med kompensatorisk pedagogik.

Men alla föräldrar förnekar sina barn vissa saker, skillnaden är att när alla "vanliga" föräldrar gör det så är det okej och så går det obemärkt förbi, men när genusföräldrarna gör det så har genusvansinnet gått för långt, det är hemskt, bedrövligt osv. Dubbelstandard har jag för mig att det kallas.
    Ja men då är det en annan sak och så tycker jag att det ska vara. Alla färger är till alla människor.

Hur menar du när "vanliga" föräldrar gör det?

Svar på tråden Pojke i klänning?!