• betula

Vagnfunderingar

Tänkte att vi allt får försöka skaffa oss lite fler trådar i vår grupp och då inköpet av vagn är något som vi funderar ganska så mkt på tyckte jag en sån tråd skulle passa bra :)

Själv är jag jättesplittrad gällande vagn. Vi rör oss mkt i skog och mark m hundarna och behöver en vagn som klarar av att ge bebis en ok tur trots skogsvägar.

Jag är väldigt inne på Kronan, men kan inte annat än tycka att det är mkt pengar att köpa en duo-vagn när liggdelen typ används 6 mån (+ att vi hoppas kunna använda mkt sjal). Men så sa nån att bebis kanske vill sova i vagnen ute och genast blev sjalen inte så superpraktiskt till just det ändamålet ;)

Vad har ni för vagn eller vad för vagn funderar ni på att köpa och framföallt VARFÖR?

• Svar på tråden Vagnfunderingar
  • trivsamma forandringar

Har också börjat kika runt efter vagn. Skulle gärna vilja ha en begagnad till bra pris, men den måste givetvis vara riktigt fräsch. Men jag vill ändå veta vad jag är ute efter och inte bara köpa någon som är fräsch!

Har nog funderat mest på en Emmaljunga Edge Duo eller en Emmaljunga City Cross. Läste att dessa vagnar är populära i den här tråden och jag ser också att det är många med mig som har hund och vill kunna gå hundpromenader med den.

En sak bekymrar mig dock och jag undrar vilka bilar ni har, som vill ha plats med både vagn och hund i bagagen?
    Vi har en Saab 95 kombi...
    Hoppas någon kan komma med någon bra kommentar =)

• betula
    trivsamma forandringar skrev 2011-05-06 19:10:34 följande:
    Har också börjat kika runt efter vagn. Skulle gärna vilja ha en begagnad till bra pris, men den måste givetvis vara riktigt fräsch. Men jag vill ändå veta vad jag är ute efter och inte bara köpa någon som är fräsch!

Har nog funderat mest på en Emmaljunga Edge Duo eller en Emmaljunga City Cross. Läste att dessa vagnar är populära i den här tråden och jag ser också att det är många med mig som har hund och vill kunna gå hundpromenader med den.

En sak bekymrar mig dock och jag undrar vilka bilar ni har, som vill ha plats med både vagn och hund i bagagen?
    Vi har en liten golf och hur vi skall få plats vet de tusan :P Men planen är nog att uppgradera bilen så småningom. Vi använder dock bil väldigt sällan. Hundarna åker i baksätet och/eller vid mina fötter i framsätet(passagerarsätet så klart) och där har jag ju inte tänkt ha nån vagn oavsett ;)
  • skomakarfrun

Vi har mätt och vagn + hundbur kommer få plats i våran Ford focus. Då är det edge duo jag tänker på, är en sån jag vill ha. Fräsch begagnad tänkte jag mig

• trivsamma forandringar
    betula skrev 2011-05-06 19:20:07 följande:
    Vi har en liten golf och hur vi skall få plats vet de tusan :P Men planen är nog att uppgradera bilen så småningom. Vi använder dock bil väldigt sällan. Hundarna åker i baksätet och/eller vid mina fötter i framsätet(passagerarsätet så klart) och där har jag ju inte tänkt ha nån vagn oavsett ;)
    Nej, det är klart!
    Min hund åker bil väldigt ofta och trivs endast att sitta i bagagen.
    Vi får väl åka med två bilar En med vagn och en med vovve hihi

Men om man väljer en Edge Duo och har liggdelen i ca 6 månader, vet ni om sittdelen är mindre då? Någon som vet måtten på sittdelen?
  • skomakarfrun

Det är inte säkert att vi får in liggdelen, den är groteskt stor, jag hoppas vi får in sittdelen, den känns mindre. Nu kommer vi kunna ha liggdelen i baksätet om den inte får plats.

• trivsamma forandringar

Edge Duon är 91 cm lång och Citycrossen 89 cm.
    Chassit är ju detsamma på liggdelen och sittdelen, så längden på vagnen borde ju inte bli mindre för att man kör med sittdelen, eller?
    Däremot blir sittdelen inte så hög som liggdelen. Men det beror ju lite på om man tänkt sig ha vagnen med längden eller tvären i bagagen också... Vi vill gärna ha in den på längden.

• Nimah
    trivsamma forandringar skrev 2011-05-07 20:25:59 följande:
    Edge Duon är 91 cm lång och Citycrossen 89 cm.
    Chassit är ju detsamma på liggdelen och sittdelen, så längden på vagnen borde ju inte bli mindre för att man kör med sittdelen, eller?
    Däremot blir sittdelen inte så hög som liggdelen. Men det beror ju lite på om man tänkt sig ha vagnen med längden eller tvären i bagagen också... Vi vill gärna ha in den på längden.
    Vi har en ford focus, inte combi, och får med nöd och näppe in city crossen med sittdel. Har köpt en mjuklift istället för liggdelen. För att vi ska få in vagnen måste man ta av sittdelen, fälla ihop chassit och sen lägga in sittdelen vinklat ovanpå för då blir den lägre än om man bara fäller ihop vagnen när sittdelen är påkopplad. Kanske kan ni spara lite plats genom att fälla ihop den på det viset!
  • aliceolivia
    trivsamma forandringar skrev 2011-05-06 19:10:34 följande:

Jag har precis beställt en Emmaljunga Mondial, den har samma mått som Edgen. Valde på den och en City Cross men jag tyckte att City Crossen var så himla låg. Kändes som att bebisen hamnade för långt ner helt enkelt, därför det blev en Mondial. Enligt säljaren kan man inte ha kvar liggdelen på chasit då man fäller ihop den, det kan man med sittdelen. Så ett tag kommer det att bli väldigt skrymmande känns det som.

Vi har i alla fall en liten hund (Jack Russell), en Passat kombi och en tvåsitsig Peugeot. Vovven brukar åka fram hos oss. Hon blir åksjuk i bagaget. Passaten kommer inte att bli några problem och jag håller tummarna att det fungerar med min bil också, den har större bagage än man tror. Blir ju förstås bara jag, bebben och vovven som kommer åka i den. Ska sambon med får det bli kombin. Skrattande

Tror alla fall inte att det kommer bli några problem för er att få plats med en Edge i en Saab 95 kombi. Beror lite på hur stor er hund är iofs.... . Obestämd
  • N e m i

Ni som ska ha syskonvagn, vilken vagn tänker ni köpa? Jag skulle vilja ha en där man har en separat liggkorg och en framåtvänd sittdel för storebror, då 3 år. Har tittat på blocket på emmaljunga twin cangaroo. Någon som har andra tips eller synpunkter? Tror lillen (storebror) behöver kunna sitta över vintern...

♥ (¯`°?.¸ Vincent 08 09 04 ♥ Bebis BF 11 09 09 ¸.?°´¯) ♥ scrapheart.blogspot.com
  • She is Me
    N e m i skrev 2011-05-09 22:16:52 följande:
    Ni som ska ha syskonvagn, vilken vagn tänker ni köpa? Jag skulle vilja ha en där man har en separat liggkorg och en framåtvänd sittdel för storebror, då 3 år. Har tittat på blocket på emmaljunga twin cangaroo. Någon som har andra tips eller synpunkter? Tror lillen (storebror) behöver kunna sitta över vintern...
    har oxå lite sådana funderingar....  fast jag har gärna båda barnen på samma håll.  Nån som vet om alla emmaljunga går att vända handtaget på?
    Google is my friend ♥
Svar på tråden Vagnfunderingar