• betula

Vagnfunderingar

Tänkte att vi allt får försöka skaffa oss lite fler trådar i vår grupp och då inköpet av vagn är något som vi funderar ganska så mkt på tyckte jag en sån tråd skulle passa bra :)

Själv är jag jättesplittrad gällande vagn. Vi rör oss mkt i skog och mark m hundarna och behöver en vagn som klarar av att ge bebis en ok tur trots skogsvägar.

Jag är väldigt inne på Kronan, men kan inte annat än tycka att det är mkt pengar att köpa en duo-vagn när liggdelen typ används 6 mån (+ att vi hoppas kunna använda mkt sjal). Men så sa nån att bebis kanske vill sova i vagnen ute och genast blev sjalen inte så superpraktiskt till just det ändamålet ;)

Vad har ni för vagn eller vad för vagn funderar ni på att köpa och framföallt VARFÖR?

• Svar på tråden Vagnfunderingar
  • betula
    Nimah skrev 2011-04-17 13:55:57 följande:
    Idag promenerade vi till Babyland och provdrog i några vagnar. Det lutar lite mot en Emmaljunga City cross. Nitron verkar lite smidigare, men tror inte den klarar av vintern här om det blir lika mycket snö som det varit de senaste åren. Ska köra förbi med bilen och fråga om vi får prova att få in den i bilen. Vi bor tre våningar upp utan hiss, så tänker nog inte köpa en hård liggdel utan en mjuk som är lättare att bära med sig. Hon i butiken sa att man måste beställa vagnen två månader för midsommar för att vara säker på att få den färg man vill eftersom de stänger fabriken över sommaren! Vi funderar på en brun eller en bordeaux... Svårt och viktigt val det här ju!
    men skit då måste man ju beställa snart isf ju! Jag som inte ens tänkt beställa vagnen förrän tidigast efter midsommar :P Fast vi lutar ju åt annat än emmaljungan och det är kanske tur nu :P Vi lutar åt en brun kronan :)
  • MissMarilyn

Vi ska nog shoppa vagn från Pramworld i England.
    Vagnen blir cirka 4-5ooo billigare.

Där får man vagnen på cirka 1 vecka.

• Nimah
    betula skrev 2011-04-17 14:05:35 följande:
    men skit då måste man ju beställa snart isf ju! Jag som inte ens tänkt beställa vagnen förrän tidigast efter midsommar :P Fast vi lutar ju åt annat än emmaljungan och det är kanske tur nu :P Vi lutar åt en brun kronan :)
    Ja, jag blev jättestressad! Vi var på en visning idag och passade på att svänga förbi butiken igen när vi hade bilen med. Vi fick ta med en vagn ut och efter en del trixande med hur den skulle fällas ihop smidigast så fick vi in den. Jag skulle gärna ha en kronan, var en sån jag siktade in mig på först, men tror att den blir svår att få in tyvärr. Vi har ändå inte beställt än utan vill tänka några dagar iaf.
  • betula
    Nimah skrev 2011-04-17 15:57:00 följande:
    Ja, jag blev jättestressad! Vi var på en visning idag och passade på att svänga förbi butiken igen när vi hade bilen med. Vi fick ta med en vagn ut och efter en del trixande med hur den skulle fällas ihop smidigast så fick vi in den. Jag skulle gärna ha en kronan, var en sån jag siktade in mig på först, men tror att den blir svår att få in tyvärr. Vi har ändå inte beställt än utan vill tänka några dagar iaf.
    Fast är inte emmaljungan större än kronan? Fast ni var ju inte ute efter en edge duo som jag var inne på...
  • aliceolivia

Edge Duon var större än alla andra vagnar i butiken jag kollade i men jag är inte helt hundra på att de även hade Kronan. b

• Sofiafia82

Jag kommer köpa en Emmaljunga Edge Duo i tyget "Grey Flowers" och med matchande all round åkpåse och ev skötväska. Vill ha en stor och stabil vagn (kommer inte packa i och ur den i bil så ofta) med stor varukorg under i metall, så jag ska välja classic cryptonite chassit. I en tygkorg kan man kanske inte lägga tunga matkassar för då riskerar man att tyget töjs ut med tiden och sen släpar i marken. 
    Sen blir den vagnens yttermått när den är ihopfälld 91x59x51 och City Cross (som många tycker är smidigare) har måtten
    89x60x47, så jag tycker inte direkt att den var så mycket mindre. Sen väger edges chassi, hjul och sittdel bara 2,1 kg mer än city cross, så det är inte heller så stor skillnad.
    Hjulen är större på Edge och det gillar jag då det blir lättare att ta sig fram i snö och på skogsvägar. Jag ville inte ha svängbara hjul då jag endast tycker att det underlättar om man springer i klädaffärer mm ofta, vilket jag inte gör. Det blir mest matbutiken för min del.

Känns så skönt att ha hittat en vagn som uppfyller de "krav" jag hade på en vagn. Tycker dessutom att edge duo är fin. Jag gillar inte de pyttesmå moderna vagnarna med lustiga snurrhjul som många vill ha nyförtiden. Ser ut som små rymdskepp

• Nimah
    betula skrev 2011-04-17 17:53:11 följande:
    Fast är inte emmaljungan större än kronan? Fast ni var ju inte ute efter en edge duo som jag var inne på...
    Emmaljunga city cross blir 89x60x47 cm hopfälld och kronan blir 99x60,5x55 cm med liggdelen. Eftersom det var på håret att Emmaljungan gick in i bilen på höjden så blir Kronan tyvärr för stor
  • velvet

Vi kommer att få en liggvagn av en släkting och kommer att satsa på att köpa en ny sittvagn till våren. Någon med tips?

• MissMarilyn
    velvet skrev 2011-04-18 13:42:12 följande:
    Vi kommer att få en liggvagn av en släkting och kommer att satsa på att köpa en ny sittvagn till våren. Någon med tips?
    Vi köpte en Brio Spin till vår son när han var runt 10 mån.
    Vi är verkligen jättenöjda med den. Jag tyckte han hasade ner lite till en början men då spände vi åt selen lite extra.
    Men vi bor ju i stan så vi behöver ingen vagn med rejäla hjul.
  • She is Me

Ingen som kollat teutonias vagnar?  är inne på att köpa en Mistral eller Prestige....  vet inte vilka modeller som Emmaljunga och brio har som liknar dem? Vill ha en vagn med stora hjul, vändbar, gärna kombi, fulltliggläge...  inte för stor, tung och klumpig.

Google is my friend ♥
Svar på tråden Vagnfunderingar