• Anonym

Min släkt kallar min dotter guling,

Vet inte vad som har hänt med min familj och släkt. Dom har börjat kalla min lilla dotter på 6 månader guling. När dom kommer hit så säger dom "hej lilla guling" osv. Hon har börjat äta vanlig mat till lunch och igår fick hon ris som hon älskar. Då säger min bror att det är ju självklart att hon älskar ris när det sitter i hennes risplockar gener. Så jävla elakt! Det värsta är att dom verkar mena det på nått gulligt sätt o inte själva fattar vad det är dom gör. Min man (som är thailändare) blev skogstokig igår och bad dom gå hem, om inte frivilligt så kunde han hjällpa dom. Har aldrig nånsin sett honom så heligt förbannad. Min bror ringde igår o sa att han inte menade nått illa. Jag skiter fullständigt i vad han och alla andra menar, man säger inte så!

Nu fick jag det ur mej också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-18 18:21
    Jag har INTE sagt upp kontakten med min bror eller nån annan i släkten! Men Anledningen till att jag inte lägger nått värde i ursäkten är för att det händer gång på gång. "Hej lilla gulingunge!" "Din lilla risätare" "Tjingtjongtjejen" osv.. Jag tar inte det och det har jag förklarat för alla det berör.

Bättrar dom sej inte så kommer jag med glädje säga upp kontakten. Fan, folk får väl visa lite respekt, det är väl knappast för mycket begärt?! Sen om dom menar illa eller inte, skiter jag i. Det är klumpigt och onödigt av dom. Jag ber dom sluta, min man ber dom sluta men dom bara fortsätter

• Svar på tråden Min släkt kallar min dotter guling,
  • Millicent
    aldrigmer skrev 2011-03-18 16:26:52 följande:
    Dem och dem och dem......
    OT - Det kan vara dialektalt... men framförallt: varför sitta och hacka på hur andra skriver? Är det inte mer relevant att bemöta innehållet?

On Topic -

Starkt gjort av din man TS! Bra att han sa ifrån så tydligt. Förhoppningsvis går budskapet hem så att de tänker efter och slutar upp från och med nu. Jättetråkigt att de tycker att din mans ursprung är en sån biggie att det är det se ser istället för en underbar ny liten individ och familjemedlem. 

• Thalis
    Anonym skrev 2011-03-18 15:51:07 följande:
    Jag har ju ALDRIG sagt att man inte får reagera, men en ursäkkt efteråt kanske är smart att ta om en person ångrar sig. Om man väljer att avsluta kontakten med sin familj och släkt efter en sån här lite grej när de bett om ursäkt, ja då drabbas ju barnet dubbelt.
    Håller med att man inte bör säga upp kontakten bara sådär MEN jag tycker att ts man agerade rätt!
    Förhoppningsvis har släkten lär sig att sådant inte är ok!
    Mamma till A, A, A och V.
  • Milkina cerka

* Hejjar på din man* Riktigt strongt gjort av honom, *tänk om man haft en sådan som h a n  på s i n  sida!*

Matt. 25:45 Sannerligen säger jag er: Vad ni inte har gjort mot en av dessa minsta, det har ni inte heller gjort mot mig.
  • Jagsajudet

Klumpigt sagt av din bror. Men han säger att han inte menade något illa och förhoppningsvis är det så! Nu vet dom vad ni tycker om deras plumpa uttalanden och kommer antagligen inte säga så igen.

Och till alla som tycker TS familj är rasister. Lägg ner! Det va dumt och plumt att säga så, men det gör inte någon till rasist.

• Anonym (kattmamma)

Har två syskonbarn vars mamma är adopterad från Thailand, har aldrig och skulle aldrig komma på tanken att skämta om deras ursprung eller gener lika lite som deras mamma.
    Det verkar ju helt absurt att skämta på en så liten unges eller nåt barns bekostnad om deras gener. Skulle också blivit fly förbannad om någon skämtat på mitt barns bekostnad. Tycker din man var tuff som sa ifrån, det är en sak att skämta tillsammans med någon men inte skämta på någon annans bekostnad.

• Ethi
    Anonym (Ellinor) skrev 2011-03-18 15:42:36 följande:
    Hm nu måste jag nog lägga mig i lite....kalla man folk för Rasister för att man skojar om hudfärgen för att man tycker personen är "gullig", är man rasist för att man skojar om vad vissa gör i sin hemländer? Ibland tycker jag verkligen att ordet rasism och dess innebörd blir överdriven. Inte skulle jag ta illa vid mig om någon sa något om min hy eller att jag kommer från ett land där de plockar potatis! Dem säger ju detta för att barnet är gulligt...jag kan faktiskt inte förstå varför ni blir så arga, dem menar ju inget illa och dem ogillar ju inte invandrare då kan man ju inte kalla dem för rasister, tycker ni verka ha mycket okunskap själva. När jag var liten tyckte många att jag såg ut som en asiat med små snea ögon med gul hy liksom....inte alls är jag sur för det utan tycker det är kul för jag ser INGET fel med att se asiatisk/gul ut så jag förstår inte problemet men JAG ser inte ordet GULING som något fult heller. Inget negativt laddat ord för mig, Säg vad ni tycker till familjen, sen får dem ju respekera detta, sen lämna detta! Dem menar egentligen inget illa. 
    Jo, det är en form av smygrasism, ja. Oavsett om man egentligen menar det så eller inte. Menar man inget illa så säger man inte saker som förminskar, kränker och sårar - inte medvetet. Gör man det omedvetet och får det påpekat för sig så ber man så innerligt om ursäkt och upphör med beteendet.
  • Ethi
    Anonym skrev 2011-03-18 15:59:23 följande:
    Men vad jag fortfarande menar är att det är givetvis inte okej att bete sig som TS familj. MEN att HELT säga upp kontakten efter en sådan sak är för mig HELT otänkbart och korkat SÄRSKILT när TS bror bett om ursäkt = han försöker bevisa att han vill ändra sig annars ber man inte om ursäkt (får man hoppas men inget annat framgårr av TS just nu
    Jag tycker inte heller att det är befogat att säga upp bekantskapen om släkten inser vad de håller på med, ber om förlåt och aldrig gör om det! Alla kan göra fel. Fast, utifrån ts så tycker då inte jag att det är självklart att ts bror faktiskt bad om ursäkt. Alls. Att säga att man inte menade något illa är inte samma sak som att säga att man förstår att man agerat som ett pucko, ber om förlåt och lovar att aldrig göra så igen.
  • Indianica

Lika hemskt som att kalla ett barn "lilla svarting med bomullsplockargener". Säg ifrån!!!

• aldrigmer
    Millicent skrev 2011-03-18 17:10:10 följande:
    OT - Det kan vara dialektalt... men framförallt: varför sitta och hacka på hur andra skriver? Är det inte mer relevant att bemöta innehållet?

On Topic -

Starkt gjort av din man TS! Bra att han sa ifrån så tydligt. Förhoppningsvis går budskapet hem så att de tänker efter och slutar upp från och med nu. Jättetråkigt att de tycker att din mans ursprung är en sån biggie att det är det se ser istället för en underbar ny liten individ och familjemedlem. 

Jag hackar inte, konstaterar bara......

Innehållet.......säg till att de ska lägga av om ni inte gillar det. Man kan säga till på så många sätt. En viktig sak med humor är dock att skämtet är bäst då alla tycker det är roligt. Om någon tycker det är plumt har man missat målet.
  • Anonym (asiatiska barn)

Bara läst TS med fy fan säger jag!
    Mina barn är halvkineser och jag hade blivit vansinnig om någon sa så. Och nej, dom är inte speciellt gula så det hade varit en mycket märklig kommentar. Tycker det var mycket bra gjort av din man! 

Svar på tråden Min släkt kallar min dotter guling,