• Anonym

Min släkt kallar min dotter guling,

Vet inte vad som har hänt med min familj och släkt. Dom har börjat kalla min lilla dotter på 6 månader guling. När dom kommer hit så säger dom "hej lilla guling" osv. Hon har börjat äta vanlig mat till lunch och igår fick hon ris som hon älskar. Då säger min bror att det är ju självklart att hon älskar ris när det sitter i hennes risplockar gener. Så jävla elakt! Det värsta är att dom verkar mena det på nått gulligt sätt o inte själva fattar vad det är dom gör. Min man (som är thailändare) blev skogstokig igår och bad dom gå hem, om inte frivilligt så kunde han hjällpa dom. Har aldrig nånsin sett honom så heligt förbannad. Min bror ringde igår o sa att han inte menade nått illa. Jag skiter fullständigt i vad han och alla andra menar, man säger inte så!

Nu fick jag det ur mej också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-18 18:21
    Jag har INTE sagt upp kontakten med min bror eller nån annan i släkten! Men Anledningen till att jag inte lägger nått värde i ursäkten är för att det händer gång på gång. "Hej lilla gulingunge!" "Din lilla risätare" "Tjingtjongtjejen" osv.. Jag tar inte det och det har jag förklarat för alla det berör.

Bättrar dom sej inte så kommer jag med glädje säga upp kontakten. Fan, folk får väl visa lite respekt, det är väl knappast för mycket begärt?! Sen om dom menar illa eller inte, skiter jag i. Det är klumpigt och onödigt av dom. Jag ber dom sluta, min man ber dom sluta men dom bara fortsätter

• Svar på tråden Min släkt kallar min dotter guling,
  • Dorian Ertymexx
    power skrev 2011-03-19 12:32:17 följande:
    eller hyfs.
    Nej precis.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Hoodoogirl

Detta är ett ganska vanskligt ämne i mina ögon eftersom det skulle kunna gå åt två håll...

1: Stigmat bakom orden försvinner eftersom det är nån som älskar barnet som använder dem.

"Mormor säger lilla guling till mig och hon är jättesnäll"

2: Öknamnen sitter kvar upp till skolåldern där barnet tvingas lära sig den egentliga betydelsen och blir sårad när släkten använder dem.

I vilket fall som helst tycker jag att detta beteende skall kvävas i sin linda eftersom det helt och hållet handlar
    om vad föräldrarna tycker är rätt och riktigt, inte släkten. Jag skulle själv inte acceptera att nån använde skällsord om min son som ett tecken på tillgivenhet, det ger helt skeva signaler.

Sen att hävda att någon skulle vara högfärdig för att de säger ifrån på skarpen är ju fullständigt vansinnigt! Varför ska man tvingas "äta bajs" bara för att nån rättfärdigar sitt uttalande med att det var ett skämt? Har man inte kommit över det resonemanget efter man slutade högstadiet borde man kanske inte vistas i möblerade rum utan ute i ladugården med de andra grisarna.

• Runawaybride

Jösses TS, förstår att du blir heligt förbannad! Det känns ju som de objektifierar och sätter en etikett på ditt barn och dessutom respekterar de inte att ni blir illa berörda. Visst, de ser det kanske som att de gör om ord som kanske anses stötande, och gör om dem till något positivt, ungefär som att det förr var negativt att säga att nån var "gay" men numera använder queerpersoner det ordet själva och med stolthet. Men det är en sak när en vuxen person får välja ord om sig själva, en annan sak när en liten blir pådyvlad det på det respektlösa sättet och kanske är för liten för att förstå innebörden. Du kan ju också påminna dem om att din dotter är så många flera saker än sitt etiska ursprung. Och framför allt har hon ett fint namn som hennes föräldrar gett henne och det är till för att användas. Punkt!

Jag skulle inte låta dem träffa henne förrän de ångrar sig och uppträder som folk. Barn förtjänar också respekt! Hur ska hon få en god självkänsla när hennes egen släkt hackar på henne redan från början, säg dem det.

• Lady Gaga

Så jvla respektlöst. Jag hade blivit heligt förbannad. Skrikandes

Silence! I KEEL you!
  • Anonym

Det är inte barnet de inte visar respekt, det är TS och hennes man. En sexmånaders kan knappast bli kränkt eller mobbad, hennes mor och far blir det däremot. Det verkar däremot som om de har hittat ett sätt att mobba
    TS´ man på indirekt.
    Ts, jag tycker det låter som om din familj låter missnöje över ditt val av man "pysa över"  och ta sig detta uttryck genom att ge ditt barn öknamn - öknamn de inte kan ge din man. Hur är annars den allmänna inställningen till asiater i familjen? Är man allmänt fördomsfull? 
    Markera tydligt och en gång för alla att det inte är gulligt att kalla ditt barn för guling eller risätare eller vad de nu hittar på!!!!

• Anonym (Risplockarhustru)

Nej, respekt är verkligen inte för mycket begärt. När du säger att det upprepas gång på gång blir jag riktigt arg. Då är det ju inte något enstaka dåligt skämt utan ett nedvärderande beteende. Från ens egen familj! Jag hade blivit oerhört arg och besviken. De förlorar ju er genom detta beteende.

• Eisa

Jag tyckte det var lite humor jag... har själv en asiatunge jag brukar dra liknande skämt om

• Soetkorv

Fy så in i h-e ofattbart att slänga ur sig sådana rasiatiska kommentarer! och upprepade ggr också! Jag skulle blivit fly förbannad och be dem dra dit pepparn växer. Hur vågar de komma hem till er och bete sig så?! Detta är inga skämt, utan rena rasistiska påhopp! Det ska ni aldrig acceptera. Förstår din man fullt och fast. Förolämpande, förnedrande och rasistiskt är vad det är. Någon skrev att ni ska kunna at en ursäkt. Eh, din bror mfl har haft sina chanser och alla med någorlunda vett i skallen begriper att sådant säger man inte alls.

I mina ögon hade de satt sin fot för sista gången i mitt hem. Risplockargener?! Fy fan att säga så. Att tycka om ris sitter inte i några gener och det är ren jävla rasism. Jag skulle inte tagit emot den ursäkten och jag tror din dotter skulle tacka dig i framtiden för att ni inte accepterade sådant förskräckligt uppförande mot henne och mot pappan till ditt barn! Risplockargener...man blir mörkrädd.

• Soetkorv
    Eisa skrev 2011-03-19 14:36:58 följande:
    Jag tyckte det var lite humor jag... har själv en asiatunge jag brukar dra liknande skämt om
    Du är inte frisk va? Kallar du ditt barn asiatunge också?! Sök hjälp.
  • Soetkorv

Risplockargener och guling?! Hur fan kan man kalla ett barn det? Och med din man närvarande?! Sjukt är vad det är. Inget vett i skallen eller normalt hyfs. Det är som att kalla ett mulattbarn för nigger och svarting! Gör man det på skämt o för att skämta? Nej det gör man inte. Tycker synd om din man och er dotter. Sätt ner foten. Ni skonar er dotter från en sådan släkt. Tänk sen när hon blir äldre o begriper vad hennes mobror mfl säger. Ska det bli vardagsmat för henne att kalls guling mm?! Nej bryt kontakten, sen kan de komma krypandes. Er dotter gör ni en tjänst.

Svar på tråden Min släkt kallar min dotter guling,