• Memmii

Tycker Du att skånska är en ful dialekt?

Ja, som frågan lyder. Tycker Du att skånska är fult? Många verkar tycka det, men det tycker verkligen inte jag! Jag tycker det är en riktigt charmig dialekt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-25 19:42
    Om du svarar: Ja.
    Vad är det som gör att Du tycker dialekten är ful?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker Du att skånska är en ful dialekt?
  • KinkyE
    Embla skrev 2011-03-26 13:31:44 följande:
    Vilken värmländska? Karlstadialekt (tänk Bengt Alsterlind, men ta bort "Tjipp tjipp". Jag har bott i Karlstad i 13 år och aldrig hört ett enda tjipp) tycker jag är jätteful, men kommer man lite längre norrut finns det en del fina dialekter.
    Bengt Alsterlind är från Kil. De låter inte lika som karlstaddialekt.

TS;
    "Grovskånska" som jag kallar det själv tycker jag är jättefult och är ocharmigt, sådan skånska man pratar i småbyarna om ni fattar vad jag menar..tycker de som pratar det låter arga (Det är inget påhopp och jag menar inte att skåningar med den dialekten är arga alls, bara låter så)  Malmöskånska låter däremot mycket bättre
  • Themis

Det finns fulare och finare varianter av alla dialekter, tycker jag nog.

Tok gör som galen ber.
  • Thaleya
    Linda1976 skrev 2011-03-26 14:21:23 följande:
    Svenska? Själva anser vi att vi pratar en dansk dialekt. Och blir vi kallade ½danskar som försök till förolämpning så tar vi det enbart som en komplimang  

Sjunger glatt *förena Skåne med Danmark, förena Skåne med Daaaanmark*  

Skåningen är inte som andra.

Framför allt är han vacker.

Han har inte Stockholmarens lömska blick, inte heller Göteborgarens hysteriska talesätt eller Smålänningens hasande gång. Inte Sörmlänningens låga fotvalv eller Medelpadingens kutryggiga dolskhet.

Nej, Skåningen är i sanning en prydnad för mänskligheten. Likt ett majestätiskt monument höjer han sig över slätten. Hans blick är ärligt trofast, hans kinder glöder av hälsa och hans hållning är rakryggat reslig.

Ändå - allra vackrast är han inuti.

Där klappar ett ädelt hjärta och där har en obefäckad karaktär tagit sitt säte.

Lägg därtill en nästan överjordisk snabbhet i tanken; en klokhet och känslighet, som saknar motstycke någonstans. Ställ honom inför de svåraste problem, stapla upp framför honom all jordens bekymmer, kom till honom med konflikter och elände. Han kommer att lyssna tålmodigt på dina ämmerliga klagovisor, men du kommer också strax finna tröst i hans kloka lösning på världsalltet dilemma.

- Jaja, ska du höra honom säga, de bler nock bra me de.

Genom sekler av med- och motgångar, sociala och kulturella revolutioner, ockupationer och allahanda irriterande intrång i vardagen, har Skåningen lärt sig att kommer bara tid kommer säkert också råd. Blir man bara siddande är jordelivet inte konstigare beskaffat än att det efter ett tag återgår i normala gängor förr eller senare. Detta hindrar inte att Skåningen både lärt sig ingripa i skeendena och ibland kan ertappas känna både upprördhet och engagemang.

Sådan är Skåningen. 
    Ja det är hemskt olika man ser det, när jag tänker skåne så dyker fyra olika människor upp i mitt huvud:

1. En gammal gubbe, vresig jävel, som har haft ett bra liv och ser ner på andra, speciellt de som gillar snö för det är ju så mycket bättre att bo där det är varmt. pratar med bred skånsk dialekt - mest för att få en att fråga va, så han kan känna sig överlägsen då vi är korkade och inte hör.

2. en tyst försynt tjej som gillar hästar och är kristen

3. invandrare i olika former och slag, men mestadels gapiga ungdomar som kallar blondiner för horor.

4. En p1 kille, attraktiv, pratar skånska på ett sätt som på nått sjukt vis blir tilltalande. allmänbildad, rolig och inte inskränkt.

Dessa dyker upp när jag tänker skåne. ibland tänker jag även på johan glans, och han är ju hemskt rolig. Men gubben som är i alternativ 1 är den jag tänker på nästan jämnt, så det är typen av människa från skåne jag mött oftast. Tänker jag malmö, så blir det alternativ nummer 3 på engång.
  • Linda1976

Thaleya: *fniss* Ja, det är verkligen olika

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • cherrycupecake83

hade velat ha en "annat" knapp också för det beror helt på var ifrån de kommer.. skåne är stort!
    själv är jag och min familj ifrån Helsingborg och tycker att den dialekten är härlig likaså blekinge and so on.. men Malmö dialekt låter för bräkigt.. fast ifs ingen dialekt vart man än kommer ifrån i vårt avlånga land låter bra om man bräker på mer än vad man skall...

• Noxigen
    Memmii skrev 2011-03-26 16:50:23 följande:
    Klart vi är! Vad är vi annars? Förvånad
    Bra fråga Ingen som riktigt vet
Svar på tråden Tycker Du att skånska är en ful dialekt?