• Memmii

Tycker Du att skånska är en ful dialekt?

Ja, som frågan lyder. Tycker Du att skånska är fult? Många verkar tycka det, men det tycker verkligen inte jag! Jag tycker det är en riktigt charmig dialekt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-25 19:42
    Om du svarar: Ja.
    Vad är det som gör att Du tycker dialekten är ful?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker Du att skånska är en ful dialekt?
  • Linda1976
    isisisis skrev 2011-03-26 10:15:40 följande:
    Har bott i Skåne i 15 år.
    Endel dialekter är värre än andra.
    Endel hör man faktiskt inte vad de säger,men de kanske pratar otydligt.
    Jag är rätt språkbegåvad annars
    Jag stör mig mest på att de tror att stavningen faktiskt är som de pratar på skånska.
    Cyklen,stövlen osv...
    Tror man att det stavas stövlen, så är man ju korkad. Det går inte att skylla på skånskan, eftersom det inte är särskilt många som säger så. Tror inte jag känner en enda faktiskt
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Fjuppan

Nej, jag gillar skånska! Jag tycker om fenomenet dialekter och njuter när jag hör någon tala ordentlig dialekt. Jag är själv från Stockholm och bor i Göteborg. Jag älskar både "götebosska" och "stååckhålmska" och alla andra dialekter.

• isisisis
    Linda1976 skrev 2011-03-26 10:25:44 följande:
    Tror man att det stavas stövlen, så är man ju korkad. Det går inte att skylla på skånskan, eftersom det inte är särskilt många som säger så. Tror inte jag känner en enda faktiskt
    Jag har stött på MÅNGA under mina år här nere...
  • Linda1976
    isisisis skrev 2011-03-26 10:29:10 följande:
    Jag har stött på MÅNGA under mina år här nere...
    Vad är det för några du umgås med?  
  • Kya

ja, jag ogillar det.

jag hör ju inte vad ni säger, ni har ju gröt i halsen!

F och L, mina stjärnor :)
  • Mollly

Jag tycker absolut inte att skånska är fult. :) Innan tyckte jag det lät fult, men nu tycker jag det är lite sexigt till och med. ahha kanske beror på folket man har träffat när man varit där Flört

• Mammorna
    Embla skrev 2011-03-26 01:36:16 följande:
    Det är klart att det ibland kan vara svårt att förstå vissa dialekter, inte bara skånska. Har du hört ekshäradsmål någon gång? Bara för att det är obegripligt betyder det dock inte att det är fult.

Saken med malmöitiska är att det är så fult, helt enkelt. Att det är svårt att förstå gör inte saken bättre,men det är inte vad jag har emot dialekten.

Jag hade en kille på min kurs som kom från Malmö. Ingen begrep vad han sa. Han var inte heller kapabel att prata mindre på dialekt och mer tydligt, så vi hade en del kommunikationsproblem. Jag tyckte synd om honom, det måste vara hemskt att försöka komma med sina kommentarer i klassen och allt man får tillbaka är ett "Ursäkta, vad sa du?", "Kan du ta det igen?" och " Va???"
    hahahahah vad var det för kurs?? 

Har inte haft problem att förstå bitar iaf om man försökt...

Om man vill kan man..... :D
  • Linda1976
    Kya skrev 2011-03-26 10:31:45 följande:
    ja, jag ogillar det.

jag hör ju inte vad ni säger, ni har ju gröt i halsen!
    Förstår du inte vad Anne Lundberg i Antikrundan säger? Eller Susanne på TV4sporten? Eller menar du enbart äldre människor på landsbygden? För de förstås knappt jag heller
  • Kya
    Linda1976 skrev 2011-03-26 10:33:43 följande:
    Förstår du inte vad Anne Lundberg i Antikrundan säger? Eller Susanne på TV4sporten? Eller menar du enbart äldre människor på landsbygden? För de förstås knappt jag heller
    De flesta på tv har lagt sig till med lite tydligare språk, den svenska befolkningen består ju inte bara av skåningar. men den genomsnittlige skånsken har jag mkt svårt att förstå, och man får anstränga sig hårt för att förstå vad "tv-skåningarna" också säger tycker jag...

men helt klart, den värsta sorten är ju de äldre, som bor lite lantligare till!  jag tror danskarna förstår dom bättre.
    F och L, mina stjärnor :)
  • Linda1976
    Kya skrev 2011-03-26 10:37:34 följande:
    De flesta på tv har lagt sig till med lite tydligare språk, den svenska befolkningen består ju inte bara av skåningar. men den genomsnittlige skånsken har jag mkt svårt att förstå, och man får anstränga sig hårt för att förstå vad "tv-skåningarna" också säger tycker jag...

men helt klart, den värsta sorten är ju de äldre, som bor lite lantligare till!  jag tror danskarna förstår dom bättre.
    Då är det dags att öva upp sitt språköra
Svar på tråden Tycker Du att skånska är en ful dialekt?