• Memmii

Tycker Du att skånska är en ful dialekt?

Ja, som frågan lyder. Tycker Du att skånska är fult? Många verkar tycka det, men det tycker verkligen inte jag! Jag tycker det är en riktigt charmig dialekt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-25 19:42
    Om du svarar: Ja.
    Vad är det som gör att Du tycker dialekten är ful?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker Du att skånska är en ful dialekt?
  • vackrastarflow

Det är fint! Men nu är jag skåning själv OCH så *duckar* gillar jag danska... Jag har jobbat en hel del i kundtjänst de senaste åren men har aldrig problem med att folk inte kan förstå mig.
    Jag pratar nordvästskånska som generellt inte är så bred som i de mer sydligare delarna av Skåne, utan lite mer influerad av halländska och småländska.

Lite OT, men jag tycker skåningar oftare pratar engelska med en bättre dialekt än svengelskan från de mer nordligare (läs tex Stockholm) delarna av Sverige. Det märks att vi är närmare kontinenten också, med tanke på danska, tyska och holländska som har liknande uttal som vi har.

• vackrastarflow
    Linda1976 skrev 2011-03-26 10:40:25 följande:
    Då är det dags att öva upp sitt språköra
    Ja, Anne Lundberg pratar ju hur tydligt som helst
  • Majsansarne
    Snöviolen skrev 2011-03-25 19:49:25 följande:
    Ja för det låter som de har gröt i halsen som aldrig åker ner i magen.
    Håller med. Röstade för att det låter fult.
  • Jopja

JA!
    Det finns inget vackert alls med skånsk dialekt! Låter bara som att det ständigt sitter fast en bulle i halsen. Fult, fult, fult!

• Embla
    Seven Costanza skrev 2011-03-26 02:55:46 följande:
    Intressant, var hölls kursen? Norr om Götaland förmodar jag/hoppas jag? /Skåning som har svårt att förstå att det skulle vara sååå obegripligt och blir lite irriterad när folk flyttar till Skåne för att t ex plugga och sedan klagar på att de inte förstår infödingarna.
    Ja, det var norr om Götaland.

All skånska är inte obegripligt. Som de flesta andra dialekter kan det dock vara svårt att förstå när personen i fråga pratar väldigt brett om man inte är van vid dialekten. De flesta klarar av att modifiera sin dialekt lite för att underlätta kommunikationen, men min kursare klarade det inte alls.
  • Embla
    Maisie skrev 2011-03-26 08:03:29 följande:
    Du har inget emot dialekten mer än att den är ful och sedan ger du exempel på någon som pratar en så bred malmöitiska (han kan ju lika bra komma från någon annan del av Skåne och flyttat till Malmö för ni kan ju omöjligt diskuterat hans födelseort eftersom han var så svårbegriplig) att ni inte förstod honom. 

Jag är född och uppvuxen i Malmö och det var mina föräldrar också. Jag har aldrig haft några problem med att bli förstådd när jag rest i Sverige eller i mitt umgänge med mina kompisar från olika delar av Sverige. 
    Jag vet att han bott hela sitt liv i Malmö, förutom ett halvår i vår stad. Hans dialekt var typisk malmöitiska, fast väldigt bred. Han var väldigt svårt att förstå ibland, det hände att han fick upprepa sig flera gånger, men visst förstod vi honom till slut.

Jag menade inte att alla från Malmö har svårt att göra sig förstådda i resten av Sverige. Jag tog upp min kursare eftersom han inte kunde modifiera sin dialekt alls, och då uppstod det problem i kommunikationen. Som jag skrivit i ett tidigare inlägg så är det många dialekter som är svårförstådda om man inte är van vid att höra dem.
  • älskarlivet81

Jag är skåning men kan inte svara på frågan eftersom det finns flera olika skånska dialekter.. Viss dialekt är ful, annan inte..

• SilentStar
    Kya skrev 2011-03-26 10:31:45 följande:
    ja, jag ogillar det.

jag hör ju inte vad ni säger, ni har ju gröt i halsen!
    Tss, har aldrig haft gröt i halsen...
  • Länisen

Jag fullkomligt älskar skånska, det är lätt den finaste dialekten!! =)

Casper 2010-06-09
  • mama no1

Nej, jag tycker inte om skånskan. Låter som om ni har gröt i halsen och harklar er hela tiden.

Tacka vet jag Värmländskan!

Svar på tråden Tycker Du att skånska är en ful dialekt?