Maisie skrev 2011-03-26 08:03:29 följande:
Du har inget emot dialekten mer än att den är ful och sedan ger du exempel på någon som pratar en så bred malmöitiska (han kan ju lika bra komma från någon annan del av Skåne och flyttat till Malmö för ni kan ju omöjligt diskuterat hans födelseort eftersom han var så svårbegriplig) att ni inte förstod honom.
Jag är född och uppvuxen i Malmö och det var mina föräldrar också. Jag har aldrig haft några problem med att bli förstådd när jag rest i Sverige eller i mitt umgänge med mina kompisar från olika delar av Sverige.
Jag vet att han bott hela sitt liv i Malmö, förutom ett halvår i vår stad. Hans dialekt var typisk malmöitiska, fast väldigt bred. Han var väldigt svårt att förstå ibland, det hände att han fick upprepa sig flera gånger, men visst förstod vi honom till slut.
Jag menade inte att alla från Malmö har svårt att göra sig förstådda i resten av Sverige. Jag tog upp min kursare eftersom han inte kunde modifiera sin dialekt alls, och då uppstod det problem i kommunikationen. Som jag skrivit i ett tidigare inlägg så är det många dialekter som är svårförstådda om man inte är van vid att höra dem.