• Memmii

Tycker Du att skånska är en ful dialekt?

Ja, som frågan lyder. Tycker Du att skånska är fult? Många verkar tycka det, men det tycker verkligen inte jag! Jag tycker det är en riktigt charmig dialekt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-25 19:42
    Om du svarar: Ja.
    Vad är det som gör att Du tycker dialekten är ful?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker Du att skånska är en ful dialekt?
  • Familjeliivsfinastenick

Ja speciellt de som påminner om Danska.

• Linda1976

Det beror ju på VAD det är för skånska. 

Ingen kan väl påstå att ni inte förstår Anne Lundberg i Antikrundan? Däremot finns skånska dialekter som är vedervärdiga, likaväl som det finns skånska som är jättefin. Går ju inte att säga ja eller nej. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Embla

Malmöitiska klassar jag som en av de absolut fulaste dialekterna i Sverige. Jag gillar inte när R är gutturalt, och Malmöitiskan är dessutom svårbegriplig med flera andra fula ljud. Andra skånska dialekter, såsom Lund, är däremot mer okej.

Jag kan tycka att en kille är snygg, men öppnar han munnen och bräker fram på Malmöitiska försvinner mycket av hans charm...

• Linda1976
    Embla skrev 2011-03-25 22:06:07 följande:
     Malmöitiska klassar jag som en av de absolut fulaste dialekterna i Sverige. Jag gillar inte när R är gutturalt, och Malmöitiskan är dessutom svårbegriplig med flera andra fula ljud. Andra skånska dialekter, såsom Lund, är däremot mer okej.

Jag kan tycka att en kille är snygg, men öppnar han munnen och bräker fram på Malmöitiska försvinner mycket av hans charm...
    Det underliga är att riktig malmöitiska är ju påväg att dö ut! Arbetarstadsdelar rivs, Kockums nerlagt... 2 generationer till sen är den raderad och neutral, gissar jag.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • kolapapper

Skånska är härligt!
    östgötar låter för jävligt, men alla andra dialekter är bara charmigt.

• Annkris

Nä, inte alls ful. Jag har dock svårt att förstå allt. Fattar ingen franska heller, men tycker att språket är fint.

• Pyris

Nej, det tycker jag inte om det förståss inte är en riktigt inföding-skåning. Då blir det till och med jobbigt och förstå.

• Thaleya

det finns ju de från skåne som pratar charmigt och fint.

Men de finns dessvärre många som pratar gröt också. Låter som pirater med avskärda tungor. Inte så vackert - sen har de lesta jag träffat från skåne varit otrevliga så jag har ingen bra vibb därifrån :P

• Millicent

P1-skånska och "Lundensiska" är rart. Malmöitiska är jättefult och svårbegripligt. Sen finns det väl massor med olika andra sorter som jag inte har så bra koll på.

• La Lola

Nä, det hänger helt på vem det är som pratar.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Tycker Du att skånska är en ful dialekt?