• Memmii

    Tycker Du att skånska är en ful dialekt?

    Ja, som frågan lyder. Tycker Du att skånska är fult? Många verkar tycka det, men det tycker verkligen inte jag! Jag tycker det är en riktigt charmig dialekt!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-25 19:42
    Om du svarar: Ja.
    Vad är det som gör att Du tycker dialekten är ful?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker Du att skånska är en ful dialekt?
  • cherrycupecake83
    Seven Costanza skrev 2011-03-27 14:29:56 följande:
    Hmm, hur menar du nu? Du skriver "Skåne är stort" och börjar sedan prata om Helsingborgsdialekt och Blekinge jämfört med Malmödialekt... varför drar du in att Blekinge är härligt? Om du nu inte menar blekingska vilket ju åtminstone är en dialekt men ändå helt irrelevant. Den här tråden handlar om skånska. Om du tycker att skåningarna runt Bromölla pratar blekingska snarare än skånska så kan det ju vara sant, men då  hör ju ändå inte det hemma i en diskussion om skånskan..... Förvånad. Förstår inte vad ville ha sagt med "blekinge". Skåne ÄR stort men inte så stort att vi helt plötsligt tagit över Blekinge Flört. Men visst är Blekingedialekten annorlunda mot västskånskan, härlig håller jag dock inte precis med om.
    Jag menar att det beror ju på. Beror ju var i skåne man kommer ifrån .. jag kan då inte säga att skånska är fint beror ju helt på vilken ort man kommer ifrån... malmödialekten är minst attraktivt no offense! 
  • Mandel

    Tyvärr får sig dialekten en släng av att jag aldrig - faktiskt aldrig, har träffat en enda skåning som inte är skrytsam och skrävlande och bara pratar om sig själv och sitt.
    Svärfar har precis samma erfarenhet som jag så det är inte bara inbillning ifrån min sida


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • piixelslyna

    Jag älskar den skånska dialekten. Det kan ha ett göra med att jag associerar till en mycket speciell person när jag hör den. 

    Och ni som säger att det är svårt att förstå. Hur menar ni då? Tycker ni Norrländska är lika svårt att förstå? Eller Närkingska? 


  • Morkullan

    Jag har vuxit upp med en skånsk förälder och har också varit runt mycket i olika delar av Skåne till släkt och vänner under hela mitt liv och jag tycker inte man kan säga att "skånska" är fult eller fint då skånska är många olika dialekter. En del dialekter tycker jag är helmysiga, vissa tex "akademikerlundensiska" är riktigt fina, medan andra dialekter är mer än hemska(ska vara snäll och inte peka ut någon särskild).

    Så jag röstade inte alls

  • Seven Costanza
    cherrycupecake83 skrev 2011-03-27 19:53:35 följande:
    Jag menar att det beror ju på. Beror ju var i skåne man kommer ifrån .. jag kan då inte säga att skånska är fint beror ju helt på vilken ort man kommer ifrån... malmödialekten är minst attraktivt no offense! 
    Jaha, men vad jag menade var att jag inte förstod varför du överhuvudtaget drog in Blekinge i det hela, om det nu beror på var i Skåne man kommer ifrån.  Jag pratar inte Malmödialekt heller så mig spelar det ingen roll att du tycker att den är minst attraktiv, men man kan ju hålla Blekinge utanför resonemanget om skånskan. Jag tyckte att det var märkligt.
  • Takhiza
    Memmii skrev 2011-03-25 19:41:03 följande:
    Ja, som frågan lyder. Tycker Du att skånska är fult? Många verkar tycka det, men det tycker verkligen inte jag! Jag tycker det är en riktigt charmig dialekt!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-25 19:42
    Om du svarar: Ja.
    Vad är det som gör att Du tycker dialekten är ful?
    JA och jag ÄR skåning!
    Den är ganska bräkig och... hård. Tacka vet jag min mans dialekt <3 Hans mor är från Landskrona, hans far ifrån Sthlm och han är uppväxt i Östergötland. Härlig blanding!
  • Thessla
    cherrycupecake83 skrev 2011-03-27 12:17:21 följande:
    hade velat ha en "annat" knapp också för det beror helt på var ifrån de kommer.. skåne är stort!
    själv är jag och min familj ifrån Helsingborg och tycker att den dialekten är härlig likaså blekinge and so on.. men Malmö dialekt låter för bräkigt.. fast ifs ingen dialekt vart man än kommer ifrån i vårt avlånga land låter bra om man bräker på mer än vad man skall...
    Hur får du in Blekinge i diskussionen?
    ~ du är din egen lyckas smed ~
  • 071001

    Nej, tycker jag ej, men en del skåningar är inte helt lätta att förstå.

  • Thessla
    Mandel skrev 2011-03-27 20:10:01 följande:
    Tyvärr får sig dialekten en släng av att jag aldrig - faktiskt aldrig, har träffat en enda skåning som inte är skrytsam och skrävlande och bara pratar om sig själv och sitt.
    Svärfar har precis samma erfarenhet som jag så det är inte bara inbillning ifrån min sida
    Usch vad trist att du upplever oss skåningar så, men det där är väldigt individuellt. Jag skulle nog säga att det är ren otur att ni har träffat just sådana människor, precis som att det är synd att flertalet av stockholmare jag träffat är exakt likadana som skåningarna du beskriver. Då har jag ändå bott i Sthlm och halva min släkt är stockholmare.
    ~ du är din egen lyckas smed ~
  • Thessla
    071001 skrev 2011-03-28 13:06:30 följande:
    Nej, tycker jag ej, men en del skåningar är inte helt lätta att förstå.
    Sant, det kan till och med jag som skåning hålla med om. Folket i innersta Skåne, ute på landsbyggden är riktigt svåra att förstå.
    ~ du är din egen lyckas smed ~
  • Oleanna

    Nej det hade ju varit pinsamt eftersom min sambo är skånsk.  Helsingborgare. Men vissa dialekter där kan vara olika svåra att förstå. 
    Det jag älskar hos de skåningar jag har träffat är deras sätt att vara. Ingen JANTELAG :)
     

  • Stårscha

    Nej, inte nu längre. När jag var yngre tyckte jag det.


    Demokrati innebär inte en rätt att aldrig känna sig kränkt, men däremot en rätt att inte bli berövad sina medborgerliga friheter
  • 071001

    Thessla, ja är det nån slags "gammel-skånska"? Annars kan jag tycka att det låter riktig mysigt t.o.m, 08 som jag ändå är .

  • avocadoo

    Förknippar den med två obehagliga personer jag känt...

    Dessutom tycker jag att många skåningar jag träffat har en hård jargong med mycket svordomar och fula ord. Nää usch värsta dialekten i Sverige.  

  • Nienna

    Nej, jag är gift med en skåning och har bott här i 13 år, och jag gillar de flesta skånska dialekter.  Men när min man brer på värsta malmöitiskan skriker både jag och barnen att han ska sluta.  Jag känner mig dock lite kluven till tanken på att mina barn ska börja prata skånska.  Kanske mest för att de då kommer låta helt annorlunda än jag...

  • Thessla
    Nienna skrev 2011-03-28 13:29:59 följande:

    Nej, jag är gift med en skåning och har bott här i 13 år, och jag gillar de flesta skånska dialekter.  Men när min man brer på värsta malmöitiskan skriker både jag och barnen att han ska sluta.  Jag känner mig dock lite kluven till tanken på att mina barn ska börja prata skånska.  Kanske mest för att de då kommer låta helt annorlunda än jag...


    Men det är inte säkert att de gör det. Jag är skåning men min pappa är stockholmare, jag pratar, och har alltid gjort det, mer uppländska än skånska. Det som avslöjar att jag är skåning är mina R. En av mina kusiner som också är född och uppväxt i Skåne pratar också uppländska.
    ~ du är din egen lyckas smed ~
  • Nienna
    Thessla skrev 2011-03-28 13:33:48 följande:
    Men det är inte säkert att de gör det. Jag är skåning men min pappa är stockholmare, jag pratar, och har alltid gjort det, mer uppländska än skånska. Det som avslöjar att jag är skåning är mina R. En av mina kusiner som också är född och uppväxt i Skåne pratar också uppländska.
    Vi får väl se, den äldsta är tre nu, och än så länge låter han inte särskilt skånsk. Men han retade mig häromdagen för att jag säger "dusch" fel.  Det heter ju "duch" som pappa säger! Min svärmor är från Stockholm, men min man och hans syster pratar definitivt skånska, så det är nog olika hur det blir.
  • Thessla
    Nienna skrev 2011-03-28 13:42:52 följande:
    Vi får väl se, den äldsta är tre nu, och än så länge låter han inte särskilt skånsk. Men han retade mig häromdagen för att jag säger "dusch" fel.  Det heter ju "duch" som pappa säger! Min svärmor är från Stockholm, men min man och hans syster pratar definitivt skånska, så det är nog olika hur det blir.
    Visst är det, menade inget annat heller.
    ~ du är din egen lyckas smed ~
  • Hippolyte

    Den vanliga missuppfattningen är att skånska är en svensk dialekt. Det är en östdansk dialekt. Visserligen har de danska orden bytts ut mot svenska men lyssnar man noga så finns en viss likhet med bornholmska. Tänker på min morfar när jag hör det. Hans sätt att uttrycka sig. Bornholmska är oerhört vackert. Tyvärr har skånska genomgått en del degenrering under historiens gång och fylls ofta ut med svordomar. Synd för det ursprungliga språket var vackert. Är det fortfarande om det talas vårdat. Även danska kan låta både fult och vackert beroende på hur det talas.

Svar på tråden Tycker Du att skånska är en ful dialekt?