• Memmii

Tycker Du att skånska är en ful dialekt?

Ja, som frågan lyder. Tycker Du att skånska är fult? Många verkar tycka det, men det tycker verkligen inte jag! Jag tycker det är en riktigt charmig dialekt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-25 19:42
    Om du svarar: Ja.
    Vad är det som gör att Du tycker dialekten är ful?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker Du att skånska är en ful dialekt?
  • Maisie
    Embla skrev 2011-03-26 01:36:16 följande:
    Det är klart att det ibland kan vara svårt att förstå vissa dialekter, inte bara skånska. Har du hört ekshäradsmål någon gång? Bara för att det är obegripligt betyder det dock inte att det är fult.

Saken med malmöitiska är att det är så fult, helt enkelt. Att det är svårt att förstå gör inte saken bättre,men det är inte vad jag har emot dialekten.

Jag hade en kille på min kurs som kom från Malmö. Ingen begrep vad han sa. Han var inte heller kapabel att prata mindre på dialekt och mer tydligt, så vi hade en del kommunikationsproblem. Jag tyckte synd om honom, det måste vara hemskt att försöka komma med sina kommentarer i klassen och allt man får tillbaka är ett "Ursäkta, vad sa du?", "Kan du ta det igen?" och " Va???"
    Du har inget emot dialekten mer än att den är ful och sedan ger du exempel på någon som pratar en så bred malmöitiska (han kan ju lika bra komma från någon annan del av Skåne och flyttat till Malmö för ni kan ju omöjligt diskuterat hans födelseort eftersom han var så svårbegriplig) att ni inte förstod honom. 

Jag är född och uppvuxen i Malmö och det var mina föräldrar också. Jag har aldrig haft några problem med att bli förstådd när jag rest i Sverige eller i mitt umgänge med mina kompisar från olika delar av Sverige. 
  • Maisie
    fluu skrev 2011-03-26 03:15:12 följande:
    Jag säger bara Torbjörn Flygt:P
    Ja han talar malmöitiska. Kallar du det för en bred dialekt? Svårförstålig?
    Jag rekommenderar dig en tur till Österlen, Trelleborg eller varför inte Kristianstad.
  • Nisses lada brinner

Ja!  Fruktansvärt ful, en snygg kille till det yttre som öppnar munnen och snackar skånska blir typ ful direkt {#emotions_dlg.djavulsk}

• FruLiNi

Jag kan bara inte med skånska. Det är så fruktansvärt fult. Det kryper i mig när jag hör skånska.

• GulTussilago

Ja, jag tycker att det är fult! Det låter äckligt på nåt vis (skäms dock lite för att tycka så )
    Men, vissa skåningar pratar mindre fult, och det kan låta fint när de sjunger.

Å så gillar jag Hasse Alfredsson och tycker inte att han pratar speciellt fult
    Men annars håller jag med 'Nisses Lada Brinner'

• Linda1976
    Maisie skrev 2011-03-25 23:26:53 följande:
    Ni som säger att malmöitiskan är så hemsk kan ni ge mig ett exempel på någon som talar malmöitiska? Jag upplever nämligen inte min dialekt alls så bred som det påstås att den ska vara utan jag vet många som pratar mycket bredare.

Sven Melander. Nu tycker jag iofs att han pratar mysigt och inte fult, men han pratar ju som de flesta i Malmö vill jag säga. Annars kan jag be pappa ringa upp dig, haha!
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • isisisis

Har bott i Skåne i 15 år.
    Endel dialekter är värre än andra.
    Endel hör man faktiskt inte vad de säger,men de kanske pratar otydligt.
    Jag är rätt språkbegåvad annars
    Jag stör mig mest på att de tror att stavningen faktiskt är som de pratar på skånska.
    Cyklen,stövlen osv...

• gryning2

Ja det låter hemskt, som om de har gröt nere i halsen! Bara stockholmskan är värre faktiskt...

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • Mint

Skånska är ju knappast EN dialekt. Man pratar ju rätt annorlunda i Bromölla mot i Ystad mot i Lund mot i Båstad...

Generellt är skånska inte fult, nej. Men, som i hela landet är alla dialekter fulare ju bonnigare de låter... 

Svar på tråden Tycker Du att skånska är en ful dialekt?