• Memmii

Tycker Du att skånska är en ful dialekt?

Ja, som frågan lyder. Tycker Du att skånska är fult? Många verkar tycka det, men det tycker verkligen inte jag! Jag tycker det är en riktigt charmig dialekt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-25 19:42
    Om du svarar: Ja.
    Vad är det som gör att Du tycker dialekten är ful?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker Du att skånska är en ful dialekt?
  • Linda1976

Sen vill jag påpeka att Kattis Ahlström och Måns Zelmerlöw INTE pratar lundensiska. De pratar "hej, jag har flyttat till Stockholm och försöker mig på rikssvenska men det går åt helvete"-dialekt.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Millicent
    Linda1976 skrev 2011-03-25 23:19:26 följande:
    Sen vill jag påpeka att Kattis Ahlström och Måns Zelmerlöw INTE pratar lundensiska. De pratar "hej, jag har flyttat till Stockholm och försöker mig på rikssvenska men det går åt helvete"-dialekt.
    Det klassar jag som P1-skånska.
  • Linda1976
    Millicent skrev 2011-03-25 23:20:56 följande:
    Det klassar jag som P1-skånska.
    Det är inte skånska. Ingen i Skåne pratar så, och det låter för jävligt.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Millicent
    Linda1976 skrev 2011-03-25 23:21:37 följande:
    Nej men det är ju grejen med P1-skånska. Att det är någon som gjort allt den kan för att tvätta bort skånskan men inte riktigt blir av med melodin och inte kan få till de "rikssvenska" ljuden. Jag tycker det är gulligt. Ibland skrattretande roligt.
  • Maisie

Ni som säger att malmöitiskan är så hemsk kan ni ge mig ett exempel på någon som talar malmöitiska? Jag upplever nämligen inte min dialekt alls så bred som det påstås att den ska vara utan jag vet många som pratar mycket bredare.

• Maisie

Förresten så finns det väl folk i alla landsdelar som pratar obegripligt. Hälsades välkommen när jag var på scoutläger i Dalarna av en väldigt glad kille och det ända vi begrep var: Välkomna till Dalarna och Kopparbo. Hans monolog varade i flera minuter men ingen av oss begrep ett dugg vad han sa. Likaså har jag varit i Värmland och några av de vi träffade hade en så bred dialekt att när han var klar med sin information så fick en annan värmlänning ta om den för ingen av de tillresta begrep mer än Hej och välkomna.

Själv älskar jag att lyssna på dialekten som talas på Österlen. De verkar verkligen sakna bokstaven k där och de använder många annorlunda ord. Mysigt.

Länge leve dialekterna! 

• Kokomo
    Linda1976 skrev 2011-03-25 23:21:37 följande:
    Tycker de pratar rätt fint faktiskt. Då är det värre med Björn Ranelid som inte kan bestämma sig för om han ska rulla på r:en eller inte och blandar hejvilt mitt i meningar. Väldigt underhållande.
  • Embla
    Maisie skrev 2011-03-25 23:34:05 följande:
    Förresten så finns det väl folk i alla landsdelar som pratar obegripligt. Hälsades välkommen när jag var på scoutläger i Dalarna av en väldigt glad kille och det ända vi begrep var: Välkomna till Dalarna och Kopparbo. Hans monolog varade i flera minuter men ingen av oss begrep ett dugg vad han sa. Likaså har jag varit i Värmland och några av de vi träffade hade en så bred dialekt att när han var klar med sin information så fick en annan värmlänning ta om den för ingen av de tillresta begrep mer än Hej och välkomna.

Själv älskar jag att lyssna på dialekten som talas på Österlen. De verkar verkligen sakna bokstaven k där och de använder många annorlunda ord. Mysigt.

Länge leve dialekterna! 
    Det är klart att det ibland kan vara svårt att förstå vissa dialekter, inte bara skånska. Har du hört ekshäradsmål någon gång? Bara för att det är obegripligt betyder det dock inte att det är fult.

Saken med malmöitiska är att det är så fult, helt enkelt. Att det är svårt att förstå gör inte saken bättre,men det är inte vad jag har emot dialekten.

Jag hade en kille på min kurs som kom från Malmö. Ingen begrep vad han sa. Han var inte heller kapabel att prata mindre på dialekt och mer tydligt, så vi hade en del kommunikationsproblem. Jag tyckte synd om honom, det måste vara hemskt att försöka komma med sina kommentarer i klassen och allt man får tillbaka är ett "Ursäkta, vad sa du?", "Kan du ta det igen?" och " Va???"
  • Seven Costanza
    Embla skrev 2011-03-26 01:36:16 följande:
    Det är klart att det ibland kan vara svårt att förstå vissa dialekter, inte bara skånska. Har du hört ekshäradsmål någon gång? Bara för att det är obegripligt betyder det dock inte att det är fult.

Saken med malmöitiska är att det är så fult, helt enkelt. Att det är svårt att förstå gör inte saken bättre,men det är inte vad jag har emot dialekten.

Jag hade en kille på min kurs som kom från Malmö. Ingen begrep vad han sa. Han var inte heller kapabel att prata mindre på dialekt och mer tydligt, så vi hade en del kommunikationsproblem. Jag tyckte synd om honom, det måste vara hemskt att försöka komma med sina kommentarer i klassen och allt man får tillbaka är ett "Ursäkta, vad sa du?", "Kan du ta det igen?" och " Va???"
    Intressant, var hölls kursen? Norr om Götaland förmodar jag/hoppas jag? /Skåning som har svårt att förstå att det skulle vara sååå obegripligt och blir lite irriterad när folk flyttar till Skåne för att t ex plugga och sedan klagar på att de inte förstår infödingarna.
  • Seven Costanza
    Linda1976 skrev 2011-03-25 23:19:26 följande:
    Fast de är inte värst, Måns har ju såvitt jag förstått åtminstone en förälder som är från Göteborg, det neutraliserar kanske lite även om det låter lite fejk. De som är värst är enligt mig definitivt Carolina Gynning och Patrik Ekwall, de har ju rätt bred sydvästskånska med diftonger kombinerad med stockholmsintonation, fruktansvärt fult Kräks. Men de flesta ickeskåningar hör bara att de pratar "skånska" och märker inte att intonationen är helt fel då den för dem är helt normal. Måns och Kattis kan i alla fall rulla på r:en.
Svar på tråden Tycker Du att skånska är en ful dialekt?