• Memmii

Tycker Du att skånska är en ful dialekt?

Ja, som frågan lyder. Tycker Du att skånska är fult? Många verkar tycka det, men det tycker verkligen inte jag! Jag tycker det är en riktigt charmig dialekt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-25 19:42
    Om du svarar: Ja.
    Vad är det som gör att Du tycker dialekten är ful?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker Du att skånska är en ful dialekt?
  • fluu

Olika. Lundadialekt är ganska gulligt,låter tryggt på nåt vis. Malmöitiska är ju bara fånigt. Höörsnacket ska vi inte ens tala om. Nära Halland är charmigt.
    Men generellt sett så tycker jag det är ganska fult(utom när Niels Jensen pratar..sexy!)

Det är dock rätt fint när det sjungs kom jag på nu,...

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Seven Costanza
    Kokomo skrev 2011-03-26 00:57:01 följande:
    Tycker de pratar rätt fint faktiskt. Då är det värre med Björn Ranelid som inte kan bestämma sig för om han ska rulla på r:en eller inte och blandar hejvilt mitt i meningar. Väldigt underhållande.
    Åh, Björn, hans dialekt är ju helt obeskrivlig, enligt honom finns ingen annan på denna jorrrd som kan prata som han.... Men jag vet en lundatjej i 25-årsåldern som pratar ungefär så med samma märkliga r. Andra tycker att hon har talfel .  Jag gillar skånskan, även om mitt sätt att prata skånska har ändrat sig lite genom åren efterhand som jag flyttat runt. Men de skorrande r:en försvinner aldrig; där går min gräns för hur mycket jag kan släta ut och ändå känna mig som mig själv.
  • fluu
    Maisie skrev 2011-03-25 23:26:53 följande:
    Ni som säger att malmöitiskan är så hemsk kan ni ge mig ett exempel på någon som talar malmöitiska? Jag upplever nämligen inte min dialekt alls så bred som det påstås att den ska vara utan jag vet många som pratar mycket bredare.

Jag säger bara Torbjörn Flygt:P
  • Seven Costanza
    fluu skrev 2011-03-26 03:12:54 följande:
    Olika. Lundadialekt är ganska gulligt,låter tryggt på nåt vis. Malmöitiska är ju bara fånigt. Höörsnacket ska vi inte ens tala om. Nära Halland är charmigt.
    Men generellt sett så tycker jag det är ganska fult(utom när Niels Jensen pratar..sexy!)

Det är dock rätt fint när det sjungs kom jag på nu,...
     Gillar du Emil Jensen? Han låter rätt fin när han sjunger på skånska tycker jag (vispop).
  • fluu
    Seven Costanza skrev 2011-03-26 03:15:24 följande:
     Gillar du Emil Jensen? Han låter rätt fin när han sjunger på skånska tycker jag (vispop).
    Ingen aning om vem det är.
  • Seven Costanza
    fluu skrev 2011-03-26 03:16:59 följande:
    Ingen aning om vem det är.
    Nej, det var väl menat som ett underförstått tips
  • fluu
    Seven Costanza skrev 2011-03-26 03:19:37 följande:
    Nej, det var väl menat som ett underförstått tips
    Då ska jag kolla upp det. Imorgon:P
  • Underbara ungar

Nej, skånskan är inte ful! 

INGEN dialekt är ful, alla har sin charm.
    Jag är skånska, gift med en Liköpingsbo och bor i Skara... Har en mamma i Kiruna och en pappa som är från Eskilstuna! 

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211 * viktigatankar.blogspot.com
  • isisisis
    Seven Costanza skrev 2011-03-26 02:55:46 följande:
    Intressant, var hölls kursen? Norr om Götaland förmodar jag/hoppas jag? /Skåning som har svårt att förstå att det skulle vara sååå obegripligt och blir lite irriterad när folk flyttar till Skåne för att t ex plugga och sedan klagar på att de inte förstår infödingarna.
    Jaså? Inte ens talsvaren fungerar ju! De tjänsterna när man ska tala in så at en röstmottagare analyserar ditt svar och går vidare...
  • Novaliesmamma

Jag är helsingborgare men min skånska är grov. Min sambo är malmöit och jag älskar hans dialekt!! "ee du himma? ska du ta boussen? e du en tjaj?förhelvede..."

Jag tycker att skånska är sveriges finaste dialekt. stockholmska, göteborska och alla de andra dialekterna låter så fjantiga.. Jag kan inte låta bli att prata GRÖVRE skånska när jag träffar på en stackars stockholmare..

Svar på tråden Tycker Du att skånska är en ful dialekt?