• Memmii

Tycker Du att skånska är en ful dialekt?

Ja, som frågan lyder. Tycker Du att skånska är fult? Många verkar tycka det, men det tycker verkligen inte jag! Jag tycker det är en riktigt charmig dialekt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-25 19:42
    Om du svarar: Ja.
    Vad är det som gör att Du tycker dialekten är ful?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker Du att skånska är en ful dialekt?
  • Noxigen
    Toddes mamma skrev 2011-03-27 13:50:52 följande:
    Älskar skånska!!
  • EruGoEller

Jag har lärt mig att gilla skånskan liksom danskan. Ibörjan hade jag huvudvärk hela tdien för att det var så jobbigt att lyssna på med nu tycker jag båda är charmiga. Nu tänker jag inte på det alls, men blir så klart lite mer lättad då ngn talar Rikssvenska, dvs som jag . Då känns det allra lättast att lyssna.

• Kokomo

Alltså, var har man varit hela sitt liv om man inte förstår skånska? Uppvuxen på ett hermetiskt tillslutet rum på Språkrådet, eller vad? Okej att det kan vara svårt att förstå riktigt grov eller ålderdomlig dialekt men det gäller ju ALLA dialekter, inte bara skånska. Att säga att man inte förstår skånska i allmänhet får mig att tro att man har extrema problem med antingen hörsel, inlärning, fantasi eller att man helt enkelt är nyanländ till sverige. Allt annat måste bero på att man är dum i huvudet.

/Provocerad icke-skåning

• Noxigen
    Kokomo skrev 2011-03-27 14:14:57 följande:
    Alltså, var har man varit hela sitt liv om man inte förstår skånska? Uppvuxen på ett hermetiskt tillslutet rum på Språkrådet, eller vad? Okej att det kan vara svårt att förstå riktigt grov eller ålderdomlig dialekt men det gäller ju ALLA dialekter, inte bara skånska. Att säga att man inte förstår skånska i allmänhet får mig att tro att man har extrema problem med antingen hörsel, inlärning, fantasi eller att man helt enkelt är nyanländ till sverige. Allt annat måste bero på att man är dum i huvudet.

/Provocerad icke-skåning
  • Zimlis

Nä det tycker jag inte - visst finns det dialektala undantagshålor, men överlag tycker jag inte det är fult

Charm är att få svaret ja utan att ha ställt någon bestämd fråga.
  • Seven Costanza

/Provocerad icke-skåning
    Håller helt med. Roligt med en icke-skåning som inte kör med det sedvanliga "åh jag förstår ingenting av den där gröten", känns bara som att vissa inte ens försöker.
  • Seven Costanza
    cherrycupecake83 skrev 2011-03-27 12:17:21 följande:
    hade velat ha en "annat" knapp också för det beror helt på var ifrån de kommer.. skåne är stort!
    själv är jag och min familj ifrån Helsingborg och tycker att den dialekten är härlig likaså blekinge and so on.. men Malmö dialekt låter för bräkigt.. fast ifs ingen dialekt vart man än kommer ifrån i vårt avlånga land låter bra om man bräker på mer än vad man skall...
    Hmm, hur menar du nu? Du skriver "Skåne är stort" och börjar sedan prata om Helsingborgsdialekt och Blekinge jämfört med Malmödialekt... varför drar du in att Blekinge är härligt? Om du nu inte menar blekingska vilket ju åtminstone är en dialekt men ändå helt irrelevant. Den här tråden handlar om skånska. Om du tycker att skåningarna runt Bromölla pratar blekingska snarare än skånska så kan det ju vara sant, men då  hör ju ändå inte det hemma i en diskussion om skånskan..... Förvånad. Förstår inte vad ville ha sagt med "blekinge". Skåne ÄR stort men inte så stort att vi helt plötsligt tagit över Blekinge Flört. Men visst är Blekingedialekten annorlunda mot västskånskan, härlig håller jag dock inte precis med om.
  • Carro W

/Provocerad icke-skåning
    Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • Linda1976

/Provocerad icke-skåning
    Men precis. Att förstå skånska är ju inte rocket science precis....

Jag har bott i Göteborg i 10 år och har aldrig haft problem med att göra mig förstådd. Tvärtom har jag i smyg infört lite skånska ord i min omgivning. Moahahaha  
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Thessla

Finns ju många olika dialekter inom skånskan och vissa är riktigt riktigt fula, men över lag så tycker jag att de är fina. Är i och för sig själv skåning, men pratar inte skånska.

~ du är din egen lyckas smed ~
Svar på tråden Tycker Du att skånska är en ful dialekt?