• Laura88

Pergotime - börjar i april :)

Hej på er!

Jag började med min Provera kur idag, så i 10 dagar ska jag ta 2 tabletter dagligen. Sen invänta mens (blödning) och på 5:e dagen börja Pergotime kur.
    Är det några fler som börjar med Pergo i april som vill följas åt???

Jag har PCO, har försökt att skaffa barn på egen hand i 5 års tid. Det är min första Pergokur.

• Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)
  • Mumman
    JhjärtaK skrev 2011-05-06 10:41:21 följande:
    Kanske har äggblåsan inte spruckit och ägget släppt än? Beroende på hur länge sedan det var du tog VUL så kan det ju vara en sådan där tom äggblåsa som inte spricker ev? Ring och prata med din gynekolog och fråga. Lycka till!
    Ja, fast äl testerna ska väl visa positivt innan ägget släpper? Är väl det som är meningen med dessa tester så man kan pricka in rätt dag :)

Om det är min  vanliga otur så är det säkert som du säger en tom äggblåsa. Ser man det på VUL? Jag gjorde VUL i onsdags och då var blåsan 22mm och gyn sa inget om den var tom eller inte.
  • JhjärtaK
    Mumman skrev 2011-05-06 15:34:29 följande:
    Ja, fast äl testerna ska väl visa positivt innan ägget släpper? Är väl det som är meningen med dessa tester så man kan pricka in rätt dag :)

Om det är min  vanliga otur så är det säkert som du säger en tom äggblåsa. Ser man det på VUL? Jag gjorde VUL i onsdags och då var blåsan 22mm och gyn sa inget om den var tom eller inte.
    Ja precis, ÄL-testerna visar postivit 24-48 timmar innan ägget släpper (vissa menar 12-48 timmar).

Nej vad jag vet kan man inte se detta på VUL, enligt min gynekolog kan man ha sådana, antingen är det en äggblåsa som har växt till på grund av pergon och då har den ett ägg i sig eller så kan det vara en äggblåsa som du haft väldigt länge och då är det troligt att den är "tom" dvs att den inte leder till någon ägglossning. Jag håller tummarna för att ÄL-testerna visar positivt inom kort. Vet inte vilka ÄL-tester du använder men ibland tycker jag det är svårt att avgöra om teststrecket är lika starkt som kontrollstrecket så jag kör på  stickor tills jag misstänker att det är ÄL och då kollar jag med ett digitalt test bara för att slippa tolka streck hit och dit.
  • Mumman
    JhjärtaK skrev 2011-05-06 15:48:23 följande:
    Ja precis, ÄL-testerna visar postivit 24-48 timmar innan ägget släpper (vissa menar 12-48 timmar).

Nej vad jag vet kan man inte se detta på VUL, enligt min gynekolog kan man ha sådana, antingen är det en äggblåsa som har växt till på grund av pergon och då har den ett ägg i sig eller så kan det vara en äggblåsa som du haft väldigt länge och då är det troligt att den är "tom" dvs att den inte leder till någon ägglossning. Jag håller tummarna för att ÄL-testerna visar positivt inom kort. Vet inte vilka ÄL-tester du använder men ibland tycker jag det är svårt att avgöra om teststrecket är lika starkt som kontrollstrecket så jag kör på  stickor tills jag misstänker att det är ÄL och då kollar jag med ett digitalt test bara för att slippa tolka streck hit och dit.
    Sist jag var hos gyn när jag inte hade tagit pergo trodde hon att ÄL var på gång, dock såg hon ingen blåsa större än den andra då och inget ägglossning eller mens kom.

Nu när jag ätit pergo såg hon denna stora blåsa. Ingen aning om ifall det är en gammal eller ny.

Jag använder mig utav testlagret, men just nu är strecket så svagt så det inte går att ta fel på dom :(
  • ettplustack

Hoppar in med en fråga :)
    Hur ofta har ni sex? Kör ni varannan dag eller ?
    Jag och sambon har sex varje dag nu och har bestämt att om det inte tar sig denna månad får vi gå ner till varannan jag, hur det nu ska gå, vi har sex alltid varje dag för att vi vill och har haft det i snart två år :)
    Så hur gör ni ?

• Mumman

Vi har sex oftare kring äl tider, annars var 3:e dag. Dom säger ju att sperman produceras på nytt varje dag, men min gyn tycker man inte ska ha det för ofta -hon tycker det ska vara en stor sats när det väl behövs istället :)

• Chicky01

Hej, Är inne på cykeldag 3 nu och har haft den värsta mensvärken någonsin. Avslutade min Primolutkur i söndags. Var er mens efter Proveran/ Primolut också smärtsam och kraftig? Nu hoppas jag att det är värt allt! På söndag tar jag min allra första Pergo. Äntligen!!! Hur många av er fick ÄL redan efter första kuren? Hur många är det som har hunnit plussa?

• Chicky01

Mumman, Min gyn säger samma sak om sperman. När vi prickar ÄL ska killen ha "hållt sig" i 2-4 dagar för största chans... Samma sak gäller när killen ska lämna spermaprov... Det är då satsen är komponerad av bästa kvalité... ;)

• lovvan

Tack alla för era svar. Mensen kom för ett par dagar sen så dag 12 kommer inträffa på en måndag så det blir till att boka vul då.

Chicky01: - Jag tar min allra första pego på måndag så vi ligger väldigt lika. Kul att kunna följas åt. Skall du gå och göra vul i början av  vecka 20 också?

• Cincy
    mörlin skrev 2011-05-05 19:36:59 följande:
    Åh. Denna tråden ger mig hopp om att man faktiskt kan få äl på första försöket med pergo.. Är på 5e dagen av primolut-nor nu och sen väntar en kur pergotime och sen vul på 12e dagen.. Hade ett mf för ca 3 veckor sen som blev till i väntan på provsvaren men höll bara i sig några dagar efter +et.. Så nu kämpar vi igen! Har pco med.. Lycka till alla! Nu är det VÅR tur
    Vår son kom till på första försöket så det är absolut inte omöjligt.  
  • Mumman
    Chicky01 skrev 2011-05-06 19:36:56 följande:
    Mumman, Min gyn säger samma sak om sperman. När vi prickar ÄL ska killen ha "hållt sig" i 2-4 dagar för största chans... Samma sak gäller när killen ska lämna spermaprov... Det är då satsen är komponerad av bästa kvalité... ;)
    Jo, så är det nog. Men man vill ändå försöka ofta runt äl tider för att inte missa och då tror jag det är bättre än att få allt på fel dag haha :)

Svårt detta här! :)
Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)