• Laura88

Pergotime - börjar i april :)

Hej på er!

Jag började med min Provera kur idag, så i 10 dagar ska jag ta 2 tabletter dagligen. Sen invänta mens (blödning) och på 5:e dagen börja Pergotime kur.
    Är det några fler som börjar med Pergo i april som vill följas åt???

Jag har PCO, har försökt att skaffa barn på egen hand i 5 års tid. Det är min första Pergokur.

• Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)
  • ettplustack
    Mumman skrev 2011-05-08 08:38:52 följande:
    Vänta du bara, det kan vara påväg i alla fall :) Fick flytningar jag med men negativa tester. Några dagar senare var det positivt på stickan trots väldigt negativt test kvällen innan! :) Rätt var det är så kommer stegringen!
    Jag gjorde äl test i dag vid kl 11.00 och då var det så positivt som det bara kan bli :)
    Så nu är det bara till att hoppas så får vi se, inte säkert att det tar sig första gången men absolut skönt att veta att pergotime fungerar på mig :)
  • Mumman
    ettplustack skrev 2011-05-08 13:04:37 följande:
    Jag gjorde äl test i dag vid kl 11.00 och då var det så positivt som det bara kan bli :)
    Så nu är det bara till att hoppas så får vi se, inte säkert att det tar sig första gången men absolut skönt att veta att pergotime fungerar på mig :)
    Ja, du ser! :) Den som väntar på nåt gott :)

Visst är det en härlig känsla att veta att pergotime fungerar bra! Ska du ta äl spruta också för att få ägget att släppa?
  • ettplustack
    Mumman skrev 2011-05-08 19:16:31 följande:
    Ja, du ser! :) Den som väntar på nåt gott :)

Visst är det en härlig känsla att veta att pergotime fungerar bra! Ska du ta äl spruta också för att få ägget att släppa?
    Ja och nu i kväll var det ännu starkare nästan starkare än kontrollstrecket :)
    Min gynekolog sa inget om sprutor ? Är det vanligt att man får det i samband med pergotime ? Släpper inte ägget annars ?
    Men visst är det härligt när man ser att pergotime fungerar, jag blev så rörd att jag nästan började gråta. Nu har vi en chans liksom och man vet att det fungerar :)

Jag blev själv till efter en tablettbehandling, vet inte exakt vad det var mamma fick men det fungerade för henne. Gyn sa att det kunde vara ett samband att mamma haft svårt att få barn, tror ni att det kan vara så ?
  • Chicky01

Vad kul att höra att Pergo funkar så bra för er! :) Tog mitt första piller idag... Och hoppas att mina äggstockar är lika smarta som era och sköter sitt jobb :) Babystar, många kvinnosjukdomar kan vara ärftliga, tyvärr... Min mamma och ena syrra har fått alla sina barn på första försöket. Min andra syster däremot fick tidigt diagnosen Endometrios och fick höra att det är ärftligt. Som tur är verkar jag inte lida av just det i alla fall. Jag har bara "trötta äggstockar" som min gyn uttrycker det... Hoppas innerligt att jag brås på min mor och ena syrra... Vet du vad din mamma fick för piller och varför? Kan vara intressant att veta...

• ettplustack
    Chicky01 skrev 2011-05-08 22:07:28 följande:
    Vad kul att höra att Pergo funkar så bra för er! :) Tog mitt första piller idag... Och hoppas att mina äggstockar är lika smarta som era och sköter sitt jobb :) Babystar, många kvinnosjukdomar kan vara ärftliga, tyvärr... Min mamma och ena syrra har fått alla sina barn på första försöket. Min andra syster däremot fick tidigt diagnosen Endometrios och fick höra att det är ärftligt. Som tur är verkar jag inte lida av just det i alla fall. Jag har bara "trötta äggstockar" som min gyn uttrycker det... Hoppas innerligt att jag brås på min mor och ena syrra... Vet du vad din mamma fick för piller och varför? Kan vara intressant att veta...
    Nej hon har fått för sig att det var pergotime men jag vet inte riktigt. Hon verkar inte helt säker för det var många år sedan :) Men när hon väl började behandling kom jag till på första försöket . . . Men vi får se hur det går.
    Jag och sambon fortästter att äta gi inspirerat och förhoppningsvis fortsätter jag att gå ner i vikt Så att hela kroppen börjar må bättre ;)
  • Mumman
    ettplustack skrev 2011-05-08 20:48:28 följande:
    Ja och nu i kväll var det ännu starkare nästan starkare än kontrollstrecket :)
    Min gynekolog sa inget om sprutor ? Är det vanligt att man får det i samband med pergotime ? Släpper inte ägget annars ?
    Men visst är det härligt när man ser att pergotime fungerar, jag blev så rörd att jag nästan började gråta. Nu har vi en chans liksom och man vet att det fungerar :)

Jag blev själv till efter en tablettbehandling, vet inte exakt vad det var mamma fick men det fungerade för henne. Gyn sa att det kunde vara ett samband att mamma haft svårt att få barn, tror ni att det kan vara så ?
    Kul!! :)

Min gyn sa inte heller något om sprutor. Vet dock att vissa får det för att ägget med säkerhet ska släppa, men jag tror absolut att det gör det i alla fall då pergotime är ägglossningsstimulerande medicin, så det bör räcka.

I mitt fall är det ju första gången jag testar pergotime och jag tror man försöker några ggr först innan man får denna spruta, för det ska fungera i alla fall.

Absolut en härlig känsla att äntligen ha en ärlig chans i detta!! :) Blir det inte till på första gången, vet man ju att pergotime fungerade bra så kan man äta en ny kur.

Tror absolut din mamma kan ha fått samma medicin, om inte samma namn så någon liknande. Min syster har också PCO, så mycket ligger i generna.
  • JhjärtaK

Hejsan! En liten fråga kring ÄL som någon i denna tråd förhoppningsvis kan svara på Jag har hört att man kan ta ett blodprov som visar om ägget verkligen har släppt eller inte efter att man haft LH-stegring. Är detta sant och i så fall vet ni när man skall ta detta blodprov? Alltså hur många dagar efter LH-stegringen?

Har hört dag 21 eller liknande i cykeln men det måste ju vara om man har en ”normal” 28-dagarscykel antar jag?
    Hoppas att någon vet för jag har fått pergo utskrivet (enkel dos) men jag vill testa en eller flera cykler till utan pergo men om det visar sig att jag inte har ÄL så tänker jag såklart ta pergo redan nästa cykel. Tacksam för svar och lycka till! {#emotions_dlg.flower}

• Flejsboden

ni som äter dubbelkur, betyder det att ni äter 2 tabletter samtidigt om dagen i fem dagar från femte mendagen?

• ettplustack
    JhjärtaK skrev 2011-05-09 09:54:29 följande:
    Hejsan! En liten fråga kring ÄL som någon i denna tråd förhoppningsvis kan svara på Jag har hört att man kan ta ett blodprov som visar om ägget verkligen har släppt eller inte efter att man haft LH-stegring. Är detta sant och i så fall vet ni när man skall ta detta blodprov? Alltså hur många dagar efter LH-stegringen?

Har hört dag 21 eller liknande i cykeln men det måste ju vara om man har en ”normal” 28-dagarscykel antar jag?
    Hoppas att någon vet för jag har fått pergo utskrivet (enkel dos) men jag vill testa en eller flera cykler till utan pergo men om det visar sig att jag inte har ÄL så tänker jag såklart ta pergo redan nästa cykel. Tacksam för svar och lycka till! {#emotions_dlg.flower}
    Jag ska lämna blodprov dag 21 för att se om jag haft ägglossning så för mig ska jag lämna den 16 maj :)
  • Cincy

Tusan i det om det inte är ett litet svagt plus här med. 
    Shit! Vi som eg hade sexförbud. Eller ja, det var upp till oss men de rekommenderade inte iom jag hade tre blåsor (en 20 mm och två 15 mm). Vi hade bara sex en gång, dag 12 (gjorde VUL:et på dag 11). Dag 16 el 17 kände jag mig som en uppsvälld ballong kring äggstockstrakterna, tror jag hade ÄL då. Och vid det laget skulle ju simmarna ha kolat vippen. Men då hade jag kanske ÄL tidigare ändå då... 
    Ja vi får se hur många bebisar det blir. Är egentligen så himla dumt av oss. Sonen var 6 v tidig och om jag nu har tendens till det och om det skulle bli flera bebisar... man vill ju inte gärna utsätta dem för att födas för tidigt.

Men jag är självklart jätteglad!   

Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)