• Laura88

Pergotime - börjar i april :)

Hej på er!

Jag började med min Provera kur idag, så i 10 dagar ska jag ta 2 tabletter dagligen. Sen invänta mens (blödning) och på 5:e dagen börja Pergotime kur.
    Är det några fler som börjar med Pergo i april som vill följas åt???

Jag har PCO, har försökt att skaffa barn på egen hand i 5 års tid. Det är min första Pergokur.

• Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)
  • Mumman
    ettplustack skrev 2011-05-17 09:06:03 följande:
    Nu har jag fått ryggskott :(
    på söndag är det 14 dagar sedan jag hade ägglossning så frågan är ju om mensen alltid kommer 14 dagar efter äl eller om det kan vara flera dagar imellan ?
    Jag tror det kan variera lite hur många dagar det är emellan, men det brukar vara ca 14 dagar mellan äl och mens. Däremot kan tiden mellan mens och äl variera desto mer :)
  • ettplustack
    mörlin skrev 2011-05-17 10:58:46 följande:
    brukar du ha 14 dagar mellan äl och mens? vad jag har lärt mig så är alltid perioden mellan äl och mens densamma medans tiden mellan mens och äl kan variera.. hoppas!!=)
    Aha :)

Ja då hoppas jag på mens eller bebis på söndag :)
  • ettplustack
    Mumman skrev 2011-05-17 11:19:20 följande:
    Jag tror det kan variera lite hur många dagar det är emellan, men det brukar vara ca 14 dagar mellan äl och mens. Däremot kan tiden mellan mens och äl variera desto mer :)
    Okej :)

Jag upplevde att kroppen svarade så bra på pergotime och förut har jag haft ont i magen 10 dagar innan mens men det har jag inte haft denna månad kanske för att jag haft äl kroppen har antagligen inte mått bra av att inte fungera som den ska så nu får jag allt vänta på mens eller bebis
  • lojzans

Hej på er! Ja det här med dagar hit och dit är snurrigt och det verkar vara så olika för alla. Jag gjorde vul på dag 12 - ingen tillväxt. Nytt vul idag på cd 19 och har ett ägg på 13 mm så hoppas nu! När jag blev gravid med sonen hade jag ägglossning på dag 25. Inget sexförbud längre nu då:)

• JhjärtaK
    lojzans skrev 2011-05-17 15:03:53 följande:
    Hej på er! Ja det här med dagar hit och dit är snurrigt och det verkar vara så olika för alla. Jag gjorde vul på dag 12 - ingen tillväxt. Nytt vul idag på cd 19 och har ett ägg på 13 mm så hoppas nu! När jag blev gravid med sonen hade jag ägglossning på dag 25. Inget sexförbud längre nu då:)
    Åh vad glad jag blir att läsa ditt inlägg! Själv väntar jag på ÄL (kom på dag 23 förra cykeln) och jag var så orolig att man inte kunde bli gravid om ÄL kom typ senare än dag 18 i princip men det finns ju chans ändå för mig då. Jag äter dock inte pergotime (än skall tilläggas, har fått det utskrivet men vill testa någon/några cykler till utan).

En extra bonus att ni inte har sexförbud heller längre
  • Chicky01

Dag 14 idag och fortfarande inget utslag på ÄL-testet. Ringde min gyn idag och tjatade till mig en tid för VUL (vad står V:et för). Ska dit imorgon :) Att man ska behöva slåss för sin existens, typ... Tror säkert att internetboomen och olika diskussionsforum har gjort oss patienter mer krävande. Jag har i alla fall en massa konstiga teorier om min kropp och det utan ngn läkarexamen ;) Efter VUL imorgon vet jag i alla fall om det är värt att fortsätta ÄL-testa el inte. Frågan är sen vad som händer om det konstateras att enkelkur inte funkar på mig? Måste mensen provoceras fram igen? Började ju min Primolutkur på dag 16. Fattar inte... Om jag nu inte får ÄL så får jag ju ingen mens och om man inte tar reda på detta så går ju typ ännu en cykel till spillo... När hade gyn tänkt att jag skulle börja med nästa Primolut/ Pergo? Vad blir "steg 2"? Usch, tror jag håller på att flippa ur helt!

• Mumman
    lojzans skrev 2011-05-17 15:03:53 följande:
    Håller tummarna att det ska växa till sig ännu mer! :) Verkar vara vanligt med sen ägglossning med pergotime.
  • Mumman
    Chicky01 skrev 2011-05-17 20:23:21 följande:
    Dag 14 idag och fortfarande inget utslag på ÄL-testet. Ringde min gyn idag och tjatade till mig en tid för VUL (vad står V:et för). Ska dit imorgon :) Att man ska behöva slåss för sin existens, typ... Tror säkert att internetboomen och olika diskussionsforum har gjort oss patienter mer krävande. Jag har i alla fall en massa konstiga teorier om min kropp och det utan ngn läkarexamen ;) Efter VUL imorgon vet jag i alla fall om det är värt att fortsätta ÄL-testa el inte. Frågan är sen vad som händer om det konstateras att enkelkur inte funkar på mig? Måste mensen provoceras fram igen? Började ju min Primolutkur på dag 16. Fattar inte... Om jag nu inte får ÄL så får jag ju ingen mens och om man inte tar reda på detta så går ju typ ännu en cykel till spillo... När hade gyn tänkt att jag skulle börja med nästa Primolut/ Pergo? Vad blir "steg 2"? Usch, tror jag håller på att flippa ur helt!
    V:et står för vaginalt. Dvs Vaginalt ultraljud :)
    Du behöver inte känna dig stressad över att ingen sticka har gett positivt än. Jag var på VUL på dag 15 och inte förrän på dag 18 fick jag positivt på äl stickorna.
    Fick också tjata mig till ett VUL då hon inte tänkt göra det annars. Man vill ju gärna veta hur allt ser ut och om det fungerat eller inte.
    Om enkelkuren inte har fungerat kommer du troligtvis få äta tabletter för att få mens igen, dom kan man börja med när som helst det behöver inte vara en speciell dag i cykeln (speciellt inte om man har oregelbundna cykler). Och så kanske du får ta högre dos nästa gång med pergotime.
    Lycka till och berätta hur det gick sen!! :)
  • Chicky01
    Mumman skrev 2011-05-18 08:24:39 följande:
    V:et står för vaginalt. Dvs Vaginalt ultraljud :)
    Du behöver inte känna dig stressad över att ingen sticka har gett positivt än. Jag var på VUL på dag 15 och inte förrän på dag 18 fick jag positivt på äl stickorna.
    Fick också tjata mig till ett VUL då hon inte tänkt göra det annars. Man vill ju gärna veta hur allt ser ut och om det fungerat eller inte.
    Om enkelkuren inte har fungerat kommer du troligtvis få äta tabletter för att få mens igen, dom kan man börja med när som helst det behöver inte vara en speciell dag i cykeln (speciellt inte om man har oregelbundna cykler). Och så kanske du får ta högre dos nästa gång med pergotime.
    Lycka till och berätta hur det gick sen!! :)
    Tack Mumman, har länge undrat vad V:et står för... :)

Var hos min gyn vid lunchtid och fick en VUL-undersökning. Är inne på cd 15 och fortfarande ingen glad gubbe på ÄL-testet. Han kunde se två ägg (18 & 22 mm) och trodde nog att jag skulle få ägglossning inom 2-3 dagar! Min slemhinna är 3-skiktat vilket innebär att det förbereder sig för att ta emot ett ägg. Blev så glad så jag nästan började gråta framför gyn. Jag ursäktade mig för min instabilitet och tackade honom. Tur att han var så förstående och förklarade för mig att min reaktion är väldigt normal för en kvinna som har bebislängtan.

Nu kan jag i alla fall sluta oroa mig för att Pergo inte funkar på mig. Nu är det väl upp till min kropp igen att släppa iväg äggen... och så vidare... Hittar säkert på något annat att oroa mig för. Känner inte igen mig själv. Brukar vara ganska lugn och cool i de flesta situationer. Nu är jag hur moody och irrationell som helst! Tur att FL finns så jag får ventilera lite. Tack alla tjejer för att ni orkar läsa och bry er om mina nojjor ;)

Nu ska här nuppas varannan dag och drömmen om trillingar får jag lägga lite åt sidan... får satsa på tvillingar den här cykeln:)

KRAMAR!!!
  • TigerRambo

Hej tjejer!
    Tittar in hos er litegrann. Har första mensdag idag efter en omgång primolut-Nor (samma som provera). Ska börja med pergotime på söndag för första gången. Nervigt!!
    Om det är någon som har konstaterad pco här, fungerar äl-stickor på er när ni ätit pergotime? Får ni utslag om ni har äl?
    Kramkram!

Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)