• Laura88

Pergotime - börjar i april :)

Hej på er!

Jag började med min Provera kur idag, så i 10 dagar ska jag ta 2 tabletter dagligen. Sen invänta mens (blödning) och på 5:e dagen börja Pergotime kur.
    Är det några fler som börjar med Pergo i april som vill följas åt???

Jag har PCO, har försökt att skaffa barn på egen hand i 5 års tid. Det är min första Pergokur.

• Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)
  • ettplustack
    TigerRambo skrev 2011-05-18 15:09:03 följande:
    Hej tjejer!
    Tittar in hos er litegrann. Har första mensdag idag efter en omgång primolut-Nor (samma som provera). Ska börja med pergotime på söndag för första gången. Nervigt!!
    Om det är någon som har konstaterad pco här, fungerar äl-stickor på er när ni ätit pergotime? Får ni utslag om ni har äl?
    Kramkram!
    För min fungerar det men jag har inte via prover fått konstaterat pco utan bara via en gyn undersökning än så länge
  • Mumman
    Chicky01 skrev 2011-05-18 14:17:12 följande:
    Tack Mumman, har länge undrat vad V:et står för... :)

Var hos min gyn vid lunchtid och fick en VUL-undersökning. Är inne på cd 15 och fortfarande ingen glad gubbe på ÄL-testet. Han kunde se två ägg (18 & 22 mm) och trodde nog att jag skulle få ägglossning inom 2-3 dagar! Min slemhinna är 3-skiktat vilket innebär att det förbereder sig för att ta emot ett ägg. Blev så glad så jag nästan började gråta framför gyn. Jag ursäktade mig för min instabilitet och tackade honom. Tur att han var så förstående och förklarade för mig att min reaktion är väldigt normal för en kvinna som har bebislängtan.

Nu kan jag i alla fall sluta oroa mig för att Pergo inte funkar på mig. Nu är det väl upp till min kropp igen att släppa iväg äggen... och så vidare... Hittar säkert på något annat att oroa mig för. Känner inte igen mig själv. Brukar vara ganska lugn och cool i de flesta situationer. Nu är jag hur moody och irrationell som helst! Tur att FL finns så jag får ventilera lite. Tack alla tjejer för att ni orkar läsa och bry er om mina nojjor ;)

Nu ska här nuppas varannan dag och drömmen om trillingar får jag lägga lite åt sidan... får satsa på tvillingar den här cykeln:)

KRAMAR!!!
    Härligt att höra! :) Min blåsa var också på 22mm när jag gjorde VUL och fick positivt ÄL test 3 dagar efter det, så kan nog mycket väl stämma att det är om 2-3 dagar du kommer få ägglossning :)

Kul att höra att pergon verkar fungera!
  • Mumman
    TigerRambo skrev 2011-05-18 15:09:03 följande:
    Hej tjejer!
    Tittar in hos er litegrann. Har första mensdag idag efter en omgång primolut-Nor (samma som provera). Ska börja med pergotime på söndag för första gången. Nervigt!!
    Om det är någon som har konstaterad pco här, fungerar äl-stickor på er när ni ätit pergotime? Får ni utslag om ni har äl?
    Kramkram!
    Jag har PCO och för mig visade äl testerna positivt vid tiden kring äl efter pergotime. Äggblåsan var 22mm vid VUL, så kan mycket väl stämma med dessa stickor även på oss med PCO

MEN har flertalet ggr fått positiva tester UTAN att ha fått ägglossning också. Så dom är tyvärr inte tillförlitliga på alla med PCO.
  • Familjelängtan

Hej allihopa,

här är en till som precis börjat sin första kur med Pergotime... Har under ett år blivit utredd pga för höga prolaktinvärden så jag har knaprat Pravidel och varit på magnetröntgen och ja, gud vet allt. Men nu är värdena bra och det enda som saknas är ägglossning. Fick utskrivet Pergotime i onsdags och tog då även första tabletten. Håller tummarna även om jag inte räknar med att det ska gå snabbt för är det något jag lärt mig under detta året så är det att barnverkstad inte är ett helt enkelt företag att driva...

Grattis till alla som plussat och heja heja till alla er som precis som vi försöker Glad

• TigerRambo
    ettplustack skrev 2011-05-18 17:54:58 följande:
    För min fungerar det men jag har inte via prover fått konstaterat pco utan bara via en gyn undersökning än så länge
    Okej. jag hade helt normala värden på alla blodprover. men hade något förstorade äggstockar och lååånga cyklar. då sa dom att det var pco.
  • TigerRambo
    Mumman skrev 2011-05-18 18:54:59 följande:
    Jag har PCO och för mig visade äl testerna positivt vid tiden kring äl efter pergotime. Äggblåsan var 22mm vid VUL, så kan mycket väl stämma med dessa stickor även på oss med PCO

MEN har flertalet ggr fått positiva tester UTAN att ha fått ägglossning också. Så dom är tyvärr inte tillförlitliga på alla med PCO.
    okej. kan ju vara bra att veta att det inte är 100% tillförlitligt då för oss.
    Jag ska inte enligt läkarna gå på några ultraljud för att kolla äggblåsa/or under tiden jag äter pergotime. Verkar som jag har förstått vara väldigt olika i alla landstingen/privat hur rutinen är.
    Är det någon annan som inte behövt gå på VUL?
    Ungefär vilken cykeldag fick ni ägglossning med pergo?
  • Mumman
    TigerRambo skrev 2011-05-19 19:49:24 följande:
    okej. kan ju vara bra att veta att det inte är 100% tillförlitligt då för oss.
    Jag ska inte enligt läkarna gå på några ultraljud för att kolla äggblåsa/or under tiden jag äter pergotime. Verkar som jag har förstått vara väldigt olika i alla landstingen/privat hur rutinen är.
    Är det någon annan som inte behövt gå på VUL?
    Ungefär vilken cykeldag fick ni ägglossning med pergo?
    Nej inte riktigt tillförlitliga tyvärr. Men kör ändå på med sådana för att dom kan ju ge ett hum vad som försigår :)
    Jag skulle först inte heller gå på VUL efter pergotime, men tjatade ändå till mig att få komma dit en gång. Ville liksom veta om det fungerat eller ej.

Jag fick ägglossning på dag 18-19. Fick positivt äl test på dag 18, sen lär ju själva ägglossningen varit dagen efter kanske :)
  • Mumman
    Familjelängtan skrev 2011-05-19 19:40:35 följande:
    Hej allihopa,

här är en till som precis börjat sin första kur med Pergotime... Har under ett år blivit utredd pga för höga prolaktinvärden så jag har knaprat Pravidel och varit på magnetröntgen och ja, gud vet allt. Men nu är värdena bra och det enda som saknas är ägglossning. Fick utskrivet Pergotime i onsdags och tog då även första tabletten. Håller tummarna även om jag inte räknar med att det ska gå snabbt för är det något jag lärt mig under detta året så är det att barnverkstad inte är ett helt enkelt företag att driva...

Grattis till alla som plussat och heja heja till alla er som precis som vi försöker Glad
    Detta med barnverkstad var verkligen inte så lätt som jag trodde ifrån början!! och vad det tar energi och glädje ifrån en hela tiden när man bara får negativa besked.

Får hålla tummarna att pergotime fungerar för dig! :)
  • ettplustack

På söndag är det 14 dagar sedan jag haft ägglossning så då får vi se om mensen kommer.
    Jag är öm i brösten men annars inget så det kan ju bara vara att mensen är på gång :(

• Chicky01
    ettplustack skrev 2011-05-20 10:13:02 följande:
    På söndag är det 14 dagar sedan jag haft ägglossning så då får vi se om mensen kommer.
    Jag är öm i brösten men annars inget så det kan ju bara vara att mensen är på gång :(
    Hoppas din mens inte dyker upp! :) Annars får vi glädjas oss åt att din kropp reagerade så bra på Pergo. Håll oss uppdaterade om vad som händer eller inte händer på söndag!
Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)