• Laura88

Pergotime - börjar i april :)

Hej på er!

Jag började med min Provera kur idag, så i 10 dagar ska jag ta 2 tabletter dagligen. Sen invänta mens (blödning) och på 5:e dagen börja Pergotime kur.
    Är det några fler som börjar med Pergo i april som vill följas åt???

Jag har PCO, har försökt att skaffa barn på egen hand i 5 års tid. Det är min första Pergokur.

• Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)
  • Alvia

Hej hej, jag hänger på här, jag är på tredje mensdagen idag. ska ta min första pergokur (för nästa barn) på måndag på dag tre.

Mumman skrev 2011-04-07 19:01:42 följande:
    Jag ska snart börja med pergotime jag med!
    Ska äta Primolut Nor i 10 dagar först, sen börjar jag med pergotime på 5:e mensdagen. Hoppas verkligen att det ska fungera! :)

Nåt konstigt är dock att jag sen ska äta Primolut Nor igen efter pergon, någon som vet varför??
     Hur många tabletter av primolut tog du? jag fick ta två om dagen, den senaste 2april  och fick mensen 7nde april. Jag ska oxå ta pergotime på 5:e mensdagen hoppas det funkar bra, annars ska jag ta två piller varje dag på nästa kur.

sa dom när du skulle ta primolut igen? min läkare sa att om jag inte fått mens och inte är gravid om ugefär 3veckor efter älen (lr beräknad äl) då skulle jag ta primolut igen och sedan större kur av pergotime. för då skulle jag formodligen inte ha fått äl av en enkel dos. 
    ღ ♥ ღ Flicka född Juni 2008 ღ ♥ ღ Drömmer ღ ♥ ư
  • Laura88

Chicky - jag fick Provera utskrivet just för att jag har väldigt oregelbunden mens (senast i typ augisti),så ring gyn och fråga om du kan ta den (tycker du borde få det, då slipper du vänta på ditt vanliga).

Jag åt Provera i 10 dagar och idag på dag 3 efter avslutad kur kom lite,lite mens... så på onsdag (dag 5) ska jag ta och börja med pergo :) 

• Mumman
    Chicky01 skrev 2011-04-09 13:26:11 följande:
    Hej,

Jag ska oxå påbörja min första Pergokur i april. Inväntar min mens bara, som tyvärr är mycket oregelbunden. Läser här på tråden att en del av er har fått mensen igångsatt med hjälp av Provera. Jag gick på en sådan kur förra sommaren för att "rensa ut slemhinnorna" och har kvar recept för en kur till hos apoteket. Är det här något jag ska ta upp med min gyn om att jag vill ha Provera för att få lite fart på trötta Tant Röd? Eller av vilka andra medicinska skäl/ bakgrund har ni fått Provera? Passar det bara en viss typ av diagnos/ tillstånd?

För övrigt vill jag bara dela med mig av vad Merck sa till mig när jag ringde dit i måndags. Som många av er märkt, så finns de att få tag på igen. Produktionsproblemet som de har haft åtgärdades för flera månader sen. Dock prioriterades leverans till de "stora länderna" framför lilla Sverige. Jag sa: "bäst att skynda mig till apoteket innan de tar slut igen"... och kvinnan på Merck säger "du kan vara lugn, det ska finnas på den svenska marknaden nu. Bristen är över"... och sen önskade hon mig lycka till! Hoppas detta lugnar några av er. Jag har haft tur som fick Pergo utskrivet ngn vecka före leveranserna kom igång, så jag hann inte stressa upp mig så mkt...
    Jag får Primolut Nor för att gå igång en mens först. Det är ungefär detsamma som provera, så jag tycker absolut du ska ta upp med din gyn att du vill ha igång mensen med medicin, så du slipper vänta på något som man aldrig vet när det kommer.

Jag har PCO, dvs ingen mens eller ägglossning av mig själv för tillfället därav fick jag dessa tabletter.
  • Mumman
    Alvia skrev 2011-04-09 17:49:03 följande:
    Hej hej, jag hänger på här, jag är på tredje mensdagen idag. ska ta min första pergokur (för nästa barn) på måndag på dag tre. Hur många tabletter av primolut tog du? jag fick ta två om dagen, den senaste 2april  och fick mensen 7nde april. Jag ska oxå ta pergotime på 5:e mensdagen hoppas det funkar bra, annars ska jag ta två piller varje dag på nästa kur.

sa dom när du skulle ta primolut igen? min läkare sa att om jag inte fått mens och inte är gravid om ugefär 3veckor efter älen (lr beräknad äl) då skulle jag ta primolut igen och sedan större kur av pergotime. för då skulle jag formodligen inte ha fått äl av en enkel dos. 
    Jag tar 2 tabletter dagligen i 10 dagar.
    Sen pergotime på 5:e mensdagen.
    Sen har hon skrivit på receptet att jag ska börja med Primolut igen på 15-24:e dagen i cykeln, vilket jag tycker låter konstigt, för det är ju då ÄL bör äga rum om det blir någon -Så det ska jag ringa henne och fråga om. Kanske är det för att hon vill ha en regelbundenhet jag vet inte.

Jag ska också ta mer pergotime om det inte fungerar med enkel dos. Har 4 paket hemma, så blir förmodligen dubbel eller trippel sen.

Ska gu göra något VUL eller progesteronprov för att se att pergotime fungerat eller ej?

Har du ätit pergotime förut? Tänkte eftersom du skriver för nästa barn, fick du barn "naturligt" förra gången?
  • MissT

Chicky01- Välkommen hit Jag fick provera utskriven för att få igång mensen igen efter skrapning (MA). Väntade 14 v på mens efter missfallet. Den kom tack och lov igång av sig själv efter att jag varit på gyn så jag kunde börja direkt med pergo istället. Tycker absolut att du kan ta upp det för det är inget roligt att gå och vänta. Jag blev riktigt frustrerad när jag väntade på min mens.

• Alvia
    Mumman skrev 2011-04-09 20:03:10 följande:
    Jag tar 2 tabletter dagligen i 10 dagar.
    Sen pergotime på 5:e mensdagen.
    Sen har hon skrivit på receptet att jag ska börja med Primolut igen på 15-24:e dagen i cykeln, vilket jag tycker låter konstigt, för det är ju då ÄL bör äga rum om det blir någon -Så det ska jag ringa henne och fråga om. Kanske är det för att hon vill ha en regelbundenhet jag vet inte.

Jag ska också ta mer pergotime om det inte fungerar med enkel dos. Har 4 paket hemma, så blir förmodligen dubbel eller trippel sen.

Ska gu göra något VUL eller progesteronprov för att se att pergotime fungerat eller ej?

Har du ätit pergotime förut? Tänkte eftersom du skriver för nästa barn, fick du barn "naturligt" förra gången?
    det är konstigt tycker jag att du ska ta primolut igen så tidigt, forsöker gyn kanske "visa" kroppen hur den ska funka? hur den borde jobba på? 

Jag ska inte göra VUL utan det blir bara att köra med äl tester från dag 10. om jag inte får äl utslag ska jag ta dubbel dos av pergo.

Ja jag har ätit pergo tidigare, jag behövde oxå pergotime för att bli gravid av min flicka. sedan forsökte jag några cyklar med pergo för att få ett syskon till henne tilsammans med hennes pabba men det funkaði inte trots 4forsök, sedan träffade jag min kille och kände att det var killen jag ville så jag slutade forsöka med tjejens pabba. och nu forsöker vi killen att få ett gemensamt barn.

(dottern har jag tillsammans med min vän, vi beslöt oss för att skaffa barn ihop(insermination) för att vi ville båda ha barn men vi var inte intresserade av varann på något annat sätt. så det var inget drama lr så när jag mötte min kille) 
  • Mumman
    Alvia skrev 2011-04-11 12:52:45 följande:
    det är konstigt tycker jag att du ska ta primolut igen så tidigt, forsöker gyn kanske "visa" kroppen hur den ska funka? hur den borde jobba på? 

Jag ska inte göra VUL utan det blir bara att köra med äl tester från dag 10. om jag inte får äl utslag ska jag ta dubbel dos av pergo.

Ja jag har ätit pergo tidigare, jag behövde oxå pergotime för att bli gravid av min flicka. sedan forsökte jag några cyklar med pergo för att få ett syskon till henne tilsammans med hennes pabba men det funkaði inte trots 4forsök, sedan träffade jag min kille och kände att det var killen jag ville så jag slutade forsöka med tjejens pabba. och nu forsöker vi killen att få ett gemensamt barn.

(dottern har jag tillsammans med min vän, vi beslöt oss för att skaffa barn ihop(insermination) för att vi ville båda ha barn men vi var inte intresserade av varann på något annat sätt. så det var inget drama lr så när jag mötte min kille) 

Jag ringde gyn idag och då sa hon att jag skulle avvakta med nästa kur Primolut tills jag vet om jag är gravid eller inte. Så det känns bra! :) Jag tyckte det var lite konstigt att jag skulle ta dom på en gång.

Hon rekomenderade även att man ska göra ÄL test både morgon och kväll för att inte missa den. Så det är ett bra tips!

• Alvia
    Mumman skrev 2011-04-11 14:22:37 följande:

Jag ringde gyn idag och då sa hon att jag skulle avvakta med nästa kur Primolut tills jag vet om jag är gravid eller inte. Så det känns bra! :) Jag tyckte det var lite konstigt att jag skulle ta dom på en gång.

Hon rekomenderade även att man ska göra ÄL test både morgon och kväll för att inte missa den. Så det är ett bra tips!

ja tack för tipset, då gör jag så med.

skönt att gyn sa att du skulle avvakta. hoppas det blir inte mer strul med mensen, att du blir mer regelbunden om det inte blir bebis direkt. 
  • Mumman
    Alvia skrev 2011-04-11 14:29:45 följande:
    ja tack för tipset, då gör jag så med.

skönt att gyn sa att du skulle avvakta. hoppas det blir inte mer strul med mensen, att du blir mer regelbunden om det inte blir bebis direkt. 
    Låter bra det! Kör du med testlagret eller digitala?

Ja, den lär tyvärr inte bli mer regelbunden :( Verkar hopplöst på den fronten, men huvudsaken jag får igång ägglossningar så man kan försöka på allvar :)
  • SofieBerglund

Hej hej!
    Har pco-s och äter provera just nu för att få mens. Sen blir det dubbelkur pergotime, så jag hoppas verkligen att det händer något. Tyvärr verkar mina blåsor bara växa, så det är väldigt frustrerande!
    Funkar äl-tester på er? På mig funkar det tyvärr inte, får positivt hela tiden. Har ni några andra tips på att ta reda på om man har äl?

Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)