• Topdog

Vi som tar Fragmin/Innohep

Jag tänkte att det vore bra med en tråd för oss som tar blodförtunnande sprutor under graviditeten. Här kan vi ställa frågor, vertilera oro och funderingar vi har kring graviditeten, sprutorna och förlossningen.

Vi som tar blodförtunnande spruto under graviditeten:

TOPDOG, BF 31 oktober, tar Fragmin pga upprepade missfall där bebisarna dött i vecka 13+

• Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep
  • jazmine25

Okej. Hur ofta borde man skifta ställe eller kan man hplla sig till magen i 9 månader?

• msminnie

Det är nog upp till var och en hur det känns där man tar sprutorna. Jag tog i låren de första 3 månaderna. Bytte sedan till magen och tar runt naveln. Fick lite "utgjutningar" typ i låren så det kändes som det var dags att byta ställe. Nu börjar jag få lite hårda små kulor på magen där jag tagit, så dags att byta igen. Som sagt, finns nog inga rekommendationer hur ofta man ska byta, utan det känner man själv.

• hangonasec

Den enda regeln som stod i pamfletten jag fick på spec BM var att man inte skulle välja samma ställe varje dag. Minst en enkronas utrymme mellan stickpunkterna.

• majsanna

Har följt den här tråden i lite tystnad. Tror att jag skrev något i början av min graviditet.

Jag blev glad när jag såg att du Jazmine 25 är gravid. Vi följdes åt ett kort tag i en FET-tråd. Stort grattis!

Jag är nu i vecka 30+4 och det börjar bli jobbigt att ta sprutorna i magen. Just nu tar jag dom långt ut åt sidorna. Mannen får kolla så att det ser ok ut . Till ex så att jag inte sticker precis i ett blodkärl. Jag ska fortsätta med mina sprutor sex veckor efter förlossning. Puh... Jag tar dessutom trombyl som jag ska sluta med i vecka 36+0. 

• jazmine25
    majsanna skrev 2012-11-30 09:47:16 följande:
    Har följt den här tråden i lite tystnad. Tror att jag skrev något i början av min graviditet.

Jag blev glad när jag såg att du Jazmine 25 är gravid. Vi följdes åt ett kort tag i en FET-tråd. Stort grattis!

Jag är nu i vecka 30+4 och det börjar bli jobbigt att ta sprutorna i magen. Just nu tar jag dom långt ut åt sidorna. Mannen får kolla så att det ser ok ut . Till ex så att jag inte sticker precis i ett blodkärl. Jag ska fortsätta med mina sprutor sex veckor efter förlossning. Puh... Jag tar dessutom trombyl som jag ska sluta med i vecka 36+0. 
    Vad roligt att du är gravid. och att du kommit så långt. Jag går in i v.6 idag.

Jag förstår inte men på höger sida så är det svårt att få nålen att tränga igenom huden. Nålen känns nästan trubbig när jag gör på höger. Ska väll köra magen lite till sen gå över till benen tror jag.
  • majsanna

Jag börjar bli oerhört trött på sprutorna men vad gör man inte...

Ja, det är underbart att jag kommit så här långt. Dessutom är detta en spontan graviditet. Vi förstår fortfarande inte hur det gått till efter sju ivf-försök... Men det är ju bara att tacka och bockaSkrattande 

• jazmine25
    majsanna skrev 2012-11-30 12:41:26 följande:
    Jag börjar bli oerhört trött på sprutorna men vad gör man inte...

Ja, det är underbart att jag kommit så här långt. Dessutom är detta en spontan graviditet. Vi förstår fortfarande inte hur det gått till efter sju ivf-försök... Men det är ju bara att tacka och bockaSkrattande 
    För oss så testade vi med heminsemination med egen donator medans vi försökte fixa en ny remiss till akkis för att starta IVF nr 2. Vi lyckade på andra insemination. antar att vi har lite samma känsla att det är hur underbart som helst att lyckas på egen hand. Våran problematik har alltid varit makens och att jag har lätt PCO.
  • jazmine25

Vet nån här hur man ska göra med fragminen om man börjar blöda vid ett missfall?

Jag fick lite ljusbryna flytningar idag men det har som tur slutat nu. Fick inte tag i nån barnmorska heller. Jag är idag i v.8 (7+4)

• sweetbird

Slipper inte sprutorna , 6 veckor efter förlossningen ska jag ta, alltså 5 v till eftersom våran Miilo föddes för 8 dagar sen :)

Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep