• Topdog

Vi som tar Fragmin/Innohep

Jag tänkte att det vore bra med en tråd för oss som tar blodförtunnande sprutor under graviditeten. Här kan vi ställa frågor, vertilera oro och funderingar vi har kring graviditeten, sprutorna och förlossningen.

Vi som tar blodförtunnande spruto under graviditeten:

TOPDOG, BF 31 oktober, tar Fragmin pga upprepade missfall där bebisarna dött i vecka 13+

• Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep
  • MissMaran

Jag fick ta fragminsprutor förra graviditeten (2012) också. Jag fick ta dem efter förlossningen tills pk-provet var stabilt, sen fick jag ta waran i sex månader då jag haft proppar.

• Kärt barn har många namn

Hur gick förlossningen? Läkaren sa bara att "vi har en plan för dig som vi följer när du kommer in på förlossningen". Gaah! För ett kontrollfreak som jag .
    Men om jag förstod det hela rätt så var det "bara" edipural som jag inte fick ha tagit på tolv timmar innan. Vet ni något mer som inte är ok?
    Blödde ni extra mycket?

Drömde mardrömmar inatt pga detta. Jag vill liksom veta mera men de säger bara att det får jag vet då...

• MissMaran

Förlossningen gick bra. Begärde att få prata med en läkare innan då min bm inte kunde svara på frågorna. Enligt läkaren jag fick prata med sa han att när förlossningen dragit igång på riktigt och det var dax att ta fragmin skulle jag bara ta halv dos. Pga fragminet fick jag "bara" ta lustgas och bad som smärtlindring (men för mig har det inte varit nått annat som fallit mig i smaken Flört ). Jag blödde inte mer än de andra två förlossningarna jag haft. 
    Skulle det bli snitt under förlossningen skulle de söva mig . 

• idam

Hej! Är riktigt less idag. Har en underbar dotter på snart 2. En graviditet som innehöll fragmin x 2 och trombyl från v9 tills 12 veckan efter förlossning. Nu är vi inne på vårt andra ma (ofosterlig) eller ja de sista pågår fortfarande trotts att de uppdagades för 2 veckor sen. Läkaren önskar att det sätter igång själv men kroppen har fortfarande inte fattat att jag saknar foster. Metalt känns de PISS då ja dras med illamående dygnet runt som grav. Symtom. Är ordinerad sprutor x 2 och medicin för risken för att propparna är som vid vanlig graviditet. SÅ IDAG ÄR JA LESS PÅ SKITEN DESSA JÄVLA SPRUTOR. Dom räddar kanske mitt liv men idag hatar ja dom ändå och tanken på hur lättblödande ja är så känns ett ma jobbigt att blöda ut. För er som nyss börjat med sprutorna, de blir en vana och är så värt de. Förlossningen har ju bättre koll på en så de känns tryggare än en vanlig tror ja :) så var d för mig blödde mer men ja vet ju inget annat

• sweetbird

Ni som tagit Fragmin tidigare graviditeter. Blödde ni mer efter förlossningen? Behövde ni få blod? Kanske låter konstigt . Men jag tycker det är lite äckligt att få någon annans blod :-/

• MissMaran

Sweetbird: Jag tog fragmin förra graviditeten också och blödde inte mer än vad jag gjorde med de två första. Men alla förlossningar är ju så klart olika. Hoppas din förlossning går bra när det väl är dax =)

• Amme1
    sweetbird skrev 2012-11-21 09:38:52 följande:
    Ni som tagit Fragmin tidigare graviditeter. Blödde ni mer efter förlossningen? Behövde ni få blod? Kanske låter konstigt . Men jag tycker det är lite äckligt att få någon annans blod :-/
    Hej

Tog fragmin vid min förra förlossning och förlorade 1 liter ungefär. Jag tror inte det är så mycket, behövde iaf inte få något blod.  
  • hangonasec

Sen några dagar sen har jag börjat ta sprutorna i låren istället för magen. Tröttnade på att se ut som en misshandlad lilablå boll hittills har det gått jättebra, inga blåmärken!

Går in i v.24 snart, känns dock fortfarande som tusen år innan det är dags.

Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep