• Topdog

Vi som tar Fragmin/Innohep

Jag tänkte att det vore bra med en tråd för oss som tar blodförtunnande sprutor under graviditeten. Här kan vi ställa frågor, vertilera oro och funderingar vi har kring graviditeten, sprutorna och förlossningen.

Vi som tar blodförtunnande spruto under graviditeten:

TOPDOG, BF 31 oktober, tar Fragmin pga upprepade missfall där bebisarna dött i vecka 13+

• Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep
  • Amme1
    hangonasec skrev 2012-11-22 21:01:30 följande:
    Sen några dagar sen har jag börjat ta sprutorna i låren istället för magen. Tröttnade på att se ut som en misshandlad lilablå boll hittills har det gått jättebra, inga blåmärken!

Går in i v.24 snart, känns dock fortfarande som tusen år innan det är dags.
    Jag är i v. 20 nu och tar fortfarande mina sprutor i magen. Har tagit någon i låret och det gjorde fruktansvärt ont och fick ett jätteblåmärke Rynkar på näsan Förhoppningsvis kan jag ta sprutorna i magen länge till. Använder du stödstrumpor också?

• hangonasec
    Amme1 skrev 2012-11-22 22:08:30 följande:
    Jag är i v. 20 nu och tar fortfarande mina sprutor i magen. Har tagit någon i låret och det gjorde fruktansvärt ont och fick ett jätteblåmärke  Förhoppningsvis kan jag ta sprutorna i magen länge till. Använder du stödstrumpor också?

Dom gångerna det har gjort ont och det sedan har blivit ett superblåmärke är när jag har lyckats träffa något litet blodkärl, kanske var det som hände dig?

Japp jag har mina "sexiga" strumpor fast inte varje dag, bara när jag jobbar långa dagar. Det är mest pga att jag har haft svår foglossning och sitter i rullstol sen v.16. Har inte märkt av någon svullnad än men irriterande vadkramper på kvällarna som är tillräckligt för att göra en koko!

Hur länge ska du ta sprutorna?
  • hangonasec

inte *har haft*, jag har svår foglossning förstås. Önsketänkande kanske som orsakade skrivfel

• Amme1
    hangonasec skrev 2012-11-22 22:19:02 följande:

Dom gångerna det har gjort ont och det sedan har blivit ett superblåmärke är när jag har lyckats träffa något litet blodkärl, kanske var det som hände dig?

Japp jag har mina "sexiga" strumpor fast inte varje dag, bara när jag jobbar långa dagar. Det är mest pga att jag har haft svår foglossning och sitter i rullstol sen v.16. Har inte märkt av någon svullnad än men irriterande vadkramper på kvällarna som är tillräckligt för att göra en koko!

Hur länge ska du ta sprutorna?
    Jag gjorde säkert det. Jag får pröva igen, har inte vågat än för det gjorde så fruktansvärt ont. Var öm flera dagar efter. Under min förra graviditet tog jag ofta i låret, får försöka vänja mig.
    Jag ska ta sprutorna under hela graviditeten och sex veckor efter Rynkar på näsan Har tagit dem sen v. 7 så det blir ett antal sprutor. Hur länge ska du ta dina?

• hangonasec

Samma här, blir åtminstone till slutet av maj. Deppade ihop över det i början, sprutor är inte direkt mina favoriter..men det känns inte jobbigt längre, är bara glad över att medicinen finns för oss som behöver den. Har du Apc resistans?

• Amme1

Under min förra graviditet fick jag en propp i bäckenet. Har ingen benägenhet att få proppar utan det var väl graviditeten som gjorde att jag fick en propp. Trodde att min värk var foglossning och fick en mindre chock när det visade sig vara en propp. Men som sagt, tur att mediciner finns och högkostnadsskyddet ;)

• hangonasec

Verkligen! Det är helt galet vad det kostade, en låda för nästan 3000kr innan rabatten!? Jag behöver tre-fyra lådor, i love högkostnadsskyddet hehe nu ska jag försöka sova trots bongotrummande bebis i magen, god natt!

• msminnie

Ni som tar sprutorna under hela graviditeten + 6 veckor. Samma som jag kommer göra med andra ord :/
    Har ni fått info om hur det blir vid förlossningen? Man får ju inte ta EDA när man tar blodförtunnande, samt att det känns som att man borde blöda mer än vanligt eller? 

• hangonasec

Det stämmer men om man går ner till två sprutor med halva dosen var någon månad innan bf (för mig blir det då 2500 morgon och kväll istället för 5000 på morgonen) så kan man ta EDA sex timmar efter sprutan istället för tolv timmar man väntar då med den efterföljande sprutan tills barnet är fött.

Vad blödning gäller är det inget som är säkert, dom flesta blöder inte mer än vanligt men dom har såklart lite extra koll på dig.

Oroa dig inte, prata med din läkare

• msminnie

Tack för svar. Försöker att inte oroa mig för mycket, men det är lite svårt  ;)

Ska ta upp det med min BM nästa gång, har inte fått träffa någon läkare, det är  BM som förmedlat receptet på sprutorna och allt. Jag har inte fått någon mer info än att jag ska ta dem varje dag under grav + 6 veckor. Utan info så blir man ju lite nervösare.. men ska ta det med henne nästa gång. Hde varit skönt att få prata med en läkare och fått ställa frågorna direkt :)

Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep