• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • Linda28
    mumama skrev 2011-04-14 11:11:20 följande:

här har ni en annan mamma som mår baaaaaaaajs.... så trött på detta nu att jag började fulgråta när ja o sambon satt o kollade tv igår. numera får jag i mig frukost, men resten av måltiderna är kämpiga. Jag äter mest glass och rostat bröd, vilket får mig att få ångerst över vikten...

är orolig att ja inte kommer bli fortsatt sjukskriven med... ska se om ja kan få tag på min bm idag.

MEN min underbara kompis i sthlm skickade sitt foglossningsbälte igår så förhoppningsvis får jag det idag! ska bli myyycket skönt!

Är det någon annan som känner sig nere och blå?

LOL!!!

Här är det precis samma jag får oftast behålla frukosten sen är det glass och rostisar som funkar bäst men det blir ändå 4-6kräkningar per dag.  Jag var hos min läkare idag och hon sa att desstu sämre man mår desstu bättre mår bebisarna i magen och det är ju en liten tröst :) hade bara gått upp 0.5kilo sen jag blev gravid men hon var ändå inte orolig då midjemåttet ökar ganska så bra.

Jag fick mitt foglossningsbälte för en vecka sedan och det har varit en guda gåva! jag har så otroligt mycket mindre ont!

Nja mer mörkblå än blå.... vi får helt enkelt styra upp en glassdejt och sitta och klaga ihop och vara bittra över alla som mår som prinsessor när de är gravida!!!
  • Sjejn
    Linda28 skrev 2011-04-14 14:53:25 följande:
    Jäklar sammandragningar så tidigt? Hur kommer det sig? eller det kanske är vanligt?
    Vanligt vet jag inte, det verkar vara så otroligt olika! Jag har haft sammandragningar framför allt på morgnarna i några veckor nu, tror jag kände de första runt vecka 7. För mig är det dock inget nytt, jag har haft väldigt mycket sammandragningar i mina tidigare graviditeter (lika tidigt med de två senaste barnen). Jag åt bricanyltabletter för att slappna av livmodern från v.20 i både min första och tredje graviditet eftersom livmodertappen varit påverkad redan då.

För mig har det dock gått bara bra ändå, mina barn har kommit i v.38+5, 41+4 och 38+0 trots att jag haft i princip helt utplånad tapp och varit några cm öppen i flera veckor innan varje gång.Glad

Det man ska vara uppärksam på är ju till exempel att urinvägsinfektion kan ge sammandragningar som enda symptom under graviditet, plus naturligtvis att risken finns att livmodertappen påverkas. Annars är det ju bara livmodern som "tränar". Det som de bett mig hålla koll på är om sammandragningarna börjat göra ont eller om de börjar komma regelbundet så det sitter kvar som en liten tumregel i mitt huvud.
  • Busungarnas mamma
    Linda28 skrev 2011-04-14 14:53:25 följande:
    Jäklar sammandragningar så tidigt? Hur kommer det sig? eller det kanske är vanligt?
    Det är inte ovanligt att man får sammandragningar såpass här tidigt när det är tredje graviditeten och dessutom tvillingar

De ska ju inte göra ont, för då är det inte bra.
    Det jag känner gör inte ont, men det är lite obehagligt.

Sammandragningarna försvinner när jag vilar.
    Felix 03 Måns 09 och bf med tvillingar 11 oktober
  • Busungarnas mamma
    Linda28 skrev 2011-04-14 14:56:13 följande:
    Precis så sa de till mig också att det inte går att avgöra fören efter förlossningen.

Och efter rutin UL i v19 så ska vi också gå UL med 14dagars mellanrum fram till v30 och efter det varje vecka.
    Växte din moderkaka ner i skiljeväggen?
    Felix 03 Måns 09 och bf med tvillingar 11 oktober
  • Quizziz

Hej alla!
    Efter två månaders "ensamhet" lyckades jag hitta hit! Skrattande 
    Underbart att höra att man inte är ensammen om att må skit, ha ont och ha grymma humörsvängningar!
    Jag är gravid med tvillingar och är beräknad till 27 sept. Alltså vecka 16+2 idag. Illamåendet har gått över så gott som men har fått ONT, vet inte om det är foglossning då jag inte vet hur det känns! Obestämd  Jag som har planerat att jobba åtminstånde juli ut!
    Har grymt svårt att äta trots att jag inte mår illa, är aldrig riktigt hungrig utan mest småsugen på något, men ingenting "duger" så det blir kaffe och någon gång ibland glass! :)
    Var kommer alla ifrån? Har ni några mer tips på bra sidor för blivande tvillingföräldrar?
    Kram alla {#emotions_dlg.flower}

• jennywi
    Quizziz skrev 2011-04-14 16:09:25 följande:
    Hej alla!
    Efter två månaders "ensamhet" lyckades jag hitta hit! Skrattande 
    Underbart att höra att man inte är ensammen om att må skit, ha ont och ha grymma humörsvängningar!
    Jag är gravid med tvillingar och är beräknad till 27 sept. Alltså vecka 16+2 idag. Illamåendet har gått över så gott som men har fått ONT, vet inte om det är foglossning då jag inte vet hur det känns! Obestämd  Jag som har planerat att jobba åtminstånde juli ut!
    Har grymt svårt att äta trots att jag inte mår illa, är aldrig riktigt hungrig utan mest småsugen på något, men ingenting "duger" så det blir kaffe och någon gång ibland glass! :)
    Var kommer alla ifrån? Har ni några mer tips på bra sidor för blivande tvillingföräldrar?
    Kram alla {#emotions_dlg.flower}
    hej!!
    Känner igen dina krämpor :)
    Efter mitt illamående som sluta i v 12 ca kom min foglossning.
    Foglossning för mig kändes i början som de gör ont precis ovanför underlivet
    typ mitt i mellan mage och underliv. Gick senare ut i höfter och när de var som värst ner i ljumskarna. Några veckor senare också bak i ryggen.

För mig har min tvillinggraviditet varit så mycket annorlunda än när jag väntade min tös för 11 år sen.
    Kul att denna sida finns då man kan prata och läsa om andra tvilling mammor som jag ser det många har samma problem. Illamående och foglossning verkar vara det vanligaste och sammandragningar då.
  • Quizziz
    jennywi skrev 2011-04-14 16:24:55 följande:
    hej!!
    Känner igen dina krämpor :)
    Efter mitt illamående som sluta i v 12 ca kom min foglossning.
    Foglossning för mig kändes i början som de gör ont precis ovanför underlivet
    typ mitt i mellan mage och underliv. Gick senare ut i höfter och när de var som värst ner i ljumskarna. Några veckor senare också bak i ryggen.

För mig har min tvillinggraviditet varit så mycket annorlunda än när jag väntade min tös för 11 år sen.
    Kul att denna sida finns då man kan prata och läsa om andra tvilling mammor som jag ser det många har samma problem. Illamående och foglossning verkar vara det vanligaste och sammandragningar då.
    Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva... Jag är typ öm i bäckenbenet, känner även i ryggslutet men det kan ju vara "vanlig" ryggont antar jag!
    När jag var gravid med Kevin hade jag inga problem alls, sista månaden tog magen i lite här o där! Halsbränna hade jag men det har jag även när jag inte är gravid så det tänkte jag inte mycket på. Nu däremot känns det som hela världen är emot mig! ;)
  • Linda28
    Busungarnas mamma skrev 2011-04-14 16:01:53 följande:
    Växte din moderkaka ner i skiljeväggen?
    Nej de har inte sagt nått om moderkakan men de sa att det inte går att veta fören efter förlossningen. och att jag ska gå på täta UL efter v19.

Hur känns sammandragningar?
  • mumama

på tal om den "lilla " viktminskningen man får pga illamåendet.. det gäller inte för mig... jag har rasat upp 3 kg sedan inskrivningen för 3-4 veckor sedan..... kul..

nu ska jag laga mat, kollar in i tråden o läser ordentligt sen

välkommen och grattis Quizziz

• mumama
    Linda28 skrev 2011-04-14 16:47:24 följande:
    Nej de har inte sagt nått om moderkakan men de sa att det inte går att veta fören efter förlossningen. och att jag ska gå på täta UL efter v19.

Hur känns sammandragningar?

som muskelsammandragning... typ kramp.. men inte lika illa ... ööh typ...

Idag har jag pratat med min bm igen... och hon sa att foglossningar tidigt inte va jätteovanligt ( och med sonen så började de redan i v. 20 o då med en) och mitt illamående kunde bero på att det är två.... fick tips om att göra pannkakor och ungsomelette... för att få i mig proteinet. Hålla mig ifrån socker (lätt när det är det man kan äta sig någorlunda mätt på) och inte frossa i vitt bröd... Ja ni vet.. allt som man "ska " göra men som är skitsvårt med tanke på omständigheterna....

Idag har jag inte kräkts något, tack gode gud, men det har somo vanligt åkt jojjo hela dagen...mycket Mitt matintag idag är sonika 2 rostade mackor en potatis och en liten bit fisk. försökte mig på ett äpple men d gick sådär.. kastade väl halva. Det värsta är ju att jag redan ser gravid ut =( och egentligen är jag bara fet.... känner mig oattraktiv och gnällig. Vill inget och tycker att livet är allmänt piss för tillfället.

nu ska jag ta mig till köket och vispa ihop pannkaksdegen så får jag se om jag kan äta det. Som min bm sa, det är inte barnen som blir utan näring, det är jag... och det märks på humöret!

Svar på tråden tvillingar i höst?