• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • Linda28
    Frila2 skrev 2011-04-13 20:33:50 följande:
    Verkligen häftigt att ni kunde filma samtidigt! Det verkar som att fostren har en egen inre fostersäck och delar den yttre och då kanske även moderkaka. Det är väl stor sannolikhet att det är enäggstvillingar då väl?

Jag har bild på min två räkor i galleriet. Där ser man tydligt att det är tvåäggs. Skiljeväggen mellan dem är jättetydligt eftersom de verkar ha varsin inre och varsin yttre fostersäck och dessutom varsin moderkaka.
    Vilken vecka var du i när du fick veta att det var tvåäggs? :)
  • Linda28
    Frila2 skrev 2011-04-13 20:33:50 följande:
    Verkligen häftigt att ni kunde filma samtidigt! Det verkar som att fostren har en egen inre fostersäck och delar den yttre och då kanske även moderkaka. Det är väl stor sannolikhet att det är enäggstvillingar då väl?

Jag har bild på min två räkor i galleriet. Där ser man tydligt att det är tvåäggs. Skiljeväggen mellan dem är jättetydligt eftersom de verkar ha varsin inre och varsin yttre fostersäck och dessutom varsin moderkaka.
    Härlig bild!!! Så fina :) Jo det syntes ju skiljeväggen på ett helt annat sätt en vad det gör på mitt :s

Hade du gjort ett VUL eller ett vanligt UL?
  • Frila2
    Linda28 skrev 2011-04-13 21:05:02 följande:
    Vilken vecka var du i när du fick veta att det var tvåäggs? :)
    Är i 10+5 idag och det var idag som man kom fram till att det är tvåäggs. Det misstänkte både läkaren och jag redan i v 8+4 när jag fick veta att det var tvillingar eftersom det är en så väldigt tydlig skiljevägg mellan dem. Det finns en bild i mitt galleri där det syns väldigt bra.
  • Frila2
    Linda28 skrev 2011-04-13 21:07:31 följande:
    Härlig bild!!! Så fina :) Jo det syntes ju skiljeväggen på ett helt annat sätt en vad det gör på mitt :s

Hade du gjort ett VUL eller ett vanligt UL?
    Ha, vi skrev samtidigt. Ja, det syns verkligen. Det ska bero på att det är två skiljeväggar mellan dem.
    Detta idag var ett vanligt UL. Det i v 8+4 var vaginalt.
  • Frila2
    mumama skrev 2011-04-13 21:04:39 följande:

så ser mina plyten ut oxå, har bild med den e så jäävla kass så man ser inte ens att det ska vara bebisar..

Idag är jag deppig.. mkt deppig.... vet inte riktigt varför.. kräkts mkt idag och har ont o velar om ja ska lämna jobbet och plugga / jobba i sommar... eftersom jag tvivlar på att jag kommer att kunan jobba, så borde det väl vara bättre att jobba på distans och plugga när jag kan...? mkt tankar och vel just nu =( men men...

Inte så konstigt att du är deppig! Kräks, illamående, ont räcker väl och blir över. Lägg till resten med jobb/skola så är det väl inte konstigt att du är lite nere idag.
    Ja, plugga på distans kräver inte så mycket fysiskt. Frågan är om man kan fokusera? Har 10 veckor kvar av skolan och orkar ingenting. Har aldrig varit så här oengagerad tidigare. Suck!
  • Linda28
    mumama skrev 2011-04-13 21:04:39 följande:

så ser mina plyten ut oxå, har bild med den e så jäävla kass så man ser inte ens att det ska vara bebisar..

Idag är jag deppig.. mkt deppig.... vet inte riktigt varför.. kräkts mkt idag och har ont o velar om ja ska lämna jobbet och plugga / jobba i sommar... eftersom jag tvivlar på att jag kommer att kunan jobba, så borde det väl vara bättre att jobba på distans och plugga när jag kan...? mkt tankar och vel just nu =( men men...

¤kramar om¤

Jag har haft många depp dagar också bröt ihop helt för några dagar sen :( Men idag är en bra dag:)

Det bli ju lätt så med alla hormoner och lågt blodsocker när man kräks hela tiden och så foglossningar och ont på det. Om det är någon tröst så är vi fler som går igenom!!!

Jag tror också att det är viktigt att man tillåter sig sigsjälv att var deppig och nere också. För mig var det mycket att brottas med ett tag, Jag fick nästan dåligt samvete för att jag var deppig medans min sambo var överlycklig och mådde hur bra som helst. Jag ville mest bara klappa till honom men tur nog så orkade jag mig inte ur soffan :P

¤massa förstående kramar från en medkräkerska¤
  • Linda28
    Frila2 skrev 2011-04-13 21:09:04 följande:
    Ha, vi skrev samtidigt. Ja, det syns verkligen. Det ska bero på att det är två skiljeväggar mellan dem.
    Detta idag var ett vanligt UL. Det i v 8+4 var vaginalt.
    Jäkla djungel det här med om de är en eller tvåäggs :P
  • mumama
    Linda28 skrev 2011-04-13 21:18:48 följande:
    Jäkla djungel det här med om de är en eller tvåäggs :P

tänkte att de får ta ett DNA -test på bebisarna på BB....  jag menar så att man själv vet, om det nu inte är en pojke och en flicka =D

• Frila2
    mumama skrev 2011-04-13 21:26:16 följande:

tänkte att de får ta ett DNA -test på bebisarna på BB....  jag menar så att man själv vet, om det nu inte är en pojke och en flicka =D

Eller det syns jättetydligt. Typ att den ena är rödhårig och den andra mörkbrun =)

Jag har förstått det som att det är vanligast att det är tvåäggs om mamman fått barn tidigare. Om det är första barnet är det oftare enäggs. Man kan ju få enäggs som flerbarnsförälder också eftersom det är ren slump som gör att det blir tvillingar men det är ovanligt att man får tvåäggs som första barn om man inte genomgått hormonbehandling eller ivf. Det är vanligare att man som kvinna släpper två ägg när man har barn innan. Varför vet jag inte däremot =)

Får man vara så fräck att man hoppas på något? Jag hoppas på en av varje Drömmer
  • Linda28
    mumama skrev 2011-04-13 21:26:16 följande:

Precis det tänkte vi också om vi inte på nått sätt kan se säkert
Svar på tråden tvillingar i höst?