• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • Linda28
    Frila2 skrev 2011-04-13 21:33:16 följande:
    Eller det syns jättetydligt. Typ att den ena är rödhårig och den andra mörkbrun =)

Jag har förstått det som att det är vanligast att det är tvåäggs om mamman fått barn tidigare. Om det är första barnet är det oftare enäggs. Man kan ju få enäggs som flerbarnsförälder också eftersom det är ren slump som gör att det blir tvillingar men det är ovanligt att man får tvåäggs som första barn om man inte genomgått hormonbehandling eller ivf. Det är vanligare att man som kvinna släpper två ägg när man har barn innan. Varför vet jag inte däremot =)

Får man vara så fräck att man hoppas på något? Jag hoppas på en av varje Drömmer
    LOL ja precis!

Oki det hade jag inte hört innan. Jag hade bara fått höra att tvåäggs är ärftligt på mammans sida då kvinnan släpper två ägg i taget... Vi visste inte att vi jag hade tvillingar i släkten före jag berättade för min mormor och då berättade hon att jag hade det fast långt bak. I vilket fall så är jag just nu mest lycklig över att de inte ligger i samma fostersäck så att det inte är risk att de "skadar" varandra eller blir siamesiska eller nått annat jobbigt.

Men jag vill också ha en av varje Tungan ute kommer ju självklart älska dem vilket som men man kan ju alltid få ha önskemål.

Ska ni andra där ute kolla kön om ni kan? MIn hane vill inte men jag vill så då blir det som jag vill. Han sa att jag fick en extra röst för att jag bär på dem Hjärta
  • jennywi
    Frila2 skrev 2011-04-13 21:08:16 följande:
    Är i 10+5 idag och det var idag som man kom fram till att det är tvåäggs. Det misstänkte både läkaren och jag redan i v 8+4 när jag fick veta att det var tvillingar eftersom det är en så väldigt tydlig skiljevägg mellan dem. Det finns en bild i mitt galleri där det syns väldigt bra.
    Enligt den info jag fått , jag har 4 skiljeväggar mellan mina dom ligger i varsin moderkaka.
    Men det är bara 70% chans att du har tvåäggs.
    Det troliga är väl att det är det :)

Men kan man aldrig veta förrän barnen är ute och dna prov tas:)
    Beror på var ägget delar sig kan också vara enäggs tvillingar som delat sig i äggledaren :)

har läste en del om detta :)
    För jag ville nämligen veta min läkare misstänker också att jag har tvåäggs men egentligen så kan man ju inte veta :)
  • jennywi
    Linda28 skrev 2011-04-13 21:46:26 följande:
    LOL ja precis!

Oki det hade jag inte hört innan. Jag hade bara fått höra att tvåäggs är ärftligt på mammans sida då kvinnan släpper två ägg i taget... Vi visste inte att vi jag hade tvillingar i släkten före jag berättade för min mormor och då berättade hon att jag hade det fast långt bak. I vilket fall så är jag just nu mest lycklig över att de inte ligger i samma fostersäck så att det inte är risk att de "skadar" varandra eller blir siamesiska eller nått annat jobbigt.

Men jag vill också ha en av varje Tungan ute kommer ju självklart älska dem vilket som men man kan ju alltid få ha önskemål.

Ska ni andra där ute kolla kön om ni kan? MIn hane vill inte men jag vill så då blir det som jag vill. Han sa att jag fick en extra röst för att jag bär på dem Hjärta
    Vi kollade kön nu i vecka 20 vid UL. var svårt att se på tv 1 då den hade benen ihop men enligt bm så ska de vara två flickor <3
  • Sjejn
    Linda28 skrev 2011-04-13 21:46:26 följande:
    LOL ja precis!

Vi kommer att kolla kön. Har gjort det med de två yngsta barnen och det har känts bra.

Vi har sett våra två gånger och jag har inte sett tillstymmelse till skiljevägg, men jag hoppas ju såklart att det är åtminstone en hinna emellan. Den läkaren som gjorde våra vul trodde benhårt på enäggstvillingar, vi får väl se vad de säger framöver...
  • Busungarnas mamma

Hej tjejer!

Det här med enäggs och tvåäggs är inte helt lätt. Till mig har de sagt att de inte kan avgöra det förrän efter förlossningen antagligen.

Som det ser ut för mina så har de en tunn, tunn skiljevägg. Det ser ut som att de delar moderkaka, men min läkare såg på ett ställe att det kan ha varit två moderkakor från början.

Det de helst vill se är att moderkakan går ner i skiljeväggen, men det gjorde den inte.
    Så pga detta behandlas jag som en högriskgraviditet och komemr få göra ul varannan till var tredje vecka from rul den 10 maj.

Känner ni av sammandragningar?
    Jag är i vecka 14+1 idag och är inne på tredje dagen i rad som jag känner av sammandragningar.

Felix 03 Måns 09 och bf med tvillingar 11 oktober
  • mumama

här har ni en annan mamma som mår baaaaaaaajs.... så trött på detta nu att jag började fulgråta när ja o sambon satt o kollade tv igår. numera får jag i mig frukost, men resten av måltiderna är kämpiga. Jag äter mest glass och rostat bröd, vilket får mig att få ångerst över vikten...

är orolig att ja inte kommer bli fortsatt sjukskriven med... ska se om ja kan få tag på min bm idag.

MEN min underbara kompis i sthlm skickade sitt foglossningsbälte igår så förhoppningsvis får jag det idag! ska bli myyycket skönt!

Är det någon annan som känner sig nere och blå?

• maha

Visst är det jobbigt att må så dåligt! Själv går jag omkring som en kräkande zombie, så trött hela dagen, kräker och har ont i bäcknet och höfterna. Också orolig för sjukskrivningen, men har läkarbesök och barnmorskebesök i morgon. Det värsta är att jag inte orkar ha min pojke hemma från dagis, och det känns hemskt att man orkar hemma!

• Linda28
    Busungarnas mamma skrev 2011-04-14 09:40:31 följande:

Hej tjejer!

Det här med enäggs och tvåäggs är inte helt lätt. Till mig har de sagt att de inte kan avgöra det förrän efter förlossningen antagligen.

Som det ser ut för mina så har de en tunn, tunn skiljevägg. Det ser ut som att de delar moderkaka, men min läkare såg på ett ställe att det kan ha varit två moderkakor från början.

Det de helst vill se är att moderkakan går ner i skiljeväggen, men det gjorde den inte.
    Så pga detta behandlas jag som en högriskgraviditet och komemr få göra ul varannan till var tredje vecka from rul den 10 maj.

Jag är i vecka 14+1 idag och är inne på tredje dagen i rad som jag känner av sammandragningar.

Jäklar sammandragningar så tidigt? Hur kommer det sig? eller det kanske är vanligt?
  • Linda28
    Busungarnas mamma skrev 2011-04-14 09:40:31 följande:

Hej tjejer!

Precis så sa de till mig också att det inte går att avgöra fören efter förlossningen.

Och efter rutin UL i v19 så ska vi också gå UL med 14dagars mellanrum fram till v30 och efter det varje vecka.
Svar på tråden tvillingar i höst?