• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • jennywi
    Quizziz skrev 2011-04-14 16:44:56 följande:
    Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva... Jag är typ öm i bäckenbenet, känner även i ryggslutet men det kan ju vara "vanlig" ryggont antar jag!
    När jag var gravid med Kevin hade jag inga problem alls, sista månaden tog magen i lite här o där! Halsbränna hade jag men det har jag även när jag inte är gravid så det tänkte jag inte mycket på. Nu däremot känns det som hela världen är emot mig! ;)
    känner igen de där jag hade inga större plågor när jag väntade min tös.
    Men låter ju som foglossning du har jag fick min typ när illamåendet gav sig.
    Denna graviditet känns de mer som man har dubbla besvär enda från början.

Min sambo och jag blir inte förvånade längre har haft alla graviditets krämpor föruttom diabetes, havandeskapsförgiftning och hemoröjder... man kanske inte ska säga så mycket kanske de kommer ;)

Jag blev redan i vecka 10 sjukskriven gör ju mycket om man orkar jobba så långt de går:)
    Önskade jag hade kunnat de men mått piss sen vecka 2.
  • Busungarnas mamma
    Linda28 skrev 2011-04-14 16:47:24 följande:
    Nej de har inte sagt nått om moderkakan men de sa att det inte går att veta fören efter förlossningen. och att jag ska gå på täta UL efter v19.

Hur känns sammandragningar?
    Men just det här med om moderkakan går ner i skiljeväggen eller inte ser de när de gör ul.
    Felix 03 Måns 09 och bf med tvillingar 11 oktober
  • Frila2

Så jobbigt ni verkar ha det. Än så länge är jag bortskämd med väldigt få krämpor, bortsett från ont i ichasnerven på ena sidan.

Svårt att veta om det är enäggs eller tvåäggs då ju. Trodde att det i princip var helt klart eftersom de har två egna hinnor och egen moderkaka men det är väl så, delar de sig väldigt tidigt så hinner det utvecklas runt varje. Spännande då ju!! Men jag kommer bara göra ett ultraljud efter rutinultraljudet. Mitt kommer göras i v 25 för att kolla flödet i moderkakorna och i navelsträngarna. Om man inte haft svårt havandeskapsförgiftning innan och är gravid med tvillingar där hinnor och moderkakor ser ut som minas gör så gör man ultraljudet i v 28 istället. De som delar moderkaka och/eller fostersäck kollas som ni säger, varannan vecka från v 20.

• jennywi
    Frila2 skrev 2011-04-14 20:51:57 följande:
    Så jobbigt ni verkar ha det. Än så länge är jag bortskämd med väldigt få krämpor, bortsett från ont i ichasnerven på ena sidan.

Svårt att veta om det är enäggs eller tvåäggs då ju. Trodde att det i princip var helt klart eftersom de har två egna hinnor och egen moderkaka men det är väl så, delar de sig väldigt tidigt så hinner det utvecklas runt varje. Spännande då ju!! Men jag kommer bara göra ett ultraljud efter rutinultraljudet. Mitt kommer göras i v 25 för att kolla flödet i moderkakorna och i navelsträngarna. Om man inte haft svårt havandeskapsförgiftning innan och är gravid med tvillingar där hinnor och moderkakor ser ut som minas gör så gör man ultraljudet i v 28 istället. De som delar moderkaka och/eller fostersäck kollas som ni säger, varannan vecka från v 20.
    nej egentligen så vet man inte ;)
    men det troliga är väl att det är tvåäggs :) när dom ligger varsin moderkaka:)
    Fast 30 % chans att det inte är det ;)
  • jennywi
    mumama skrev 2011-04-14 17:53:49 följande:

på tal om den "lilla " viktminskningen man får pga illamåendet.. det gäller inte för mig... jag har rasat upp 3 kg sedan inskrivningen för 3-4 veckor sedan..... kul..

nu ska jag laga mat, kollar in i tråden o läser ordentligt sen

välkommen och grattis Quizziz

Jo detta med vikt jag är i vecka 21 +2 och 19 kilo upp :(
    man blir lite skraj var detta ska sluta :(
  • spattanjansson

Hej. Väntar oxå tvillingar. Är i vecka 11 nu och har bf 6/11. Mår precis som så många andra hör helt uselt...har gått ner 5 kg och är inne på femte kräkveckan...och de sliter så jäkla på tålamodet...energin är i botten. Jag vill ju bara sitta och skratta av glädje över att vi äntligen är gravida...men det är lixsom svårt när man mår skit hela tiden och går omkring som en zombie!

• camriella

Hej, hej! Vi är 2 tjejer som också väntar tvillingar till hösten och fått hjälp med IVF  Glad BF 15 november! Var där senast idag och är just nu i vecka 9+1, de två små var exakt lika stora och 2 små hjärtan pickade på. Vårat 4e UL då vi varit med om utomkved en gång förut så de ville ha extra koll. Känns underbart kul då vi försökt att bli gravida sen 2007, nu äntligen och då JACKPOT!! GladKul att följas åt här!

• Quizziz
    jennywi skrev 2011-04-14 20:19:53 följande:
    känner igen de där jag hade inga större plågor när jag väntade min tös.
    Men låter ju som foglossning du har jag fick min typ när illamåendet gav sig.
    Denna graviditet känns de mer som man har dubbla besvär enda från början.

Min sambo och jag blir inte förvånade längre har haft alla graviditets krämpor föruttom diabetes, havandeskapsförgiftning och hemoröjder... man kanske inte ska säga så mycket kanske de kommer ;)

Jag blev redan i vecka 10 sjukskriven gör ju mycket om man orkar jobba så långt de går:)
    Önskade jag hade kunnat de men mått piss sen vecka 2.
    Ja dubbla besvär var det ja! :) Men sen tror jag att jag känner efter väldigt mycket när man har läst om allt skit!

Oj sjukskriven redan v 10, hur får du tiden att gå? Jag har semester den här veckan och det har varit jättejobbigt då jag har mer tid till att må dåligt och känna efter! Jag hoppas verkligen att jag ska kunna jobba länge! Glad men man vet ju aldrig!

Min sambo har ingen koll på komplikationerna då han inte riktigt är med på noterna vilket gör det lite jobbigt måste jag säga! Obestämd 

Hur långt gången är du nu? Hur bor ni nu? Jag har kommit på att vi måste flytta, och det är ju heller inte det lättaste när man inte mår så bra!
  • Quizziz
    mumama skrev 2011-04-14 20:13:01 följande:

som muskelsammandragning... typ kramp.. men inte lika illa ... ööh typ...

Idag har jag pratat med min bm igen... och hon sa att foglossningar tidigt inte va jätteovanligt ( och med sonen så började de redan i v. 20 o då med en) och mitt illamående kunde bero på att det är två.... fick tips om att göra pannkakor och ungsomelette... för att få i mig proteinet. Hålla mig ifrån socker (lätt när det är det man kan äta sig någorlunda mätt på) och inte frossa i vitt bröd... Ja ni vet.. allt som man "ska " göra men som är skitsvårt med tanke på omständigheterna....

Idag har jag inte kräkts något, tack gode gud, men det har somo vanligt åkt jojjo hela dagen...mycket Mitt matintag idag är sonika 2 rostade mackor en potatis och en liten bit fisk. försökte mig på ett äpple men d gick sådär.. kastade väl halva. Det värsta är ju att jag redan ser gravid ut =( och egentligen är jag bara fet.... känner mig oattraktiv och gnällig. Vill inget och tycker att livet är allmänt piss för tillfället.

nu ska jag ta mig till köket och vispa ihop pannkaksdegen så får jag se om jag kan äta det. Som min bm sa, det är inte barnen som blir utan näring, det är jag... och det märks på humöret!

Min läkare däremot rekommenderade att om jag blev sugen på en kaka, skulle jag äta en kaka! Skrattande bättre att få i sig någonting än ingenting alls. Jag är nämligen inne i en sån period när jag aldrig är hungrig, och om jag blir sugen på något så "duger" ingenting så det blir en till kopp kaffe... Har haft det i en vecka lite drygt nu, så vissa dagar "glömmer" jag att äta något?! Hoppas att det släpper snart för jag börjar bli lite orolig.

Har du fått några tips på några vitaminer eller andra tillskott som är bra? ska inte till bm förren i maj och om det inte släpper är jag lite orolig att tvillingarna inte kommer växa som dom ska!

Du är inte ensammen om att känna dig oattraktiv och gnällig är bara förnamnet på hur jag är, tycker lite synd om min lilla plutt som har varit hemma med mig i en vecka nu! Obestämd 
    Hur gammal är din första son nu? Min lilla plutt har hunnit blivit FYRA år nu (var tar tiden vägen??)
  • mumama

Grattis och välkomna alla nya! Är det någon som tycker att det ska knopas ihop en BF-lsita eller kan vi hålla koll på varandra ändå?

Här är det.... stabilt. Lyckats äta både frukost och lunch (hittills) och det verkar som om det stannar. Mitt problem är ju inte så mkt kräkning som illamående.. Jag, som ALLTID , har käkat mängder med mat (det syns på min snygga runda figur=)) kan inte ens äta en macka utan att må illa.

jennywi skrev 2011-04-14 21:40:10 följande:
    Jo detta med vikt jag är i vecka 21 +2 och 19 kilo upp :(
    man blir lite skraj var detta ska sluta :(
    Med sonen gick jag upp 25 kg.... (skyller på att jag slutade röka) så jag är minst sagt livrädd att sluta på samma sätt...

ang . sjukskrivningar så har jag vart sjukskriven i tre veckor nu, ocjh kommer att få fortsätta vara det då min energi ligger på noll, jag mår konstant illa och att jag faktiskt kräks med ojämna mellanrum.....men jag öfrösker att se det positivt, lite osm en höna som ruvar=)) BAH....någon som bor i Götebrg som ska till baby & barn mässan i helgen?

Svar på tråden tvillingar i höst?