• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • Frila2

Jag har inga åsikter om hur ni andra gör med vagn, alltså framåt eller bakåtvänd men personligen känner jag att det är viktigare att barnen har en låg stressnivå, ser mig som förälder och framförallt får hjälp att tolka världen än att ha en smidig vagn. Tycker det är synd att kombination av dessa är sällsynt och extremt dyr.

Mumama: Ja, eller hur? Man kan få en hyfsad begagnad bil för 17000 =)  Det är därför det är en drömvagn och inget annat
    Jag har inte heller körkort och hade planer på att ta det i sommar men jag kommer inte satsa på det denna sommaren eftersom jag räknar med att det finns en överhängande risk att jag ligger på sjukhus i sommar istället. Det får bli 2012 års projekt. Jag tror absolut att du har en chans att fixa körkortet innan, kör så mycket du kan på kort tid och åk iväg på intensivkurs. Vet många som gjort det och fixat körkortet snabbt. Men man måste ha kört rätt mycket för att det ska vara värt tid och pengar på intensivkurs.

Jag vet precis vad du menar med att se gravid ut. Ser galet mycket gravid ut och som du säger, livmodern har precis kommit upp ovanför blygdbenet (vid en enlinggraviditet sker det vid v 16 tror jag) så det finns ingen anledning för mig att ha en rundad mage redan nu. Men antar att det är det vanliga fettet som plötsligt inte får plats där det brukar vara utan har emigrerat uppåt

Ja, bilar. Har inte ens kollat på bagageutrymmet i vår. Får nog kolla upp det så man vet att vagnen får plats. Vi har en Saab 9.5. combi så det borde ju finnas plats. Men herregud, tre bilbarnstorlar. Suck. Ny bil framöver är nog aktuellt.

• LillAnnie
    Linda28 skrev 2011-04-13 21:03:46 följande:
    Ja det är jättekul att min sambo tänkte på att ta med kameran :) Ser mest ut som två små grodor :P

Läkaren sa att de hade varsin fostersäck men när vi frågade om de var två eller enäggstvillingar så sa hon att det kan man inte se än.. Men de är lite olika stora och deras storlek stämmer överens med när vi hade sex vid två olika tillfällen så vi tror att de är tvåäggs. Sen har jag tvåäggs i släkten också långt bak förvisso men ändå :)

Längtar så till nästa Ultraljud så att man får se dem igen!

Jag är också sjukskriven kräks och har foglossningar men te brukar funka bra annars har jag alltid med mig hundbajspåsar i fickan men har hittills lyckats undvika att använda dem.

Säg time and place så styr vi upp nått :)
    hundbajspåsar is the shit :) haha... har också det !
    Har du stor eller liten vovve? vi har en rhodesian ridgebacktik på fyra år.
    Jag är så nojjig över att vår vovve kommer hamna i skymundan eller itne få tillräckligt med stimulans när det bär av med tvillingar... när jag e ensam hemma med de små o ska gå ut på en kissrunda med hunden så kommer jag ju behöva bädda ner de båda små i vagn o böka mig ut med vagnen bara för att hon ska få kissa av sig , finns ju stor risk irrritation de första tre månaderna om de små samtidigt har kolik eller liknande..
    gud va gnällig jag blev ! det blir säkert jättebra i slutändan !:)  
  • LillAnnie

ingen twin-mom som bor i stokholm? de flesta verkar bo söder över...

• spattanjansson

Vi har med hund...en svart labbe på två år. Han är nog lite bortskämd och världens snällaste hund så jag tror det kommer flyta fint....hundar gillar ju oc dra så han kan ju få dra vagnen :)

• LillAnnie

när  barnen blir större kan man ju sätta två cykelbarnstolar på ryggen av hunden så kan de få rida *skratt* ....  :)

skämta bara förstås :D 

• jennywi
    mumama skrev 2011-04-16 09:51:36 följande:

men som jag sa så kommer jag antagligen att bära ett av barnen i sjal =) vilket leder till att dubbelvagnen inte kommer att användas så mkt. hoppas jag iallfall. Sen så kollade vi på babyjoggers city select och är du nån dm längre än mig (ja e 1,5 m) så ser du över den andra suffletten o ner i den andra korgen. 
    17 000 för en BARNVAGN? det ska jag köpa bil för när jag väl tar mitt feta arsle ut till bilskolan (ska bara sluta kräkas )

Är det någon annan som är snyggt fet för tillfället?? Jag ser verkligen GRAVID ut trots att ja kan känna livmodern nere vid slidbenet.... *wobbel wobbel* Har lyckats gå upp 1 kg oxå TROTS kräkningar o illamående... undrar hur tusan d hade blivit om ja hade haft hunger istället Obestämd

Ni som har körkort.. hur lång tid tog det för er att ta det? Jag skulle verkligenvilja ha det innan ja blir för stor, tror ni att det finns möjlighet till det?

Själva har vi en vovlo S60... men eftersom mannen e så jekla lång så har han sätet längst bak, vilket tillfär att ingen kan sitta där... han får väl se till att sitta med krökta ben :D han hade ju en liiiiiten audi A3 innan :D

snyggt fet hur blir man de ?? tycker mest jag bara e fet. Man blev väldigt stor med två väldigt snabbt.
    Jag slutade att kräkas i vecka 12 vilket var väldigt skönt nu äter man ju som en gris istället väldigt hungrig.

Och de syns klart och tydligt...
  • jennywi
    Frila2 skrev 2011-04-16 11:16:08 följande:
    Jag har inga åsikter om hur ni andra gör med vagn, alltså framåt eller bakåtvänd men personligen känner jag att det är viktigare att barnen har en låg stressnivå, ser mig som förälder och framförallt får hjälp att tolka världen än att ha en smidig vagn. Tycker det är synd att kombination av dessa är sällsynt och extremt dyr.

Mumama: Ja, eller hur? Man kan få en hyfsad begagnad bil för 17000 =)  Det är därför det är en drömvagn och inget annat
    Jag har inte heller körkort och hade planer på att ta det i sommar men jag kommer inte satsa på det denna sommaren eftersom jag räknar med att det finns en överhängande risk att jag ligger på sjukhus i sommar istället. Det får bli 2012 års projekt. Jag tror absolut att du har en chans att fixa körkortet innan, kör så mycket du kan på kort tid och åk iväg på intensivkurs. Vet många som gjort det och fixat körkortet snabbt. Men man måste ha kört rätt mycket för att det ska vara värt tid och pengar på intensivkurs.

Jag vet precis vad du menar med att se gravid ut. Ser galet mycket gravid ut och som du säger, livmodern har precis kommit upp ovanför blygdbenet (vid en enlinggraviditet sker det vid v 16 tror jag) så det finns ingen anledning för mig att ha en rundad mage redan nu. Men antar att det är det vanliga fettet som plötsligt inte får plats där det brukar vara utan har emigrerat uppåt

Ja, bilar. Har inte ens kollat på bagageutrymmet i vår. Får nog kolla upp det så man vet att vagnen får plats. Vi har en Saab 9.5. combi så det borde ju finnas plats. Men herregud, tre bilbarnstorlar. Suck. Ny bil framöver är nog aktuellt.
    jag vill ha mina barn emot mig iaf de första året <3
    viktigt för mig.
    Vi köpte en herqules begagnat väldigt gott skick.
    De enda som kan vara negativt är att den är ganska bred

någon som har dåliga erfaranheter av denna vagn ?
  • mumama
    jennywi skrev 2011-04-16 19:59:33 följande:
    jag vill ha mina barn emot mig iaf de första året <3
    viktigt för mig.
    Vi köpte en herqules begagnat väldigt gott skick.
    De enda som kan vara negativt är att den är ganska bred

någon som har dåliga erfaranheter av denna vagn ?
    herkules-vagnarna generell e väl ganska bra? Lite klumpiga men bra
    jennywi skrev 2011-04-16 19:56:28 följande:
    snyggt fet hur blir man de ?? tycker mest jag bara e fet. Man blev väldigt stor med två väldigt snabbt.
    Jag slutade att kräkas i vecka 12 vilket var väldigt skönt nu äter man ju som en gris istället väldigt hungrig.

Och de syns klart och tydligt...

eftersom ja e så jävla snygg annars så kan ja ju inte bli annat än snyggt fet inte sant? Tror att du oxåär det omo du tittar efter sluta kräkas i v. 12 låter undernart!! det vill jag ! Det bestämmer vi nu! Jag slutar kräkas i v 12!

Här är det stabilt... sitter och försöker tvinga i mig lite te o skorpor men det går sådär..... måste erkänna att ja e ganska trött på att vara gravid... men d e ju bara 30 veckor kvar!! jiiieehhaaa

• mumama

jag har kommit på att jag hatar att välja barnvagn...

Jag vill ha koll på barnen, men vagnen ska vara smidig så att jag kommer in i alla dörrar, jag vill kunna lätt göra om den till enlingsvagn då min tanke är att bära i sjal. Jag vill samtidigt inte ha stressade barn som inte ser mig. Vidare skulle jag önska att man kan ha en adapter så att man kan ha babyskydden på vagnen. Det finns EN vagn som motsvarar de flesta och det är city select, men där är även barnen på längden och jag är orolig att den som ligger längst bort blir orolig.

En bredare vagn skulle funka, frågan är om jag inte bara kommer att stanna hemma då eftersom man inte kommer in någonstans (typ fik) och sitta o mögla hemma istället....

så nu skiter jag i att kolla på vagnar ett tag, fokuserar mig på att må bra och bli bra!

• spattanjansson

För mig är det viktigt att vagnen funkar att gå med ute på typ grusvägar och så.vi bor vid en sjö därvi har mycket slingor man kan gå och där kommer jag förmodligen tillbringa en hel del tid. Så rejäla däck både fram och bak!
    Jag pratade med min Urban jungelnägande vän igåroch hon var nöjd med sin...några små nackdelar dock. Suffleten är rätt kort...regnskyddet var omöjligt att få på så det köpte hon ett nytt...och så då att sittdelem är bortvänd. Men hon skulle ändå köpt samma igen eftersom barnen fick ligga ihop.
    Fick erbjudande att köpa hennes...får se hur jag gör...vill gärna köpa en ny :) och vi har lite tur att min far köper den första vagnen :)

Svar på tråden tvillingar i höst?