• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • Mem3
    mumama skrev 2011-04-29 10:39:13 följande:
    underbart! Själv fick jag reda på det när ja va upåpe på akuten och var säker på att jag skulel bekräfta ett missfall =) har du landat i tanken att ni ska ha två bebisar? Är det första eller andra graviditeten? vart bor du? bla bla bla.... Skrattande
    Jo det har jag iaf gjort min sambo säger att han ha det men man märker att han är lite orolig över hur det ska gå. Jag är 6 år äldre än han så han är ju fortfarande ungdom haha. Vi bor i småland. Vi  ´har en dotter sen innan som blir två år i maj.

Många tankar snurra fortfarande men skönt att vara Över vecka 12 iaf. Man är ju lite nervös över att något ska hända med någon av det små men försöker vara positiv och glad ändå
  • mumama

nu har jag bestält KUB-test...

och så kommer alla tankar.. vad händer om det visar att en av tvillingarna visar någon avvikelse? eller båda? vad händer om man får nån sådan där fjopig procent som 67% risk eller liknande?

Men samtidigt känns det bra! Om det visar att någon av dem är sjuk, så kan man avbryta den graviditeten eller om man inte vill så kan man förbereda sig för vad som komma skall ist för att ligga som nybliven mor och ha alla dessa tankar och oroligheter....

Men jag håller tummar att det går bra! blodprov den 5 maj och UL den 9 maj.

någon i tråden som gjort KUB eller planerar? vad tänker/tänkte ni om det hade visat sig någon avvikelse?

• Busungarnas mamma
    Sjejn skrev 2011-04-29 08:34:31 följande:
    För oss är det KUB-ul klockan 13.30. Nedräkning nu... Just för tilfället är jag inte så superorolig över att något ska vara fel med bebisarna, däremot är jag orolig för att livmodertappen redan tagit stryk. Har mycket sammandragningar och känner att tappen gör ont - jag har både framfall och en historia med tidiga sammandragningar som påverkat livmodertappen i tidigare graviditeter och känner mig väldigt nervös för vad den ökade tyngden från två bebisar ska göra den här gången... min BM skickade remiss för läkarundersökning på spec.mvc i onsdags men jag vill ju ha det kollat NU, helst igår liksom... Jag har gått tiden ut med alla mina tre barn med hjälp av bricanyl tabletter från v.26 men som sagt känns förutsättningarna lite annorlunda den här gången, då hade jag inte riktigt framfall heller och det är jättesvårt att hitta information om livmoderframfall under graviditet.

Jag tänker på dig och hoppas du skriver här så snart du kan.
    Lägg upp en bild om du kan och får någon 
    Så roligt att se allas tvillingar

Felix 03 Måns 09 och bf med tvillingar 11 oktober
  • Busungarnas mamma
    FamJ skrev 2011-04-29 10:23:35 följande:
    Springer in snabbt vi skall åka iväg. Det gick jätte bra, ena låt o säg på tummen och andra sprattla, Inga kön fick vi se...

Ha en undebar helg tjejer =)
    Jag sa ju att det skulle gå bra
    Härligt för er
    Felix 03 Måns 09 och bf med tvillingar 11 oktober
  • 4ungar

Känner mig jätteledsen idag, har ont i magen och ryggen :(
    När jag hämtade Gabbe, minsta sonen som är 4, så sa förskolefröken att jag inte fick ha honom där på måndag när vi ska till läkaren. Jag förstår att man inte kan lämna sina barn på förskolan i tid och otid , men vi har ju tagit ledigt bara för att gå på läkarbesöket. Jag har en väldigt jobbig och lite extrem historia och var nära att inte överleva graviditeten med Gabbe vilket gör läkarbesöken jobbiga för mig, rent psykiskt att gå igenom journaler och tidigare problem... Jag kanske överreagerar men jag tycker han platsar bättre på förskolan än med en upprörd mamma. Hur funkar det för er andra med barn på förskolan ? Jag frågade hur det funkade när det var dags att föda, då är man ju oxå "ledig", men det kunde hon inte svara på.... suck suck )=

• mumama
    4ungar skrev 2011-04-29 15:52:25 följande:
    När jag hämtade Gabbe, minsta sonen som är 4, så sa förskolefröken att jag inte fick ha honom där på måndag när vi ska till läkaren. Jag förstår att man inte kan lämna sina barn på förskolan i tid och otid , men vi har ju tagit ledigt bara för att gå på läkarbesöket. Jag har en väldigt jobbig och lite extrem historia och var nära att inte överleva graviditeten med Gabbe vilket gör läkarbesöken jobbiga för mig, rent psykiskt att gå igenom journaler och tidigare problem... Jag kanske överreagerar men jag tycker han platsar bättre på förskolan än med en upprörd mamma. Hur funkar det för er andra med barn på förskolan ? Jag frågade hur det funkade när det var dags att föda, då är man ju oxå "ledig", men det kunde hon inte svara på.... suck suck )=
    jag säger aldrig till fsk när jag ska vara ledig.. om jag ska till läkaten eller så , tänk om du ska til psykologen, ska han följa med då med?!?! 
  • 4ungar
    mumama skrev 2011-04-29 16:49:57 följande:
    jag säger aldrig till fsk när jag ska vara ledig.. om jag ska till läkaten eller så , tänk om du ska til psykologen, ska han följa med då med?!?! 
    Ja precis, tycker det känns jättekonstigt... usch känner mig så nere nu, snacka om att vara hormonell ;) Men iom min sjukdomshistoria så vill jag gärna inte dra runt barnen på sjukhus, det är liksom förknippat med att mamma ligger kopplad till slangar och maskiner, tycker det känns fruktansvärt bara tanken på det = ( Sen kanske det är jättebra om dom får följa med någon gång senare och se på bebisarna och få en annan bild av sjukhus osv, men INTE första besöket då vi ska prata om just det gamla som varit och gå igenom alla journaler osv, det kommer bli många tårar för det
  • 4ungar

oj oj.... för det blir det alltid när man gräver i sånt som varit jobbigt och jag tycker som sagt att han ska slippa det...

• Sjejn
    Busungarnas mamma skrev 2011-04-29 14:56:54 följande:

Jag tänker på dig och hoppas du skriver här så snart du kan.
    Lägg upp en bild om du kan och får någon 
    Så roligt att se allas tvillingar

Allt gick jättebra! Vi fick siffrorna 1:14338 för trisomi 21 och 1:20000 för trisomi 13 och 18 vilket känns skönt. Båda småknattarna är ungefär 7,4 cm från hjässa till rumpa och beräknas till 13+3 - bf 31 oktober. Tre dagar gratis fick vi. Man kan ju inte klaga på hur de växer iaf. Nu fick jag äntligen se den supertunna skiljeväggen de har emellan sig, de delar yttre hinna samt moderkaka men ligger ï varsin inre hinnsäck. Monokoriotiska och diamniotiska med andra ord.

Sedan har jag fått tid för en läkarkontroll på specmvc den 9/5 för att lägga upp en plan för hur man ska hålla koll på min livmodertapp och mitt framfall.

Vi fick en massa bilder, jag ska försöka peta in någon senare. 
  • Sjejn
    4ungar skrev 2011-04-29 15:52:25 följande:
    Men fy så enormt snålt och futtigt av dem! Usch... Stor kram till dig.
Svar på tråden tvillingar i höst?