• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • 4ungar
    JohannaOMikael skrev 2011-05-02 19:13:01 följande:
    Hoppar in här lite. Är i v.15 och väntar 2äggs-tvillingar :D
    Välkommen, hur känns det ? =)
  • spattanjansson
    4ungar skrev 2011-05-02 19:44:58 följande:
    Ja nu kan jag verkligen njuta av resan, det var skönt att få det gjort innan =) Det blev inget UL för dig idag eller hur var det ?
    näää det blev uppskjutet till onsdag..så nu får jag oroa mig i et par extra dar..men det ska väl gå.
    Är så glad att jag är inne i några dagar nu så idag ska mannen och jag grilla och äta potatisgratäng..gäller att äta gott när man väl kan :)
  • 4ungar
    spattanjansson skrev 2011-05-02 20:00:35 följande:
    näää det blev uppskjutet till onsdag..så nu får jag oroa mig i et par extra dar..men det ska väl gå.
    Är så glad att jag är inne i några dagar nu så idag ska mannen och jag grilla och äta potatisgratäng..gäller att äta gott när man väl kan :)
    Är det bättre med illamåendet nu eller ? Vilken vecka är du i ?
  • JohannaOMikael
    mumama skrev 2011-05-02 19:22:43 följande:

välkommen! kläm in dig om du vill på BF litstan som finns i ts om du känner för det :D

måste fråga dig oxå hur du fick reda på överraskningen? har du landat i att helt plötsligt få två?

Taack det ska jag göra =)
    Vi fick reda på det genom att jag mått så himla illa, inte fått behålla någon mat. Blev inlagd på sjukhuset och då kollade de. Det konstiga är att vi har inga tvillingar alls på min sida :D verkligen suprise. Nu Har jag/vi landat. Men det tog 5 veckor..*S* Sj?
    4ungar skrev 2011-05-02 19:45:54 följande:
    Välkommen, hur känns det ? =)
    Tack :D Känns bra nu faktiskt. Gillar läget! :D SJ?
    ♥ Heidis mamma ♥ 4 Nov- 2008
  • sofflan82
    JohannaOMikael skrev 2011-05-02 19:13:01 följande:
    Hoppar in här lite. Är i v.15 och väntar 2äggs-tvillingar :D
    Hur fick ni reda på att de är tvåäggstvillingar? Man kan väl inte kolla kön redan, eller?
    ¤♥¤ Man måste tänka positivt! ¤♥¤ BF 16/10-11 med tvillingar ¤♥¤
  • JohannaOMikael
    sofflan82 skrev 2011-05-02 22:24:56 följande:
    Hur fick ni reda på att de är tvåäggstvillingar? Man kan väl inte kolla kön redan, eller?
    tvåäggs är ju att de inte delar samma ägg. Kan fortfarande vara samma kön. Läkarn sa att det var det
    ♥ Heidis mamma ♥ 4 Nov- 2008
  • sofflan82

ok, jag har fått lära mig att det kan vara antingen eller när de har varsin moderkaka.

Har läst lite i boken "Fler än en - att vänta tvillingar" som jag fick på inskrivningen och där står det:

"Om antalet hinnor i skiljeväggen bara är två eller helt saknas är det alltid fråga om enäggstvillingar. ... Det är omöjligt att avgöra om det är fråga om enäggs- eller tvåäggstvillingar, när det är fyra hinnor och barnen är av samma kön. Ibland görs dock redan vid ultraljudsundersökningen felaktiga uttalanden baserade på skiljeväggens tjocklek."

• Frila2
    sofflan82 skrev 2011-05-02 22:29:24 följande:
    ok, jag har fått lära mig att det kan vara antingen eller när de har varsin moderkaka.

Har läst lite i boken "Fler än en - att vänta tvillingar" som jag fick på inskrivningen och där står det:

"Om antalet hinnor i skiljeväggen bara är två eller helt saknas är det alltid fråga om enäggstvillingar. ... Det är omöjligt att avgöra om det är fråga om enäggs- eller tvåäggstvillingar, när det är fyra hinnor och barnen är av samma kön. Ibland görs dock redan vid ultraljudsundersökningen felaktiga uttalanden baserade på skiljeväggens tjocklek."
    Det är faktiskt detta som stämmer. Om de har fyra hinnor och var sin moderkaka kan de fortfarande vara enäggstvillingar även om det oftast är tvåäggs vid dessa lägen. Om de inte är olika kön på barnen så kan man inte veta innan födseln.
    Synd att inte alla läkare är så pålästa.
  • JohannaOMikael

Så de kan alltså inte ha samma kön om de är tvåäggs?! Detta var en chefsläkare så hoppas verkligen han kan lite i alla fall :/

• sofflan82

Jo, de kan ha samma kön aven om de är tvåäggs tvillingar. Det är enbart om de har olika kön som man kan veta med säkerhet innan födsel att det är tvåäggs tvillingar och det är enbart om de ligger i gemensam fostersäck som man innan födsel kan veta att det är enäggs tvillingar. Ligger de i varsin fostersäck och har samma kön så kan det vara antingen eller, det ser man först när de kommer ut och i vissa fall måste man dna testa för att kunna vara helt säker.

Svar på tråden tvillingar i höst?