• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • 4ungar
    Sjejn skrev 2011-04-29 17:08:42 följande:
    Men fy så enormt snålt och futtigt av dem! Usch... Stor kram till dig.
    jag ringde upp förskolan nu och sa att jag kommer och lämnar honom i vilket fall, pratade med en annan fröken som sa att dom hade diskuterat detta och att det var självklart att han skulle komma, det är ju ordinarie tid. Tyckte dom kunde ringt mig faktiskt, men det är en jätte stor lättnad =)

Tack för stödet, det är konstigt men man söker sig hit för att få pepp ;)

Gud va jag svamlar föresten, snacka om öm punkt ;)
  • spattanjansson

sjejn: va skönt att allt gick bra :)

EGO: är det någon som fått primperan utskrivet mot illamående..jag fick det idag men vet inte om jag vågar ta det eftersom det står....Det finns en risk att fostret påverkas vid användning av Primperan under graviditet.  Varför skriver man ut sånt till en gravid?? nu vet jag itne om ja vågar ta det....

• 4ungar
    spattanjansson skrev 2011-04-29 19:21:55 följande:

EGO: är det någon som fått primperan utskrivet mot illamående..jag fick det idag men vet inte om jag vågar ta det eftersom det står....Det finns en risk att fostret påverkas vid användning av Primperan under graviditet.  Varför skriver man ut sånt till en gravid?? nu vet jag itne om ja vågar ta det....
    Min svägerska fick det under tiden hon låg på sjukhuset för just graviditetsillamående, tyckte oxå det lät konstigt då jag fick sluta amma för att kunna äta dom av andra anledningar.
  • Sjejn
    spattanjansson skrev 2011-04-29 19:21:55 följande:

Klipp från janusinfo.se, bästa sidan för info om läkemedel vid amning och graviditet tycker jag, bättre uppdaterad än FASS:

Preparat Migpriv, Primperan.
    Bedömning Användning av metoklopramid i tidig graviditet tycks inte vara förenad med någon ökad risk för fosterskador. Om exponering skett för metoklopramid i tidig graviditet är detta inte skäl att diskutera ett avbrytande av graviditeten. Försiktighet tillråds vid användning under senare delen av graviditeten och speciellt sista trimestern, även om skadliga effekter inte har dokumenterats för preparatet.
    Översikt Metoklopramid används i tidig graviditet bl.a. vid graviditetsillamående.
    Står mer också, men det var just det här som rörde tidig graviditet. Det är en sida för läkemedelsförskrivare och sjukvårdspersonal så den är helt och hållet tillförlitlig.
  • spattanjansson
    4ungar skrev 2011-04-29 19:32:51 följande:
    Min svägerska fick det under tiden hon låg på sjukhuset för just graviditetsillamående, tyckte oxå det lät konstigt då jag fick sluta amma för att kunna äta dom av andra anledningar.
    Sjejn skrev 2011-04-29 19:50:53 följande:
    Klipp från janusinfo.se, bästa sidan för info om läkemedel vid amning och graviditet tycker jag, bättre uppdaterad än FASS:

Preparat Migpriv, Primperan.
    Bedömning Användning av metoklopramid i tidig graviditet tycks inte vara förenad med någon ökad risk för fosterskador. Om exponering skett för metoklopramid i tidig graviditet är detta inte skäl att diskutera ett avbrytande av graviditeten. Försiktighet tillråds vid användning under senare delen av graviditeten och speciellt sista trimestern, även om skadliga effekter inte har dokumenterats för preparatet.
    Översikt Metoklopramid används i tidig graviditet bl.a. vid graviditetsillamående.
    Står mer också, men det var just det här som rörde tidig graviditet. Det är en sida för läkemedelsförskrivare och sjukvårdspersonal så den är helt och hållet tillförlitlig.
    Tack, det sista var vad dom sa på apoteket....jag tror att jag kanske vågar ta den OM jag mår riktigt jäkla illa...
    och i trimester 3 är jag ju direkt inte ännu :) 
  • Busungarnas mamma
    Sjejn skrev 2011-04-29 17:07:21 följande:
    Allt gick jättebra! Vi fick siffrorna 1:14338 för trisomi 21 och 1:20000 för trisomi 13 och 18 vilket känns skönt. Båda småknattarna är ungefär 7,4 cm från hjässa till rumpa och beräknas till 13+3 - bf 31 oktober. Tre dagar gratis fick vi. Man kan ju inte klaga på hur de växer iaf. Nu fick jag äntligen se den supertunna skiljeväggen de har emellan sig, de delar yttre hinna samt moderkaka men ligger ï varsin inre hinnsäck. Monokoriotiska och diamniotiska med andra ord.

Sedan har jag fått tid för en läkarkontroll på specmvc den 9/5 för att lägga upp en plan för hur man ska hålla koll på min livmodertapp och mitt framfall.

Vi fick en massa bilder, jag ska försöka peta in någon senare. 
    Så härligt att höra Det riktigt syns i texten vad glad och lättad du är

Är de helt hundra på att det inte varit två moderkakor från början, som växt ihop?
    Det kan man i och för sig inte alltid vara förrän efter förlossningen...

Våra tvillingar ligger också i varsin hinnsäck och delar den yttre.
    De delar antagligen moderkaka och skiljeväggen är superdupertunn.

Felix 03 Måns 09 och bf med tvillingar 11 oktober
  • mumama
    4ungar skrev 2011-04-29 16:55:17 följande:
    Ja precis, tycker det känns jättekonstigt... usch känner mig så nere nu, snacka om att vara hormonell ;) Men iom min sjukdomshistoria så vill jag gärna inte dra runt barnen på sjukhus, det är liksom förknippat med att mamma ligger kopplad till slangar och maskiner, tycker det känns fruktansvärt bara tanken på det = ( Sen kanske det är jättebra om dom får följa med någon gång senare och se på bebisarna och få en annan bild av sjukhus osv, men INTE första besöket då vi ska prata om just det gamla som varit och gå igenom alla journaler osv, det kommer bli många tårar för det

säg till fsk att ni inte är lediga hela dagen utan att ni har nestämt att gå tillbaka till jobbet efter besöket, för att det är bra ut ett rent pedagogiskt perspektiv att inte bryta rutiner =))

• maha
    4ungar skrev 2011-04-29 15:52:25 följande:
    Känner mig jätteledsen idag, har ont i magen och ryggen :(
    När jag hämtade Gabbe, minsta sonen som är 4, så sa förskolefröken att jag inte fick ha honom där på måndag när vi ska till läkaren. Jag förstår att man inte kan lämna sina barn på förskolan i tid och otid , men vi har ju tagit ledigt bara för att gå på läkarbesöket. Jag har en väldigt jobbig och lite extrem historia och var nära att inte överleva graviditeten med Gabbe vilket gör läkarbesöken jobbiga för mig, rent psykiskt att gå igenom journaler och tidigare problem... Jag kanske överreagerar men jag tycker han platsar bättre på förskolan än med en upprörd mamma. Hur funkar det för er andra med barn på förskolan ? Jag frågade hur det funkade när det var dags att föda, då är man ju oxå "ledig", men det kunde hon inte svara på.... suck suck )=
    Klart han ska vara på förskolan, annars har ju ni svårt att fokusera på läkarbesöket! Vill också kommentera att man har rätt att ha sitt barn på förskolan på ordinarie tider tills bebisarna är en månad! Alltså även under sjukskrivning, nedgång av tid för att man inte orkar jobba fullt eller uttag av föräldraledighet före födslen!  Ahh Ibland är de bara för mycket på förskolan!
    På min sons förskola ifrågasatte de om han skulle vara där nu när jag var sjukskriven, Jag höll på att explodera, förklarade för dom att om jag orkade ha Elias hemma på heltid skulle jag nog kunna jobba också, något som inte går med tanke på illamående, kräkningar och trötthet! Det handlar ju inte heller bara om mig, hur bra är det för barnet att vara hemma med en mamma som inte orkar och bara vill sova!
  • 4ungar
    mumama skrev 2011-04-30 10:07:46 följande:

säg till fsk att ni inte är lediga hela dagen utan att ni har nestämt att gå tillbaka till jobbet efter besöket, för att det är bra ut ett rent pedagogiskt perspektiv att inte bryta rutiner =))

maha skrev 2011-04-30 12:08:18 följande:
    Klart han ska vara på förskolan, annars har ju ni svårt att fokusera på läkarbesöket! Vill också kommentera att man har rätt att ha sitt barn på förskolan på ordinarie tider tills bebisarna är en månad! Alltså även under sjukskrivning, nedgång av tid för att man inte orkar jobba fullt eller uttag av föräldraledighet före födslen!  Ahh Ibland är de bara för mycket på förskolan!
    På min sons förskola ifrågasatte de om han skulle vara där nu när jag var sjukskriven, Jag höll på att explodera, förklarade för dom att om jag orkade ha Elias hemma på heltid skulle jag nog kunna jobba också, något som inte går med tanke på illamående, kräkningar och trötthet! Det handlar ju inte heller bara om mig, hur bra är det för barnet att vara hemma med en mamma som inte orkar och bara vill sova!
    Det känns mycket bättre idag, ringde igår och sa att han skulle komma i vilketfall och det var okej. Jag ska prata med pedagogen som sa att han inte fick komma när jag lämnar honom på måndag. Blir också irriterad över att det inte kan visa lite mer förståelse ibland, hade man haft möjlighet hade jag iaf vart hemma med barnen jämt..

idag är jag trött, sov oroligt i natt och vaknade av illamående... blä !
Svar på tråden tvillingar i höst?