• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • sofflan82

Jag måste vara en av de få lyckliga som mår kanon under graviditet med tvillingar! Idag tog jag mig i kragen och cyklade till affären, vilken innebär en cykeltur på 2 mil. Jag har enbart ont mellan benen och i rumpan, men det är ju förståeligt..

¤♥¤ Man måste tänka positivt! ¤♥¤ BF 16/10-11 med tvillingar ¤♥¤
  • Sjejn

Busungarnas mamma: Det de sagt till mig är att eftersom det konstaterades att det bara var en moderkaka så tidigt så kan det inte vara två som hunnit växa ihop (i v.7+4 samt 9+5) plus att som jag fått förklarat så skulle de inte kunnat ha en gemensam yttre hinna om de kommit från två ägg. Det verkar stämma med den mesta infon jag hittar på nätet också - att man bara kan vara säker på tvåäggs om det är olika kön och bara säker på enäggs om de delar fosterhinna/-or.

• Busungarnas mamma
    Sjejn skrev 2011-04-30 14:58:06 följande:
    Busungarnas mamma: Det de sagt till mig är att eftersom det konstaterades att det bara var en moderkaka så tidigt så kan det inte vara två som hunnit växa ihop (i v.7+4 samt 9+5) plus att som jag fått förklarat så skulle de inte kunnat ha en gemensam yttre hinna om de kommit från två ägg. Det verkar stämma med den mesta infon jag hittar på nätet också - att man bara kan vara säker på tvåäggs om det är olika kön och bara säker på enäggs om de delar fosterhinna/-or.
    Ok!
    Då har vi fått lite olika information.
    När jag var i 11+0 så såg de en moderkaka och då kan de tydligen redan ha hunnit växa ihop.
    Det med att de delar yttre hinna sa de inget om att det betyder att de är enäggs...

Egentligen spelar det ingen roll om de är enäggs eller tvåäggs, men det vore kul att veta.
    Hoppas de kan se könen när jag är på rul, det hjälper ju till att utesluta det ena eller det andra

Det känns mest troligt att det är enäggs jag väntar, men jag trodde nog att det skulle vara tvåäggs eftersom mina bröder är tvåäggs.
    Felix 03 Måns 09 och bf med tvillingar 11 oktober
  • 4ungar
    spattanjansson skrev 2011-04-30 13:10:05 följande:
    Ställde mig på vågen idag...-7 kg sen jag blev gravid....inte vad jag föreställt mig direkt :)
    Stackars dig, jag hade iof gärna tappat 7 kilo, men inte av att  må illa och kräkas =( Jag har gått upp ett par kilo redan. Hoppas att jag inte kommer gå upp så fasligt mycket denna gången, innan har det varit runt 30 kilo och det är väl sådär...

Idag gick jag in i vecka 11, bara 2 veckor kvar till första målet ;) Jag är fruktansvärt shoppingsugen, smart som jag är har jag gjort mig av med ALLA bebisgrejer, för vi skulle ju absolut inte ha några fler barn... haha ! Har ni börjat smyghandla lite ?
  • 4ungar
    sofflan82 skrev 2011-04-30 14:23:29 följande:
    Jag måste vara en av de få lyckliga som mår kanon under graviditet med tvillingar! Idag tog jag mig i kragen och cyklade till affären, vilken innebär en cykeltur på 2 mil. Jag har enbart ont mellan benen och i rumpan, men det är ju förståeligt..
    Wow... jag hade inte fixat en cykeltur på 2 mil idag, för några månadersen var det inga problem men nu har jag ont i bäckenet (?) och sammandragningar... jag är impad =)
  • 4ungar
    Busungarnas mamma skrev 2011-04-30 21:22:42 följande:
    Ok!
    Då har vi fått lite olika information.
    När jag var i 11+0 så såg de en moderkaka och då kan de tydligen redan ha hunnit växa ihop.
    Det med att de delar yttre hinna sa de inget om att det betyder att de är enäggs...

Egentligen spelar det ingen roll om de är enäggs eller tvåäggs, men det vore kul att veta.
    Hoppas de kan se könen när jag är på rul, det hjälper ju till att utesluta det ena eller det andra

Det känns mest troligt att det är enäggs jag väntar, men jag trodde nog att det skulle vara tvåäggs eftersom mina bröder är tvåäggs.
    Jag vill hemskt gärna veta om det är enäggs eller tvåäggs, det är som du säger inte särskilt viktigt igentligen men jag vill ändå veta ;) Jag känner mig supersäker på att det är tvåäggs eftersom vi har det i familjen  och min barnmorska tyckte det såg så ut när han kollade som hastigast. Det ska bli spännande och höra vad dom säger på måndag och det ska bli underbart att få se dom igen =) LÄNGTAR =)
  • Busungarnas mamma
    4ungar skrev 2011-04-30 22:12:25 följande:
    Jag vill hemskt gärna veta om det är enäggs eller tvåäggs, det är som du säger inte särskilt viktigt igentligen men jag vill ändå veta ;) Jag känner mig supersäker på att det är tvåäggs eftersom vi har det i familjen  och min barnmorska tyckte det såg så ut när han kollade som hastigast. Det ska bli spännande och höra vad dom säger på måndag och det ska bli underbart att få se dom igen =) LÄNGTAR =)
    Visst är det så, att man gärna vill veta
    Jo, jag var också väldigt säker på att det skulle vara tvåäggs, men det verkar inte så med tanke på att de troligtvis delar moderkaka och den yttre hinnsäcken, samt att skiljeväggen är super tunn.

Vilken vecka är du i nu?
  • 4ungar
    Busungarnas mamma skrev 2011-04-30 22:21:51 följande:
    Visst är det så, att man gärna vill veta
    Jo, jag var också väldigt säker på att det skulle vara tvåäggs, men det verkar inte så med tanke på att de troligtvis delar moderkaka och den yttre hinnsäcken, samt att skiljeväggen är super tunn.

Vilken vecka är du i nu?
    Vet ni med säkerhet att dina bröder är tvåäggstvillingar ? Igentligen är jag inte helt säker på hur det ligger till med mina systrar, fast jag tycker inte dom är särskilt lika. Känns som en konstig slump att ha tvillingar i släkten och ändå få enäggs, undrar hur det ligger till med ärftligheten där igentligen ! Jag har hört lite olika nämligen...

Jag går in i vecka 11 idag, tycker tiden går alldelses för sakta... haha
  • Busungarnas mamma
    4ungar skrev 2011-04-30 22:31:18 följande:
    Vet ni med säkerhet att dina bröder är tvåäggstvillingar ? Igentligen är jag inte helt säker på hur det ligger till med mina systrar, fast jag tycker inte dom är särskilt lika. Känns som en konstig slump att ha tvillingar i släkten och ändå få enäggs, undrar hur det ligger till med ärftligheten där igentligen ! Jag har hört lite olika nämligen...

Jag går in i vecka 11 idag, tycker tiden går alldelses för sakta... haha
    Japp, vi vet med säkerhet
    Christoffer är väldig lång, bredaxlad, ljushårig och till sättet väldigt mån om andra, hemmakär.
    Robin är 10 cm kortare och 30 kg lättare, mörkhårig. Till sättet är han lite mer "ego" reser världen runt. De är inte lika på något sätt, ser egentligen inte ens ut som syskon Förvånad

Många gånger har vi sagt - Tänk om de tog någon av dem fel på bb  

Som dotter till någon som fått tvåäggstvillingar kan du ärva benägenheten att släppa två ägg.
  • 4ungar
    Busungarnas mamma skrev 2011-04-30 22:41:49 följande:
    Japp, vi vet med säkerhet
    Christoffer är väldig lång, bredaxlad, ljushårig och till sättet väldigt mån om andra, hemmakär.
    Robin är 10 cm kortare och 30 kg lättare, mörkhårig. Till sättet är han lite mer "ego" reser världen runt. De är inte lika på något sätt, ser egentligen inte ens ut som syskon Förvånad

Många gånger har vi sagt - Tänk om de tog någon av dem fel på bb  

Som dotter till någon som fått tvåäggstvillingar kan du ärva benägenheten att släppa två ägg.
    Ha ha roligt att dom är så olika, mina systar är nog ganska lika ändå ;) Dom sitter nästan ihop...

Jo jag vet ju hur det funkar med att man ärver tvåäggstvilling genen, men hur är det med enäggs, är det bara slumpen ? Mina systrar frågade en läkare på neonatalen där de jobbar och enligt honom var det ärftligt med både och... jag hittade lite info om det när jag googlade oxå, men om det stämmer eller bara är bull shit har jag ingen aning om.

Nä nu är det sängen som gäller för mig, det var längesen jag var vaken såhär länge sist ;)
Svar på tråden tvillingar i höst?