• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • JohannaOMikael

Ok. Tur att ni är pålästa tjejer . Hehe :) har ni fått någon mage än? Kan vi inte göra en tråd för våra magar?!

• Frila2
    sofflan82 skrev 2011-05-03 07:45:52 följande:
    Jo, de kan ha samma kön aven om de är tvåäggs tvillingar. Det är enbart om de har olika kön som man kan veta med säkerhet innan födsel att det är tvåäggs tvillingar och det är enbart om de ligger i gemensam fostersäck som man innan födsel kan veta att det är enäggs tvillingar. Ligger de i varsin fostersäck och har samma kön så kan det vara antingen eller, det ser man först när de kommer ut och i vissa fall måste man dna testa för att kunna vara helt säker.
    Tack, du förklarade mycket bättre än vad jag gjorde. Får jag skylla på att jag var trött? =)
  • mumama
    JohannaOMikael skrev 2011-05-03 07:57:15 följande:
    Ok. Tur att ni är pålästa tjejer . Hehe :) har ni fått någon mage än? Kan vi inte göra en tråd för våra magar?!

du kan väl starta en , ge mig länken o så hivar ja in den i ts

Här fick vi reda på det när jag kom in akut och trodde jag skulle konstatera ett missfall.... kom hem chockad minst sagt =)

Har nog landat i det nu, har börjat shoppa lite trots att jag bara e i v 12 men efter som det är två och jag är snål köper vi på blocket o då får man passa på när det säljs billigt =))

btw är det någon som vet när de kan se könet? ska på KUB om en vecka o undrar om de kan se vad det blir? jag har nämligen fått för mig att det är en av varje...

• Busungarnas mamma
    mumama skrev 2011-05-03 08:12:25 följande:

du kan väl starta en , ge mig länken o så hivar ja in den i ts

Här fick vi reda på det när jag kom in akut och trodde jag skulle konstatera ett missfall.... kom hem chockad minst sagt =)

Har nog landat i det nu, har börjat shoppa lite trots att jag bara e i v 12 men efter som det är två och jag är snål köper vi på blocket o då får man passa på när det säljs billigt =))

btw är det någon som vet när de kan se könet? ska på KUB om en vecka o undrar om de kan se vad det blir? jag har nämligen fått för mig att det är en av varje...

När jag var i vecka 14 var det för tidigt för att se.
    De ska försöka se när vi är på rul
    Felix 03 Måns 09 och bf med tvillingar 11 oktober
  • 4ungar
    JohannaOMikael skrev 2011-05-02 22:21:41 följande:
    Taack det ska jag göra =)
    Vi fick reda på det genom att jag mått så himla illa, inte fått behålla någon mat. Blev inlagd på sjukhuset och då kollade de. Det konstiga är att vi har inga tvillingar alls på min sida :D verkligen suprise. Nu Har jag/vi landat. Men det tog 5 veckor..*S* Sj?
    4ungar skrev 2011-05-02 19:45:54 följande:
    Välkommen, hur känns det ? =)
    Tack :D Känns bra nu faktiskt. Gillar läget! :D SJ?
    Det tog ett tag att landa i detta kände jag, då vi inte planerat för en trea utan "råkade" bli gravida. Så jag var liksom tvungen att smälta det först ;) Nu är jag super glad, även om jag kan bli lite orolig att jag inte kommer orka eller fixa två bebisar samtidigt, fast jag tror alla, eller iaf de flesta funderar så... eller ;) ?
  • sofflan82

Jag har en tendens att vilja veta allt, lite kontrollbehov.. Så jag har läst på massor. När läkaren som gjorde ul i v.14 började prata om tvåäggs tvillingar så ifrågasatte jag honom och han erkände att de ibland förenklade det hela när de pratade med föräldrarna, då det ändå är så mycket information att ta in.

¤♥¤ Man måste tänka positivt! ¤♥¤ BF 16/10-11 med tvillingar ¤♥¤
  • 4ungar
    sofflan82 skrev 2011-05-02 22:29:24 följande:
    ok, jag har fått lära mig att det kan vara antingen eller när de har varsin moderkaka.

Har läst lite i boken "Fler än en - att vänta tvillingar" som jag fick på inskrivningen och där står det:

"Om antalet hinnor i skiljeväggen bara är två eller helt saknas är det alltid fråga om enäggstvillingar. ... Det är omöjligt att avgöra om det är fråga om enäggs- eller tvåäggstvillingar, när det är fyra hinnor och barnen är av samma kön. Ibland görs dock redan vid ultraljudsundersökningen felaktiga uttalanden baserade på skiljeväggens tjocklek."
    Jag har faktiskt ingen aning, så jag tror helt klart att du har rätt, men när vi gjorde ultraljud var läkaren HELT säker på att det var tvåäggs pga skiljeväggen och nån alfa grej... Känns så konstigt att hon skulle ge fel information. Jag tror att det är tvåäggs i vilket fall iom att mina systrar är det och jag tvivlar inte på att du har fel, tycker bara det är konstigt att dom kan vara så säkra när dom igentligen inte kan vara det.
  • sofflan82

Det här är våra första barn och vi har kämpat i över två år för dem. Jag kände mest glädje och har knappt hunnit bli förvånad. Både jag och sambon tittade på varandra och skrattade hela vägen hem. Jag hade funderingar på tvillingar veckan innan vårt första vul eftersom att gravtesten blev starka redan på bim -2 och sist vi var gravida blev de så starka typ en vecka efter bim.. Det här ska nog gå vägen!

• 4ungar
    sofflan82 skrev 2011-05-03 08:23:16 följande:
    Jag har en tendens att vilja veta allt, lite kontrollbehov.. Så jag har läst på massor. När läkaren som gjorde ul i v.14 började prata om tvåäggs tvillingar så ifrågasatte jag honom och han erkände att de ibland förenklade det hela när de pratade med föräldrarna, då det ändå är så mycket information att ta in.
    Va förenklade ;) schysst... jag vill hellre ha rätt info än enkel info ;) Det är väl så att sannorlikheten att det är enäggs är väldigt liten om de har varsinn moderkaka och skiljeväggen är tjock.
  • sofflan82

I samma bok som håg citerade ovan står det "om äggen däremot fastnar långt ifrån varandra i livmodern kommer det att utvecklas två skilda miderkakor. Detta sker oavsett om graviditeten från början utvecklas från ett eller två ägg."

Svar på tråden tvillingar i höst?