• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • FamJ
    spattanjansson skrev 2011-05-12 20:36:36 följande:
    Fjärde gången gilt för oss så det var på tiden!!!  :)

har en kompis som oxå gjorde IVF, båda hennes ägg var dåliga men dom satte in dom ändå...och båda tog :)
    ibland ska man ha tur :)
    Underbart!! =)

Vi har gjort 8 stimuleringar samanlagt. Efter 7:e sa läkarna att de inte trodde att detta skulle funka utan att vi skulle gå över till IVF men vet inte varför men ville EN sista gång till och då tog de sig dubbelt..

Finns verkligen under =D
  • Busungarnas mamma
    FamJ skrev 2011-05-12 21:49:42 följande:
    Underbart!! =)

Vi har gjort 8 stimuleringar samanlagt. Efter 7:e sa läkarna att de inte trodde att detta skulle funka utan att vi skulle gå över till IVF men vet inte varför men ville EN sista gång till och då tog de sig dubbelt..

Finns verkligen under =D
    Blir helt tårögd när jag läser...
    Felix 03 Måns 09 och bf med tvillingflickor 7 oktober 2011
  • spattanjansson

Famj: vet inte hur det där med att stimulera fungerar! Jag har fått gåpå Ivf direkt ( direkt och direkt...det tog 5 år innan vi fick blrja med det) eftersom jag har endometrios. Blev även gravid vid vårt först Ivf men fick då MA i typ V9 tror jag det var....men nu hoppas vi på bättre lycka :)

• jennywi
    FamJ skrev 2011-05-12 21:49:42 följande:
    Underbart!! =)

Finns verkligen under =D
    Fy vad hemsk denna väntan ....
    Grattis verkligen till din små :)

Jag har aldrig haft problem med att bli gravid eller få dom att stanna, snarare tvärt om.
    Däremot mår jag väldigt dåligt när jag är gravid :(

Din längtan efter dina små två måste vara enorm ??:) har förmodligen väntat längst eller längre än dom flesta:)

verkligen grattis :)
  • Busungarnas mamma
    spattanjansson skrev 2011-05-12 22:45:04 följande:
    Famj: vet inte hur det där med att stimulera fungerar! Jag har fått gåpå Ivf direkt ( direkt och direkt...det tog 5 år innan vi fick blrja med det) eftersom jag har endometrios. Blev även gravid vid vårt först Ivf men fick då MA i typ V9 tror jag det var....men nu hoppas vi på bättre lycka :)
    Jag känner verkligen för er som får kämpa så för att bli gravida.
    Kan bara tänka mig hur det måste vara...

Det är verkligen underbart att ni blivit gravida
  • Sjejn
    Busungarnas mamma skrev 2011-05-13 08:41:26 följande:
    Jag känner verkligen för er som får kämpa så för att bli gravida.
    Kan bara tänka mig hur det måste vara...

Det är verkligen underbart att ni blivit gravida
    Håller verkligen med.Hjärta
  • Sjejn

Jag måste bara få klaga lite och vara lite ego... Jag har fortfarande inte slutat blöda, det började ju på valborg då jag också blev inlagd, men även efter det har det kommit något varje dag. Det är så otroligt påfrestande att gå runt med rädslan och oron hela tiden, jag vill slappna av och njuta nu, jag vill våga tänka att de ska stanna kvar!

Jag såg dem både i måndags när jag träffade specmvc-läkaren och i onsdags när jag var till gynakuten efter en lite större blödning - jag har blivit strängt tillsagd att åka in om jag får ökade blödningar eller smärta - och bebisarna mår jättebra och livmoderhalsen är helt stängd. Moderkakan verkar ligga för hela inre modermunnen och är det bara det som är problemet så är det ju en hyfsat ofarlig anledning till blödningarna (det är ju sådant som kan ge problem senare i graviditeten framför allt) men samtidigt kan de ju inte ge några klara besked. De hittade också så kallade placental lakes i moderkakan, blodansamlingar som KAN orsaka problem med tillväxten senare men som också KAN förekomma i normala graviditeter men det är just alla risker som jag liksom inte orkar med just nu....

• Busungarnas mamma
    Sjejn skrev 2011-05-13 08:50:16 följande:
    Jag måste bara få klaga lite och vara lite ego... Jag har fortfarande inte slutat blöda, det började ju på valborg då jag också blev inlagd, men även efter det har det kommit något varje dag. Det är så otroligt påfrestande att gå runt med rädslan och oron hela tiden, jag vill slappna av och njuta nu, jag vill våga tänka att de ska stanna kvar!

Jag såg dem både i måndags när jag träffade specmvc-läkaren och i onsdags när jag var till gynakuten efter en lite större blödning - jag har blivit strängt tillsagd att åka in om jag får ökade blödningar eller smärta - och bebisarna mår jättebra och livmoderhalsen är helt stängd. Moderkakan verkar ligga för hela inre modermunnen och är det bara det som är problemet så är det ju en hyfsat ofarlig anledning till blödningarna (det är ju sådant som kan ge problem senare i graviditeten framför allt) men samtidigt kan de ju inte ge några klara besked. De hittade också så kallade placental lakes i moderkakan, blodansamlingar som KAN orsaka problem med tillväxten senare men som också KAN förekomma i normala graviditeter men det är just alla risker som jag liksom inte orkar med just nu....
    Jag vet hur det kan vara eftersom jag också haft blödningar för inte så längesedan.
    Blod känns så fel och farligt när man är gravid. Usch!

Jag måste erkänna att jag forfarande alltid har tanken på blod innan varje toabesök.
    Det börjar kännas lite, lite bättre, men jag är så rädd att om jag slappnar av så kommer det att komma nya blödningar bara för att...

Det känns som att det enda du kan göra är att vänta, och se vad som händer.
    Precis det man inte vill, för man vill ha svar nu, man vill ha svar på alla sina frågor.

Fy vad jobbigt för dig att behöva oroa dig för så många saker.

Men du är inte ensam, vi finns här
  • Frila2
    Sjejn skrev 2011-05-13 08:50:16 följande:

Helt ok att vara ego, inte för att jag tycker att du är det. Du oroar dig för fostren.
    Det måste vara väldigt jobbigt att gå runt med blödningar varje dag. Ändå bra att veta att moderkakan ligger för hela inre modermunnen, det förklarar ju blödningarna. Som du säger så är det senare i graviditeten som det blir ett problem, men moderkakan kan ju faktiskt flytta på sig. Vet att man gör UL längre fram för att kolla placeringen om den legat för vid RUL. Det händer ju att moderkakan flyttar på sig. I detta läget är man tacksam för teknikens utveckling.

Skönt att allt ser bra ut med de små. Försök att inte oroa sig för tillväxten och eventuella tillväxthämningar. Storleken på barnet är inte lika viktigt som veckan barnet föds i. Siri var ca 30-35 % tillväxthämmad och det var aldrig några problem för hon föddes i en bra vecka. Man kommer ha stenkoll på barnens tillväxt och är de alldeles för små så tar man ut dem i förtid men man vill ha kvar dem så länge som möjligt. Försök fokusera på att ta det lugnt nu och att blödningarna minskar!
  • FamJ

Sprattanjansson:  Ja sikken resa man får gå igenom i livet, det trodde man inte när man yngre, då skulle de
    va så lätt och skaffa familj.. =) Men nu e jag glad för våra plusGlad

Jennywi:

Läste om ditt illamående och allt det andra, stackare alltså =(
    Jag har verkligen mått super bra hittilis, de ända jag klagar över är huvudvärk och halsbränna.. ;)

Men usch för och må så och få allt det du får =( Inget kul alls..

Busungarnasmamma: Det är härligt när man motbevisar =)

Svar på tråden tvillingar i höst?