• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • Frila2
    sofflan82 skrev 2011-05-14 07:23:31 följande:
    Är det någon annan som haft läckande bröst? Jag vaknade i början av veckan av att det var blött i sängen och då hade jag nog legat konstigt så att det ena bröstet läckte. Någon dag senare blev jag nyfiken på vad som skulle hända om jag tryckte på brösten och då smårann det genomskinlig vätska.. Är inte det lite tidigt?
    Vissa läcker redan runt v 15 så det är inte onormalt. Bara jobbigt så tidigt
  • Frila2
    sofflan82 skrev 2011-05-14 07:19:47 följande:
    Bm säger att det är tvåäggs, men sen har man ju last på andra ställen att ny forskning visar att det inte går att veta om våra skulle vara det om fe inte har olika kön, vilket vi inte vet.. Men men, huvudsaken är att de var friska och kommer fortsätta vara det tills de kommer ut.
    Sannolikheten är ju väldigt stor att det är tvåäggs. 30 % av alla tvillingar är enäggs så majoriteten är ju tvåäggs. Av de foster som har var sin moderkaka och både inre och yttre fostersäck så kan några vara enäggstvillingar men det är ju vanligare att enäggs delar antingen moderkaka eller yttre fostersäck. Alltså är sannolikheten  extremt mycket större för tvåäggs än för enäggs när de har alla eget så som dina och mina men det finns en liten möjlighet att det är enäggs ändå, även om den är så liten att man knappt nämner det.
    En bekant fick veta att det var tvåäggstvillingar men nu efter att de är födda så inser man att de är några av de få som är enäggstvillingar trots egna moderkakaor och egna hinnor. De är så lika så det är ett skämt. De färgkoordinerade barnen nästan hela första halvåret och vid något tillfälle så visste hon faktiskt inte vem som var vem. SÅÅ lika är de.
  • JohannaOMikael

Busungarnas mamma: jag blev sjukskriven av en läkare nu i 3 veckor. Börjar känna mig lite piggare, inte samma trötthet. Men nu är jag inne i v.17 så man tycker att det borde avta lite :) har åkt på urinvägsinflammation också, så ska knapra antibiotika . Hur mår du?

• Busungarnas mamma
    LillAnnie

Vi hade inga problem med att få plats med våra två på samma bild i vecka 19
    Fast då beror det kanske på att skiljeväggen är så ytterst tunn?

Felix 03 Måns 09 och bf med tvillingflickor 7 oktober 2011
  • Busungarnas mamma
    sofflan82 skrev 2011-05-14 07:23:31 följande:
    Är det någon annan som haft läckande bröst? Jag vaknade i början av veckan av att det var blött i sängen och då hade jag nog legat konstigt så att det ena bröstet läckte. Någon dag senare blev jag nyfiken på vad som skulle hända om jag tryckte på brösten och då smårann det genomskinlig vätska.. Är inte det lite tidigt?
    Mina läcker då och då och har gjort sedan jag var i vecka 16...
  • Busungarnas mamma

Frila2

Våra delar antagligen moderkaka (om det inte varit två från början, som redan i vecka 11 växt ihop), de delar den yttre hinnan och det är två tjejjor.
    Sannolikheten för att vi väntar enäggs är ju högre än att det skulle vara tvåäggs.
    Särskilt nu när vi fått veta att det är två tjejer, och inte en av varje kön.

• Busungarnas mamma

JohannaOMikael

Skönt för dig att få vara hemma och vila tråkigt med UVI...

Jag mår sådär...
    Började jobba i onsdags efter att varit hemma och sjukskriven i nästan 4 veckor.
    Förmiddagarna går rätt bra, men på eftermiddagarna har jag sammandragningar varje timma (allt mellan 2-5 st)
    Jag är fruktansvärt trött och sitter ibland och nästan nickar till vid mitt skrivbord.

• Frila2
    Busungarnas mamma skrev 2011-05-14 08:56:07 följande:

Frila2

Våra delar antagligen moderkaka (om det inte varit två från början, som redan i vecka 11 växt ihop), de delar den yttre hinnan och det är två tjejjor.
    Sannolikheten för att vi väntar enäggs är ju högre än att det skulle vara tvåäggs.
    Särskilt nu när vi fått veta att det är två tjejer, och inte en av varje kön.

Fast då kan det inte vara annat än enäggstvillingar. Tvåäggstvillingar kan inte dela någonting. Det kan vara så att två moderkakor har vuxit ihop och ändå vara tvåäggs men om de delar den yttre hinnan kan det endast vara enäggstvillingar eftersom det faktum att de delar beror på att ägget delade sig lite senare. Delar det sig så tidigt som det vara kan har de två moderkakor och både inre och yttre hinnan egen, delar de sig lite senare så delar de den yttre och delar de sig väldgt sent delar de både inre och yttre hinna vilket är väldigt riskabelt eftersom de då kan snurra in sig i varandras navelsträngar.
    Tvåäggstvillingar kan inte dela någoting men moderkakorna kan ha vuxit ihop.
  • Busungarnas mamma
    Frila2 skrev 2011-05-14 09:50:06 följande:
    Fast då kan det inte vara annat än enäggstvillingar. Tvåäggstvillingar kan inte dela någonting. Det kan vara så att två moderkakor har vuxit ihop och ändå vara tvåäggs men om de delar den yttre hinnan kan det endast vara enäggstvillingar eftersom det faktum att de delar beror på att ägget delade sig lite senare. Delar det sig så tidigt som det vara kan har de två moderkakor och både inre och yttre hinnan egen, delar de sig lite senare så delar de den yttre och delar de sig väldgt sent delar de både inre och yttre hinna vilket är väldigt riskabelt eftersom de då kan snurra in sig i varandras navelsträngar.
    Tvåäggstvillingar kan inte dela någoting men moderkakorna kan ha vuxit ihop.
    Min läkare och du säger inte riktigt samma.

Jag frågade på rul i tisdags om det med den yttre hinnan, och hon sa att förr gick man efter att delade de den yttre hinnan så var de enäggs, men nu för tiden så säger de inte så.

Jag vet inte vad jag ska tro, och egentligen är det skitsamma.
    Men nu när det även visade sig vara samma kön, så fínns det ju flera olika saker som indikerar på att det är enäggs.
  • Frila2
    Busungarnas mamma skrev 2011-05-14 10:06:16 följande:
    Min läkare och du säger inte riktigt samma.

Jag frågade på rul i tisdags om det med den yttre hinnan, och hon sa att förr gick man efter att delade de den yttre hinnan så var de enäggs, men nu för tiden så säger de inte så.

Jag vet inte vad jag ska tro, och egentligen är det skitsamma.
    Men nu när det även visade sig vara samma kön, så fínns det ju flera olika saker som indikerar på att det är enäggs.
    Frågan är om den läkaren verkligen har koll? Ja, det låter bara väldigt konstigt. Då måste ju de två skilda äggen slagits ihop på något sätt vilket känns lite.... ovanligt.
Svar på tråden tvillingar i höst?