• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • gellabella
    Jonnasmamma08 skrev 2011-05-12 18:14:51 följande:
    Hej!
    Var idag på RUL och fick det chockande beskedet att jag väntar tvillingar.
    Har en dotter sedan tidigare och har nu två små tjejer till i magen =)
    Har BF den 15/10.
    Så mycket information att ta in men så spännande =)
    Grattis!! Vi fick också veta på RUL (förra veckan), men har två sedan innan. Hoppas ni blev lika glada som vi även om många frågetecken och tankar dyker upp! Vi har bara vetat i drygt en vecka nu, men det känns som att vi vetat i typ en månad!! Mkt tankeverksamhet har gått åt att bearbeta och förbereda sig. Vi har förresten bf 6/10. Lycka till!

mumama: Så skönt att höra att det gått bra! Hoppas verkligen du får må bättre snart!!! Känns så orättvist att du (och fler med dig) ska ha det så jobbigt!
  • gellabella
    Sjejn skrev 2011-05-13 08:50:16 följande:
    Jag måste bara få klaga lite och vara lite ego... Jag har fortfarande inte slutat blöda, det började ju på valborg då jag också blev inlagd, men även efter det har det kommit något varje dag. Det är så otroligt påfrestande att gå runt med rädslan och oron hela tiden, jag vill slappna av och njuta nu, jag vill våga tänka att de ska stanna kvar!

Jag såg dem både i måndags när jag träffade specmvc-läkaren och i onsdags när jag var till gynakuten efter en lite större blödning - jag har blivit strängt tillsagd att åka in om jag får ökade blödningar eller smärta - och bebisarna mår jättebra och livmoderhalsen är helt stängd. Moderkakan verkar ligga för hela inre modermunnen och är det bara det som är problemet så är det ju en hyfsat ofarlig anledning till blödningarna (det är ju sådant som kan ge problem senare i graviditeten framför allt) men samtidigt kan de ju inte ge några klara besked. De hittade också så kallade placental lakes i moderkakan, blodansamlingar som KAN orsaka problem med tillväxten senare men som också KAN förekomma i normala graviditeter men det är just alla risker som jag liksom inte orkar med just nu....
    Usch, så otäckt!! Låter klokt det de andra skrivit om att ta det lugnt och försöka att inte oroa sig (men det är ju assvårt!!!)... Hoppas att du känner dig trygg med bm och de du går till så att du inte behöver oroa dig extra för att de inte tar dig på allvar eller nåt! Det är ju så viktigt att ha en bra kontakt med så här viktiga grejer... Och tänk vad skönt att de ändå har så bra utrustning att de kan ha så pass bra koll som de faktiskt har!

Vet inte om det är nån tröst, men vi är många här inne som vill att allt ska gå bra för alla! Hjärta
  • mumama

idag är nog den värsta dagen hittills i mitt liv...

jagvar och tog prover på mvc idag... blod och protein i urinen, blodvärde på 101 .... sen ringde de från mamma mia och gav de siffrorna efter blodprovet som visade en cahns på 394 för ena och 1:700 för andra...  vad hände med 1:20000 som alla andra fått??? Gråter  barnmorskan sa att det var bra siffror men hon kunde inte förklara vad skillnaden mellan 200 och 194 var.... känner mig som om jag har hamnat i en gråzone där det inte är dåligt, men inte heller fantastiskt...

är det någon som fått NÅGON annan siffra än 1;20000 på ds?

• maha

Var spec.mv akuten idag och fick se bebisarna, som de har växt och allt var bra, fick inga bilder men skönt att se dom ändå, skadade foten igår och trillade rejält, är mörbultade och bröt som tur var inget, men fick aircast/skenor till foten och kryckor eftersom jag inte kan gå.

mumama: Vad jobbigt! men jag fattar inte alls vad siffrorna betyder, vad är bra/dåligt, är det risker eller vad menar man?

• mumama
    maha skrev 2011-05-13 14:08:22 följande:
    Var spec.mv akuten idag och fick se bebisarna, som de har växt och allt var bra, fick inga bilder men skönt att se dom ändå, skadade foten igår och trillade rejält, är mörbultade och bröt som tur var inget, men fick aircast/skenor till foten och kryckor eftersom jag inte kan gå.

mumama: Vad jobbigt! men jag fattar inte alls vad siffrorna betyder, vad är bra/dåligt, är det risker eller vad menar man?
    under 1:200 så tycker man att man ska gå vidare med fvp, men eftersom jag inte kom under det blir vi inte erbjudna det. bm som jag pratade med verkade inte det minsta orolig, vilket bykymrar mig lite, skalan går ju från 1:1 till 1:20000 så för mig är 294 ganska kassa siffror. Men samtidigt så är det liten isk, detär ju e chans på 394 att just MIN bebis har ds. den andre låg på 1:700, vilket betyder att de ligger LÅNGT under den minsta sannolikheten, Funderar på om det är annorlunda om man har tvillingar men jag har för mig att andra gjort kub i tråden och fått superbra resultat. MEN jag har bestämt mig att inte nojja sönder mig, om inte ens mannen är orolig, tänkter ta mig tusan inte jag heller vara det! så d så =)
  • maha

Ok nu fattar ja litte mer! Men det var ju bra siffror ändå, men spannet är ju väldigt stort! Har för mig att jag läste någonstans(i början , då jag slukade allt jag kom över om tvillingar) att ds inte var så vanilgt hos tvillingar.

• spattanjansson

FamJ: näää man trodde ju typ när man bestämt sig att 9 månader senare skulle man ha en liten plutt...men dom där 9 månader blev till år....

Busungarnas mamma: ja det har varit en jobbig resa...men nu hoppas jag vi ska vara "framme" :)

Sjejn: förstår att det är jobbigt när du blöder..kan inte säga att jag förstår hur det känns..men man kan ju föreställa sig...den där jäkla oron som alltid finns där är så himla jobbig...jag har inte blött någongång men kommer nog studera toalettpapper ända fram tills det är dax för nedsläpp!

mumama: Ohh,,dessa siffror...visst är ju 394 lägre än 20000 men fanken det är ju ändå mikroskåpisk chans...Helt rätt att inte nojja...att nojja har inte glatt nån....fast det är ju lättare sagt än gjort tyvärr...lite nojj här och där får vi nog leva med typ 5 månader till :)  För du ska inte göra fostervattensprov....

Svar på tråden tvillingar i höst?