• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • gellabella
    mumama skrev 2011-09-20 08:53:06 följande:
    nehe... nu verkar det som om det varit falskt alarm... sammandragningarna verkar ha gett med sig o kommer numera bara periodvis, men fan va ont de gör då! 
    Hoppas på att få komma hem men de kommer väl hålla mig kvar här iaf tills imon...  
    Usch, vad slitigt när det inte kan bestämma sig!!
  • mumama

kan någon här hjälpa mig?

Jag har ju utplånad tapp, och jag har lite brunt blod som kommer emellanåt. Vad tror ni? ÄR förlossningen på gång eller luras min kropp igen =)) 

• Bellas7

Mumama jag tror att det är på gång och inom några dagar kommer bäbisarna. Jag skulle bli igångsatt v 36. Och när vi kom in så var tappen utplånad och jag hade fått slemproppen i trosorna på Morgonen. Läkaren sa bara att hur vi än gör nu så blir det bäbis inom 48 timmar. Han tog hinnan och hon föddes 20 min efter det.

Men sen har man läst om de som är öppna i flera veckor så tja ..

Lycka till

• gellabella
    mumama skrev 2011-09-20 12:04:37 följande:

Jag har ju utplånad tapp, och jag har lite brunt blod som kommer emellanåt. Vad tror ni? ÄR förlossningen på gång eller luras min kropp igen =)) 
    Har inte den blekaste... Men brunt blod innebär ju att det inte fortsätter blöda i alla fall, utan att det är lite rester... Verkar ju vara väldigt olika hur de lyckas stoppa upp förlossningar och inte. Men du har ju haft så mkt besvär och när det för ett tag sedan lät som förvärkar/värkar så trodde nog jag i alla fall att det nog inte är långt bort. Hur är värkarna nu?
  • xarizaw

Hej tjejer!
    Läst igenom allt ni skrivit de senaste dagarna. Lider med er som har det lite extra kämpigt, glädjs med er som har allt ifrån provsvar till alla möjliga positiva besked. Tänker på er massor allihop, läser å svara mentalt men jag orkar tyvärr inte svara er just nu. Orkar inte ens gnälla just nu e väl bara å ta sig igenom detta. Kan ju inte bära på de tills de e tonåringar så förr eller senare kommer de nog. Får sluta skriva nu, gör för ont i fingrarna å de börjar somna igen.
    Puss å kram på er!!

Xarizaw 36+5
  • spattanjansson

På tal om slempropp. När BM på förlossningen gick igenom de 3 saker som var signaler på att man skulle ringa förlossningen så var det ju. Regelbundna värkar, vattnet går och om man börjar blöda.
    Slemproppen sa hon att den kan gå 1 månad innan bebisarna kommer...eller 1 dygn..för dom är det inget säkert tecken.....Jag fastnade för bloddelen av berättelsen och nu inbillar jag mig bara att jag kommer börja blöda när som helst...man är ju helt knäpp i sina tankar!!!

• maha
    Frila2 skrev 2011-09-20 07:56:08 följande:
    Inte för att späda på din stick- och nålrädsla men de kommer med största sannolikhet behöva sätta en "nål" (på handrygg, underarm eller i armveck) direkt eftersom vaginala tvillingförlossningar nästan alltid brukar kräva värkstimulerande dropp när ettan har kommit ut för att få kroppen att få ut tvåan också och inte tror att jobbet är klart.
    Jag har fått en ryggbedövning inför mitt snitt och det var hur smidigt som helst måste jag säga.
    jo jag vet! Det var ytterst effektiv smärtlindring, kunde bara fokusera på den förbaskade nålen i handen sist i början av förlossningen! För att inte tala om när de skulle sätta den usch!
    Får försöka lita på alla er som säger att det går så smidigt!
  • Sjejn
    mumama skrev 2011-09-20 12:04:37 följande:

Ja du, det låter ju som att det är på gång, absolut. Men samtidigt, som gellah säger så är ju brunt blod "gammalt", alltså ingen pågående blödning, kanske det blödde lite i och med att tappen plånades ut, vad vet jag? Och som leaeva skriver så kan man ju vara öppen i flera veckor, och efter att jag gått tre cm öppen i över tre veckor innan min mellanson till slut behagade komma ut så vågar jag inte säga något där heller. Inget bra svar va?

Fast jag tror det är på gång för dig inom några dagar. 
  • spattanjansson
    maha skrev 2011-09-19 22:28:26 följande:
    Det med timmar har jag inte hört!  Då känns det bättre! Kommer nog definitivt ta petidin före jag ens tänker på epidural, vill inte ha det!

Oron för hur man ska klara av att vara föräldrar hade vi då också, och nu med! Orkar inte med ett barn just nu så det känns fruktansvärt trots att jag vet att det är graviditeten som gör att det svårt nu!
    ja spontant känner jag att jag mycket hellre testar petidin före epidural....huannamej!
    Ladycocos skrev 2011-09-19 23:05:12 följande:
    Jag hade aldrig hört talas om Petidin innan ni började prata om det... Eftersom jag inte heller gillar ryggbedövning så lät det bra, tills jag läste vidare.. Personligen så gillar jag inte bieffekterna..
    se.babycenter.com/pregnancy/labourandbirth/pa.../

Jag födde sonen utan ryggbedövning och visst fasiken gjorde det ONT, och det var en lång jobbig förlossning, men det gick! Jag tokälskade lustgasen, som dock bara fungerade om jag andades rätt!! Kvaddlar var också helt underbart
    Nä alla smärtlindringar som är av medicinsk art har ju bieffekter, detsamma gäller ju för epidural. Jag resonerar som så att OM barnmorskan tar upp det och rekomenderar det så litar jag på dem och hoppas på at dom har koll på läget.
    Kvaddlar har jag oxå tänkt testa om det behövs, dom säger att det är ganska smärtsamt under 1,5 minut när dom sticker..men sen ger det skön lindring i typ 1,5 timmar....
  • maha

Idag är det andra dagen jag mår pyton, vill bara gråta hela tiden, ont över llt sover dåligt och det det känns allmänt helt fel i kroppen! Sammandragningar har jag också både sådana som trycker på och vanliga, dom är mer regelbundna men det har det ju varit förut utan problem!
    Undrar hur länge det ska pågå!

Svar på tråden tvillingar i höst?