• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • Busungarnas mamma

Angående epidural, så rekommenderade/ville förlossningsläkarna absolut att jag skulle ta den eftersom Iris låg i säte. Skulle det av någon anledning bli svårt att få ut henne så ville de kunna bedöva snabbt så att allt flöt på smidigt. Men det är säkert som med allt annat, de vill olika på alla ställen.

• mumama

Åh detta e roligt nästan jämnt... Fick en rejäl dos bricanyl vid 24 och hjärtrusningen o skakningarna vill inte avta. Däremot har jag en fantastisk ryggont , en snarkande man, ett hysteriskt illamående och så blöder jag lite.. Oh ja just det! Jag kan inte sova !! =P

• Prezzo

Mumama: Aah, fler som nattugglar . Låter inget vidare, särskilt illamående är ju så jobbigt. Har de någon plan för hur länge de försöker stoppa förlossning? Jag har bara ryggont men det räcker för att inte kunna sova.

• maha
    Ladycocos skrev 2011-09-19 23:05:12 följande:
    Jag hade aldrig hört talas om Petidin innan ni började prata om det... Eftersom jag inte heller gillar ryggbedövning så lät det bra, tills jag läste vidare.. Personligen så gillar jag inte bieffekterna..
    se.babycenter.com/pregnancy/labourandbirth/pa.../

Jag födde sonen utan ryggbedövning och visst fasiken gjorde det ONT, och det var en lång jobbig förlossning, men det gick! Jag tokälskade lustgasen, som dock bara fungerade om jag andades rätt!! Kvaddlar var också helt underbart
    Läste precis i länken, det finns många nackdelar har jag fått reda på vilket har gjort att det är/har varit impopulärt att ta petidin, dock har den börjat användas mer igen enligt spec.mvc i lund. Uppenbarligen kan jag knappt ha märkt av petidinen då jag hade den så kort tid! Placeboeffekt?
    Busungarnas mamma skrev 2011-09-19 23:56:24 följande:
    Angående epidural, så rekommenderade/ville förlossningsläkarna absolut att jag skulle ta den eftersom Iris låg i säte. Skulle det av någon anledning bli svårt att få ut henne så ville de kunna bedöva snabbt så att allt flöt på smidigt. Men det är säkert som med allt annat, de vill olika på alla ställen.
    Bra att veta, min tvilling 2 ligger i tvärläge med gumpen nedåt, så antar att det blir säte då! Har läst att man oftast rekommenderar epidural till tvillinggravida! Hade bara själv hoppats slippa, har enorm nålskräck!
  • Frila2
    maha skrev 2011-09-20 07:14:18 följande:
    Läste precis i länken, det finns många nackdelar har jag fått reda på vilket har gjort att det är/har varit impopulärt att ta petidin, dock har den börjat användas mer igen enligt spec.mvc i lund. Uppenbarligen kan jag knappt ha märkt av petidinen då jag hade den så kort tid! Placeboeffekt?
    Busungarnas mamma skrev 2011-09-19 23:56:24 följande:
    Bra att veta, min tvilling 2 ligger i tvärläge med gumpen nedåt, så antar att det blir säte då! Har läst att man oftast rekommenderar epidural till tvillinggravida! Hade bara själv hoppats slippa, har enorm nålskräck!
    Inte för att späda på din stick- och nålrädsla men de kommer med största sannolikhet behöva sätta en "nål" (på handrygg, underarm eller i armveck) direkt eftersom vaginala tvillingförlossningar nästan alltid brukar kräva värkstimulerande dropp när ettan har kommit ut för att få kroppen att få ut tvåan också och inte tror att jobbet är klart.
    Jag har fått en ryggbedövning inför mitt snitt och det var hur smidigt som helst måste jag säga.
  • Lyckan12

Firar 33 fulla veckor idag och efter 6 veckor i sängläge känns det kanon att man gått såhär långt, nu är ju bebisarna stora det känns verkligen som en seger då dem trodde dem var på väg i v27 kämpa på flickor,

• Lyckan12

Frila: när jag fick sonen fick både jag och sambon 200 kr per dygn på bb resp förlossningen så det får man från trygghansa iaf.

• gellabella
    mumama skrev 2011-09-20 02:49:29 följande:
    Åh detta e roligt nästan jämnt... Fick en rejäl dos bricanyl vid 24 och hjärtrusningen o skakningarna vill inte avta. Däremot har jag en fantastisk ryggont , en snarkande man, ett hysteriskt illamående och så blöder jag lite.. Oh ja just det! Jag kan inte sova !! =P
    Blä!! Ska de inte komma ut snart då? Vad säger de på förlossningen?

På tal om försäkringar... För typ några hundra sidor sedan pratades det om att ta med sig försäkringspapper till förlossningen för att man ska skriva på och skicka in så fort som möjligt. Bad mannen kolla på det där och det han hittar så är det inget man skriver ut utan fixar via nätet (åtminstone till en början). Har TH:s gratis gravidförsäkring men kommer vilja ha deras barnförsäkring också eftersom de andra barnen har det. Det pratades något om att man kan vänta till 6 månader, men att om något uppdagas med barnen innan så är det bäst att ha skrivit på innan dess... Någon som har koll på läget?

37+4
  • mumama

nehe... nu verkar det som om det varit falskt alarm... sammandragningarna verkar ha gett med sig o kommer numera bara periodvis, men fan va ont de gör då! 
    Hoppas på att få komma hem men de kommer väl hålla mig kvar här iaf tills imon...  

Svar på tråden tvillingar i höst?