• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • spattanjansson

Jag har sett att när jag kissar blir det lixsom lite skum...har för mig någon sagt nått det någon gång.

Är det fler än jag som tycker det gör ontnär bebisarna rör sig. Ibland nätet är som värst och magen är helt deformerad lixsom låser sig hela magen och jag kam inte röra mig......

• Ladycocos
    spattanjansson skrev 2011-10-03 10:26:17 följande:
    Hmmm va konstigt att det hjälper..eller det är det kanske inte. tycker jag dricker MASSOR varje dag. har tyvärr lite svårt för typ resorb, dels sen jag hade min kräkperiod och försökte med det, kräks bara jag får i mig det...klarar inte samarin heller konstigt nog......
    Jag dricker också massa vatten varje dag, det känns som om jag är konstant törstig.. Min egen teori är att jag iom vattenintaget spär ut nån saltbalans i kroppen, som gör att kroppen frenetiskt binder mera vatten.....

Hmm, finns det något annat du skulle kunna ta??
  • Sjejn

Vi har varit på samtal med föreståendaren på förskolan idag om utökad tid för vår -07:a och -09:a, -05:an har redan fått dispens att vara på fritids varje dag efter f-klassen för att hinna träffa sina kompisar.

När det gällde småbröderna så fick vi utökad tid enligt våra önskemål (19 h/v för 2-åringen, 26 h/v för 4-åringen) fram till slutet av januari, sedan ska vi ha ett nytt möte med personal och föreståndare. Vi har tryckt på att 4-åringen behöver det sociala samspelet, men det som det hänger på i slutändan är om just han har STÖRRE behov än andra 15-timmarsbarn, och numera har han inte det. Han hade lite svårigheter i våras, men det har blivit mycket bättre. Alltså får vi räkna med att det blir 15 timmar som gäller från februari nästa år helt enkelt... Däremot verkar vi få planera de timmarna lite efter behov, så vi får se, det ska ju gärna passa storasysters tider också, hämta och lämna flera gånger per dag fungerar ju inte alls...  

• Frila2
    spattanjansson skrev 2011-10-03 14:34:36 följande:
    Jag har sett att när jag kissar blir det lixsom lite skum...har för mig någon sagt nått det någon gång.

Är det fler än jag som tycker det gör ontnär bebisarna rör sig. Ibland nätet är som värst och magen är helt deformerad lixsom låser sig hela magen och jag kam inte röra mig......
    Hm, nu tjatar jag vet jag men när jag var sjuk med Siri så reagerade jag just på att det skummade så mycket när jag kissade. Ju mer det skummade desto mer protein läckte mina njurar ut. Som läget är nu så har jag vara +1 på protein och urinen skummar inte alls. Ännu.
    BRA att du har läkarbesök imorgon. Lämna urinprov och be dem kolla. Nu är det min egen teori detta med att det skummar = mycket protein men jag har hört andra säga så också och det försvann successivt mer och mer dagarna efter att dotter föddes.   Upplever du att du kissar normalt mycket för den mängd vätska du dricker? Förra gången märkte jag att jag kissade mindre och mindre och om man upplever att man kissar väldigt lite så är det dags att kolla upp det på riktigt.
    spattanjansson skrev 2011-10-03 14:33:12 följande:
    Frila2: va trist...hur har du märkt av det???
    Jag har inte märkt så mycket mer än att jag upplevde mig mer svullen om benen igår, haft ont i mina fingrar idag och igår och när jag vägde mig i morse så hade jag gått upp 2 kg sedan i fredags. Jag har även lite, lite diffus huvudvärk.
  • Sjejn
    Frila2: Fy så trist... Men visst, ändå fantastiskt att du kommit så här långt den här gången, med tanke på förutsättningarna så är det ju enormt bra! 

Busungarnas mamma: Mina uppskattades till 2106 g (-13%) och 2267 g (-6%) i v.34+2, två veckor tidigare låg de runt 1400 g (-29%) och 1800 g (-6%).

Zafon: Håll koll på att du inte får mjölkstockning bara! Om det blir alldeles för hårt (som stenhårda, ömmande kanter, eller om bröstet börjar bli rött) så är det bättre att mjölka ur litegrann för att lätta på trycket så att du slipper stockning. Det kan bli så enormt jobbigt med feber och infektioner osv... De kommer att ställa in sig på ingen produktion, men det kan ta lite tid om du har otur. 

spattanjansson: Ja, här gör det också ont när de rör sig. Livmodern är liksom lite öm hela tiden numera. Tyvärr rör de sig fortfarande konstant. *morr* (Fast det värsta är att de sätter en himla fart och sprattlar på när jag har sammandragningar och det gör ONT.)

EGO: I morse kände jag att nu är det fanimej nog, nu orkar jag inte mer. Hittills så har jag kunnat stå ut med foglossningssmärtan och sammandragningarna och att inte få sova efter halv fyra-fyra på morgnarna, men nu gör höfterna så ont nattetid att sömnen blir icke-existerande. Jag kan knappt röra benen pga fogarna och jag har börjat få ilande och strålande smärtor i ryggslutet även när jag är helt still, rent förlamande smärta.
    Jag.Vill.Inte.Mer. 

(Nattens ljuspunkt var när tvååringen började smågny bredvid mig för att han sparkat av sig täcket, och när jag lade på honom det igen så tittade han plötsligt upp på mig och sade "Mamma, är du här?" och sedan hade vi pusskalas under mitt täcke i en timme innan han och pappa gick upp. Han fullkomligt överöste mig med pussar och kramar och en massa  "jag älskar dig" och "du är söt". Gulle honom, han visste precis vad mamman-som-inte-sovit-på-hela-natten behövde just då.Hjärta)
  • 4ungar
    Frila2 skrev 2011-10-03 14:19:13 följande:

Jaha och nu var visst havandeskapsförgiftningen ett faktum. 155/98 i blodtryck idag. Toxprover tagna för att se hur min kropp hanterat det, om levern och njurarna mår ok. Nu är det ligga på soffan som gäller.

Ska till Östra på onsdag för läkarbesök och tillväxtUL. Sedan får vi se. Om jag får huvudvärk, svullnar mer eller får ont över levern så är det in akut som gäller. Kanske ska packa den berömda BB-väskan? :) Jag har gått upp 2 kg sedan i fredags, är svullen om fötterna och även i ansiktet. Trodde verkligen att jag skulle slippa nu när det gått så bra. Jaja, nu är de välkomna att ta ut mina småkillar. 35+3 idag så det får man ju se som en bra vecka

Usch va jobbigt, dom vågar släppa hem dig ändå... hur lång tid tar det innan du får provsvaren ?
  • Frila2
    4ungar skrev 2011-10-03 16:20:23 följande:
    Usch va jobbigt, dom vågar släppa hem dig ändå... hur lång tid tar det innan du får provsvaren ?
    MVC får mina provsvar imorgon och om de är för dåliga så ringer de och ber mig åka till Östra. I annat fall så ska jag avvakta till onsdag när jag ska till Östra så får de ta nya prover och så får jag vänta där tills svaren kommit. Det går betydligt fortare eftersom de har lab på plats om man säger så.
    Ja, de vågade låta mig gå hem och vänta två dagar. Lite förvånande måste jag säga men de vet ju att jag kan symtomen Som tur är så är inte mina njurar så påverkade ännu så det har kommit i helgen. Det borde betyda att killarna inte är så påverkade än.
  • Frila2

Sjejn: Usch, stackare. Har du ont även när du inte rör dig?! Har du haft sammandragningar idag? Tagit Bricanyl eller hoppar du över det nu? :)
    Så gullig din son verkar vara!

• spattanjansson

Frila2: kissar gör jag mycket. Jag jar beslutat att inte sängläge ända tills bi åker i morgon. Så ikväll har maken lovat fixa käk och film till mig.
    Bebisarna verkar iallafall må bra för det är full rulle hela tiden. Mest tvåan dock (tror jag). Är ju omöjligt att veta v det är ibland.
    Svullnaderna i händerna och värken har jag ju haft i flera veckor....
    Menet är väl iofsvanligt att man svullnar på slutet.

Sejn: ja ibland önskar man att dom ville ara lite lugnare :) samtidigt som det är skönt att kännadom :)

• Sjejn
    Frila2 skrev 2011-10-03 17:05:06 följande:
    Sjejn: Usch, stackare. Har du ont även när du inte rör dig?! Har du haft sammandragningar idag? Tagit Bricanyl eller hoppar du över det nu? :)
    Så gullig din son verkar vara!
    Ja, dels den här nya roliga ryggsmärtan (påminner om ischiassmärta men extremt kraftig och kommer även när jag är still, inte i samband med sammandragningar dock, så det är inte värksmärta) dels är det liggande och sittande i sig. Jag kan inte ligga på rygg för då svimmar jag, inte på någon sida för då värker höfterna och ligamenten kring livmodern (och jag har försökt alla möjliga varianter av kuddar och att vara uppallrad både här och där men inget hjälper) och jag kan inte halvsitta eller sitta för då får jag massa sammandragningar och kan inte andas, det trycker så både uppåt och neråt.

När jag rör mig är det bara fogarna som jävlas.*s* Men tar jag myrsteg och liksom kryper framåt med tårna så får jag med mig resten av kroppen. Jag har rätt mycket sammandragningar oavsett vad jag gör - typ med tio minuter en kvart emellan -, men det är egentligen inte mer än vad jag haft i några månader nu. Dock är de starkare och oftare smärtsamma sedan några veckor. Nu har jag faktiskt inte tagit bricanyl vare sig igår eller idag, men bara för att så kommer jag inte föda förrän i november kan jag ge mig fasen på.

Min man hävdar att jag rör mig precis som jag har gjort när vi varit inne på förlossningen de andra gångerna, han börjar få lite flashbacks.

Förlååååt för allt gnäll, men idag tog orken slut. 
Svar på tråden tvillingar i höst?