• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • Sjejn
    Busungarnas mamma skrev 2011-10-02 15:04:22 följande:
    Tack Hjärta

Jag hade nog fortsatt med bricanylen till 36+0
    Har du fortfarande hjärtklappning när du tar dem?  
    Jo, jag får hjärtklappning, huvudsus och skakar som ett asplöv, men helt ärligt är jag så van vid det att jag inte tänker på det så mycket längre. 

Mitt förvirrade bricanylresonemang:

Egentligen vill jag ju verkligen ha dem inne ett par veckor till för deras egen skull - och för hela familjens - men det jag funderar lite på är OM nu bricanylen skulle hejda något som hade kunnat bli en förlossningsstart och som gett ytterligare påverkan på livmoderhalsen så blir jag lite rädd.

Jag har så snabba förlossningar bakom mig och börjar känna paniken nu. Min tanke är alltså att varje gång jag har en omgång starka förvärkar som det inte blir något av - oavsett om de stoppas upp av sig själv eller bricanylen -  så förkortas tiden jag har att ta mig till sjukhuset när det väl är dags på riktigt...

Å andra sidan sade en av läkarna till mig att ju tidigare det kommer igång desto snabbare kommer det att gå för mig, mindre bebisar kommer ut snabbare och dessutom så är livmodern starkare ju mindre uttöjd den är. Skulle de stanna inne ett bra tag till så att de är större och livmodern så uttöjd att den får mindre kraft i varje värk så kan det alltså förloppet bli lite långsammare.

(Fast jag vet inte, min snabbaste förlossning var i v.42 med en 4,2-kilosklump, och orsaken till att det gick så jäkla fort var ju att jag redan varit öppen flera cm i några veckor innan dess så det var liksom bara sluttampen kvar, så jag tycker fortfarande att det är läskigt  att gå lång tid med de här småtossorna och ha en mer och mer förlossningsförberedd kropp för varje dag utan att de vill ut på riktigt...)
  • mumama

Sjejn : kan du inte få en tid för att de sätter igång dig? Då är du på sjukhuset redan och du slipper oroa dig? Hur långt gånget är du nu?

Ego:
    är det någon mer som har ONT i livmodern? jag är öm som tusan precis som efter ett taikwondo-pass... den har mina förvärkar börjat ändra karaktär. De värker/ilar liksom i magen och trycker nedåt så att jag blir nödig varje ggn. irriterande.... tänkte att OM de ska komma  för tidigt får de komma nästa vecka eftersom sonen är i sthlm då =)
    ska till läkaren och diskutera medicinering på måndag, jag äter ju cipralex ( antidepp) och jag tror inte att det är den bästa tiden att avsluta den behandlingen nu, MEN om man inte kan amma med dem så kommer jag ändå att göra det. 

• Sjejn
    mumama skrev 2011-10-02 17:22:48 följande:
    Sjejn : kan du inte få en tid för att de sätter igång dig? Då är du på sjukhuset redan och du slipper oroa dig? Hur långt gånget är du nu?

Ego:
    är det någon mer som har ONT i livmodern? jag är öm som tusan precis som efter ett taikwondo-pass... den har mina förvärkar börjat ändra karaktär. De värker/ilar liksom i magen och trycker nedåt så att jag blir nödig varje ggn. irriterande.... tänkte att OM de ska komma  för tidigt får de komma nästa vecka eftersom sonen är i sthlm då =)
    ska till läkaren och diskutera medicinering på måndag, jag äter ju cipralex ( antidepp) och jag tror inte att det är den bästa tiden att avsluta den behandlingen nu, MEN om man inte kan amma med dem så kommer jag ändå att göra det. 

Nej, här vill de inte sätta igång tvillinggravida är det svar jag fått...:/ Jag fick igångsättning med min trea för att kunna hinna in, men det var dels i ett annat landsting och dels ett barn. Orsaken läkaren gav mig var att de inte vill riskera ett sämre värkarbete eftersom det redan innan kan vara fler komplikationer med en tvillingfödsel. Däremot har både BM och läkare sagt att de tycker att jag ska ringa ambulans istället för att försöka vänta på barnvakt och åka in själva om jag känner att det satt igång på riktigt och det hunnit bli intensivt. v.35+1 idag. Det damp ner en kallelse till TUL igen den 11:e (en vecka tidigare än vad de sade när jag var där sist) och då ska jag försöka ta upp det igen och fråga lite. Tror iofs att jag kommer att få träffa samma läkare då som jag pratade med om det sist.

Jag har enorma ligamentsmärtor, sitter på ena sidan livmodern i taget oftast och ganska långt ner och kommer ofta på natten, men annars är jag inte direkt öm förutom när jag haft mycket täta och starka sammandragningar en stund. Dock känner jag också att det trycker rejält vid sammandragningar (som nu börjar göra ont oftare och oftare så jag ska väl kalla dem förvärkar då), springer mycket på toa - japp.

Däremot hade jag några förvärkar som gjorde att benen liksom domnade av ner till knäna i går, måste varit någon nerv som kom i kläm - obehagligt var det i alla fall! 

janusinfo.se står det om amning och cipralex att "risken för barnet anses vara låg vid terapeutiska doser". Se till att läkaren kollar där också och inte bara i FASS, men har du fått det utskrivet under graviditet så är det nog en läkare med koll. Passerar över i bröstmjölk gör det ju, men det gör alla antidepp vad jag vet. Jag har tagit venlafaxin (SNRI)  mot förlossningsdepression och GAD medan jag ammade spädis och det var nervöst i början (jag fick det utskrivet när han var tre månader) men jag kunde aldrig märka några biverkningar alls på honom. Inte när jag satte ut det senare heller, jag ammade iofs mindre då...
  • Mem3

Jaha fick travegyl mot klådan! Utslagen jag hade va vårtor hur det nu bara kan poppa upp! Ctg kurvan tog nog 40 minuter att få godkänd då ettan rörde på sig hela tiden!!! Men det gick till sist!!!

• Sjejn
    Mem3 skrev 2011-10-02 18:41:51 följande:
    Jaha fick travegyl mot klådan! Utslagen jag hade va vårtor hur det nu bara kan poppa upp! Ctg kurvan tog nog 40 minuter att få godkänd då ettan rörde på sig hela tiden!!! Men det gick till sist!!!
    Hoppas att tavegylen hjälper så att du får sömn åtminstone.
  • maha
    Ladycocos skrev 2011-10-01 20:04:44 följande:
    Liten fråga.. Spänner era bröst hela tiden, inte alls eller ibland?
    Jag har de senaste dagarna haft otroligt spända bröst, precis som i början när mjölken började rinna till med sonen, men det kommer och går...
    Jag lägger detta till önskelistan över saker jag hoppas är tecken på att det närmar sig Drömmer
    Mina bröst spände i början och sedan lite i omgångar som var övergående på en två dagar, nu har de snart spänt och vuxit rejält den senaste veckan precis som när mjölken rinner till, och de har dessutom börjat läcka lite!
  • Busan10

Mina bröst har blivit mindre?!?!! och hängiga med..........

• maha
    Busungarnas mamma skrev 2011-10-01 23:31:21 följande:
    I fredags var bvc här och vägde, nu skiljer det bara 210 gr mellan dem, vid födseln var det 425 gr skillnad.
    Nu väger Alice 2450 gr och Iris 2660 gr. Det börjar bli riktigt svårt att se skillnad på dem nu...   
    Tänk att de redan är 1 månad   
    Så skönt med vikterna! Så fina bilder, de är så söta och härligt att de är så nära!
  • maha

Någon mer som upplever att magen pekar drastiskt nedåt? Upptäckte idag att den pekar rejält nedåt, hade så med sonen några dagar innan vattnet gick! har försökt hitta någon info om detta på nätet men inte fått napp. Det får en att fundera, eftersom sammandragningarna har ökat de senaste dagarna och är ganska jobbiga. Tänker dock inte ringa förlossningen och fråga, får ju alltid åka in direkt, eftersom det är tvillingar!

Någon som har koll?

Svar på tråden tvillingar i höst?