mumama skrev 2011-10-02 17:22:48 följande:
Sjejn : kan du inte få en tid för att de sätter igång dig? Då är du på sjukhuset redan och du slipper oroa dig? Hur långt gånget är du nu?
Ego:
är det någon mer som har ONT i livmodern? jag är öm som tusan precis som efter ett taikwondo-pass... den har mina förvärkar börjat ändra karaktär. De värker/ilar liksom i magen och trycker nedåt så att jag blir nödig varje ggn. irriterande.... tänkte att OM de ska komma för tidigt får de komma nästa vecka eftersom sonen är i sthlm då =)
ska till läkaren och diskutera medicinering på måndag, jag äter ju cipralex ( antidepp) och jag tror inte att det är den bästa tiden att avsluta den behandlingen nu, MEN om man inte kan amma med dem så kommer jag ändå att göra det.
Nej, här vill de inte sätta igång tvillinggravida är det svar jag fått...:/ Jag fick igångsättning med min trea för att kunna hinna in, men det var dels i ett annat landsting och dels ett barn. Orsaken läkaren gav mig var att de inte vill riskera ett sämre värkarbete eftersom det redan innan kan vara fler komplikationer med en tvillingfödsel. Däremot har både BM och läkare sagt att de tycker att jag ska ringa ambulans istället för att försöka vänta på barnvakt och åka in själva om jag känner att det satt igång på riktigt och det hunnit bli intensivt. v.35+1 idag. Det damp ner en kallelse till TUL igen den 11:e (en vecka tidigare än vad de sade när jag var där sist) och då ska jag försöka ta upp det igen och fråga lite. Tror iofs att jag kommer att få träffa samma läkare då som jag pratade med om det sist.
Jag har enorma ligamentsmärtor, sitter på ena sidan livmodern i taget oftast och ganska långt ner och kommer ofta på natten, men annars är jag inte direkt öm förutom när jag haft mycket täta och starka sammandragningar en stund. Dock känner jag också att det trycker rejält vid sammandragningar (som nu börjar göra ont oftare och oftare så jag ska väl kalla dem förvärkar då), springer mycket på toa - japp.
Däremot hade jag några förvärkar som gjorde att benen liksom domnade av ner till knäna i går, måste varit någon nerv som kom i kläm - obehagligt var det i alla fall!
På
janusinfo.se står det om amning och cipralex att "risken för barnet anses vara låg vid terapeutiska doser". Se till att läkaren kollar där också och inte bara i FASS, men har du fått det utskrivet under graviditet så är det nog en läkare med koll.

Passerar över i bröstmjölk gör det ju, men det gör alla antidepp vad jag vet. Jag har tagit venlafaxin (SNRI) mot förlossningsdepression och GAD medan jag ammade spädis och det var nervöst i början (jag fick det utskrivet när han var tre månader) men jag kunde aldrig märka några biverkningar alls på honom. Inte när jag satte ut det senare heller, jag ammade iofs mindre då...