• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • Lady Grace
    Sjejn skrev 2011-10-02 15:27:40 följande:
    Jo, jag får hjärtklappning, huvudsus och skakar som ett asplöv, men helt ärligt är jag så van vid det att jag inte tänker på det så mycket längre. Mitt förvirrade bricanylresonemang:Egentligen vill jag ju verkligen ha dem inne ett par veckor till för deras egen skull - och för hela familjens - men det jag funderar lite på är OM nu bricanylen skulle hejda något som hade kunnat bli en förlossningsstart och som gett ytterligare påverkan på livmoderhalsen så blir jag lite rädd. Jag har så snabba förlossningar bakom mig och börjar känna paniken nu. Min tanke är alltså att varje gång jag har en omgång starka förvärkar som det inte blir något av - oavsett om de stoppas upp av sig själv eller bricanylen -  så förkortas tiden jag har att ta mig till sjukhuset när det väl är dags på riktigt... Å andra sidan sade en av läkarna till mig att ju tidigare det kommer igång desto snabbare kommer det att gå för mig, mindre bebisar kommer ut snabbare och dessutom så är livmodern starkare ju mindre uttöjd den är. Skulle de stanna inne ett bra tag till så att de är större och livmodern så uttöjd att den får mindre kraft i varje värk så kan det alltså förloppet bli lite långsammare. (Fast jag vet inte, min snabbaste förlossning var i v.42 med en 4,2-kilosklump, och orsaken till att det gick så jäkla fort var ju att jag redan varit öppen flera cm i några veckor innan dess så det var liksom bara sluttampen kvar, så jag tycker fortfarande att det är läskigt  att gå lång tid med de här småtossorna och ha en mer och mer förlossningsförberedd kropp för varje dag utan att de vill ut på riktigt...)

Till mig har dom sagt att jag ska äta adalat till 34+0, efter det behövs den inte längre. Jag får ta den vid behov om jag vill, dock kommer den inte stoppa en förlossning i ett sånt här sent skede graviditeten sa läkaren.
  • Lady Grace
    Busungarnas mamma skrev 2011-10-02 23:24:40 följande:

Har det sista funderat på varför mina tjejer var så små när de föddes.

Vad vägde era i vecka 34?  

På tul i vecka 34+1 fick dom vikterna 2336 & 2549.
    Jag har fått höra att det verkar vara stora bebisar i min mage för att vara enäggs tvillingar.

Hur mycket vägde dina?
  • Lady Grace
    Busungarnas mamma skrev 2011-10-03 08:41:03 följande:
    Lady Grace
    Lilla Alice vägde bara 1830 gr och Iris 2255 gr. De kom i vecka 34+4
    Iris vikt låter normal?
    Men Alice lite lite kanske?

Vad har läkarna sagt?
  • mumama

har precis vart o lämnat sonen på landvetter... åååh va sugen jag blir på att åka utomlands!! Vill till värmen o ha massa gottit ledigt vid en pool o slippa laga mat tvätta o annat skitroligt!

Dock har mina sammandragningar kommit tillbaka så jag vet inte vad jag ska ta mig till... *suck* vaknat flera ggr inatt av dem och kl 5.30 fick jag snällt gå upp....
    Ska till läkaren idag och prata om min medicinering med cipralexen. Funderar på att få henne att skriva en remiss till förlossningen till en igångsättning men jag undrar om de gör det om det inte är fara för barnen.... 

• Lady Grace

Jag har varit i kontakt med min kommun + förskola ang mertid på dagis än 15 tim, vid flerbarnsfödsel.

Det verkar man inte ha rätt till här, komunnen hänvisa till förskolan som fattar beslutet.

Chefen där tyckte inte det var någon anledning till mertid när man får tvillingar,

jag har länge velat på och ringa och fråga om det här eftersom jag inte vet om jag vill ha mer än 15 timmar,
    men efter att ha bollat med ett flertal personer i min omgivning tycker dom det verkar bra.

Så jag tänkte ringa och kolla i alla fall, sen fatta ett beslut efteråt.

Men enda anledningen till mertid var om barnen skulle vara sjuka vid födseln.

Man kände sig rätt dum, chefen sa att det är ett eget beslut att skaffa barn och 15 timmar är många timmar och helt klart en förmån, dessutom är det inte ovanligt att få tvillingar nuförtiden.

Jaja. Det gör mig inget men det är tråkigt när man blir bemött med nedlåtande attityder.

• Frila2
    Lady Grace skrev 2011-10-03 09:31:33 följande:
    Jag har varit i kontakt med min kommun + förskola ang mertid på dagis än 15 tim, vid flerbarnsfödsel.

Det verkar man inte ha rätt till här, komunnen hänvisa till förskolan som fattar beslutet.

Chefen där tyckte inte det var någon anledning till mertid när man får tvillingar,

jag har länge velat på och ringa och fråga om det här eftersom jag inte vet om jag vill ha mer än 15 timmar,
    men efter att ha bollat med ett flertal personer i min omgivning tycker dom det verkar bra.

Så jag tänkte ringa och kolla i alla fall, sen fatta ett beslut efteråt.

Men enda anledningen till mertid var om barnen skulle vara sjuka vid födseln.

Man kände sig rätt dum, chefen sa att det är ett eget beslut att skaffa barn och 15 timmar är många timmar och helt klart en förmån, dessutom är det inte ovanligt att få tvillingar nuförtiden.

Jaja. Det gör mig inget men det är tråkigt när man blir bemött med nedlåtande attityder.
    Fick exakt samma nedlåtande kommentarer mot mig när jag frågade handläggaren. När jag sedan ringde rektorn och frågade var hon mer positiv men sa att när det gäller mer än 15 h i veckan så kan man få det av två orsaker. Är det för att barnet som går på förskolan är i behov av det så kan de på förskolan hjälpa till med att få handläggaren i kommunen på sin sida men är det för att det helt enkelt inte funkar hemma så måste man gå via handläggaren (den som var skitotrevlig och inte ens ville gå med på att man kunde ansöka) och då kan man behöva intyg från tex BVC etc.
    Handläggaren jag pratade med sa dessutom att man ALDRIG kan få utökat i vår kommun och jag vet att det är inte stämmer så... Om jag känner att det behövs längre fram så kommer jag strida rejält.
  • Lady Grace
    Frila2 skrev 2011-10-03 09:44:25 följande:
    Fick exakt samma nedlåtande kommentarer mot mig när jag frågade handläggaren. När jag sedan ringde rektorn och frågade var hon mer positiv men sa att när det gäller mer än 15 h i veckan så kan man få det av två orsaker. Är det för att barnet som går på förskolan är i behov av det så kan de på förskolan hjälpa till med att få handläggaren i kommunen på sin sida men är det för att det helt enkelt inte funkar hemma så måste man gå via handläggaren (den som var skitotrevlig och inte ens ville gå med på att man kunde ansöka) och då kan man behöva intyg från tex BVC etc.
    Handläggaren jag pratade med sa dessutom att man ALDRIG kan få utökat i vår kommun och jag vet att det är inte stämmer så... Om jag känner att det behövs längre fram så kommer jag strida rejält.
    Trist attityd 

Jag kände mig jätte dum verkligen, som jag vore världens lataste för att jag fråga typ.

Men jag sa som det var att det är olika från förskola till förskola, o i olika komunner så jag måste ju fråga för att få veta vad som gäller, annars vet man ju inte..
  • Frila2
    Lady Grace skrev 2011-10-03 09:53:53 följande:
    Trist attityd 

Jag kände mig jätte dum verkligen, som jag vore världens lataste för att jag fråga typ.

Men jag sa som det var att det är olika från förskola till förskola, o i olika komunner så jag måste ju fråga för att få veta vad som gäller, annars vet man ju inte..
    Ja, det kändes som att det handlar om att man inte vill ha sitt äldre barn hemma. Men det är ju inte det det handlar om. SOm att man ska skulle vara världens lataste som inte orkar med alla barn eller som bara prioriterar de små. Suck!
  • silverbebis

Lady Grace och Frila2: Konstigt att det ska behöva vara så olika beroende på var man bor! På sonens förskola föreslog de själva att de+vi redan nu skulle beställa blankett för att han skulle få vara där som han brukar...

Svar på tråden tvillingar i höst?