Lady Grace skrev 2011-10-03 09:31:33 följande:
Jag har varit i kontakt med min kommun + förskola ang mertid på dagis än 15 tim, vid flerbarnsfödsel.
Det verkar man inte ha rätt till här, komunnen hänvisa till förskolan som fattar beslutet.
Chefen där tyckte inte det var någon anledning till mertid när man får tvillingar,
jag har länge velat på och ringa och fråga om det här eftersom jag inte vet om jag vill ha mer än 15 timmar,
men efter att ha bollat med ett flertal personer i min omgivning tycker dom det verkar bra.
Så jag tänkte ringa och kolla i alla fall, sen fatta ett beslut efteråt.
Men enda anledningen till mertid var om barnen skulle vara sjuka vid födseln.
Man kände sig rätt dum, chefen sa att det är ett eget beslut att skaffa barn och 15 timmar är många timmar och helt klart en förmån, dessutom är det inte ovanligt att få tvillingar nuförtiden.
Jaja. Det gör mig inget men det är tråkigt när man blir bemött med nedlåtande attityder.
Fick exakt samma nedlåtande kommentarer mot mig när jag frågade handläggaren. När jag sedan ringde rektorn och frågade var hon mer positiv men sa att när det gäller mer än 15 h i veckan så kan man få det av två orsaker. Är det för att barnet som går på förskolan är i behov av det så kan de på förskolan hjälpa till med att få handläggaren i kommunen på sin sida men är det för att det helt enkelt inte funkar hemma så måste man gå via handläggaren (den som var skitotrevlig och inte ens ville gå med på att man kunde ansöka) och då kan man behöva intyg från tex BVC etc.
Handläggaren jag pratade med sa dessutom att man ALDRIG kan få utökat i vår kommun och jag vet att det är inte stämmer så... Om jag känner att det behövs längre fram så kommer jag strida rejält.