• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • Busungarnas mamma

Angående rörelser i magen, så vill jag såååå gärna att mina tjejjor ska börja sparka ordentligt hårt nu.
    Jag känner några gånger per dag att de rör sig därinne och har vid ett fåtal tillfällen känt små, små kickar.
    Jag är ju liksom i vecka 21 nu och tycker att jag borde känna mer. Detta är min tredje graviditet och det är två bebbar där inne, men men, denna gång har jag moderkakan i framvägg och det har jag inte haft tidigare.
    Jag trodde aldrig att det kunde ha så stor betydelse med hur man har moderkakan....För jag antar att det är därför jag inte känner "ordentliga" sparkar ännu?

Felix 03 Måns 09 och bf med tvillingflickor 7 oktober 2011
  • mumama
    Sjejn skrev 2011-05-23 10:33:47 följande:
    Förresten så skulle man man och jag gå en liten promenad i lördags. Bara en liten vända för att se om yngste sonen skulle somna, äldsta barnet var på kalas och mellansonen för första gången ensam hos en grannkompis så vi tänkte passa på. Den vändan vi gick tar ungefär tio minuter-en kvart att gå i normala fall.

Nu tror jag vi var borta minst tjugofem-trettio minuter och jag fick stanna fyra eller fem gånger på den sträckan för att lindra tyngdkänslan och vila ischiasen och fogarna och mildra sammandragningar. Gravid? Jag? Nej, inte aaalls. Men vad fasen, vecka 17 är jag i, inte ens halvvägs och jag känner mig redan som en mindre flodhäst i rörlighet trots att jag inte gått upp jättemycket i vikt eller har större mage än med enlingarna i samma vecka. Men något är definitivt annorlunda den här gången, så är det bara. Hur i hela helskotta ska det gå framöver, undrar jag?
    åh jag känner igen de där promenaderna!! är helt omöjligt för m ig att promenera (eller HELT omöjligt är det ju inte) så jag tar numera cykeln. Jag undrar lite hur man ska klara att "träna så att man är fit till förlossningen" och "inte gå upp för mkt i vikt" när man kvider som en bebis så fort man tar ett oar steg utanför hemmetTyst
  • 4ungar
    Sjejn skrev 2011-05-23 10:33:47 följande:
    Förresten så skulle man man och jag gå en liten promenad i lördags. Bara en liten vända för att se om yngste sonen skulle somna, äldsta barnet var på kalas och mellansonen för första gången ensam hos en grannkompis så vi tänkte passa på. Den vändan vi gick tar ungefär tio minuter-en kvart att gå i normala fall.

Nu tror jag vi var borta minst tjugofem-trettio minuter och jag fick stanna fyra eller fem gånger på den sträckan för att lindra tyngdkänslan och vila ischiasen och fogarna och mildra sammandragningar. Gravid? Jag? Nej, inte aaalls. Men vad fasen, vecka 17 är jag i, inte ens halvvägs och jag känner mig redan som en mindre flodhäst i rörlighet trots att jag inte gått upp jättemycket i vikt eller har större mage än med enlingarna i samma vecka. Men något är definitivt annorlunda den här gången, så är det bara. Hur i hela helskotta ska det gå framöver, undrar jag?
    Åhh sådär är det för mig oxå, känner mig som en gammal, gammal tanta och är bara i v 14... vet inte hur jag ska ta mig fram till hösten... Jag planerar att jobba aug ut iaf, hoppas så att jag slipper sjukskrivning.
  • mumama

måste bara visa en UL bild på båda twinsen på samma ggn. Säg till om ni behäver hjälp att tyda =)

tv 2 till vänster och tv 1 till höger (ligger egentligen tvärtom men ul maskinen är vänd)
  • Sjejn
    mumama skrev 2011-05-23 10:31:40 följande:
    jag tänker ju att det är november när mina kikar ut, då kommer det att vara kallt o jävligt ute, så ingen förväntar sig attman ska hitta på massa skojsigt med bebisarna ... så då får man tid på sig att komma till rätta med både matning och två till i familjen innan våren och alla promenader kommer =)
    4ungar skrev 2011-05-23 10:22:15 följande:
    Är det bara jag som inte känner några rörelser ännu ? Tycker dom här veckorna innan sparkar och Rul är evighetslånga...

jag kan känna tryck ibland men inga direkta rörelser... sen ska jag visst ha moderkakan i framvägg som ju inte ska hjälpa till att känna =) med sonen kände jag första spasmen i v 15 och det är jag i nu med dessa... men jag tycker allt att man ska känna lite mer med dem=)

och förresten... jag har en liten och en stor bebis i magen... tv 1 är numera 0,5 cm större än tv 2...

Det var bra tänkt, mumama! Till våren är vi alla fullfjädrade tvillingmammor som jonglerar bebisar till höger och vänster utan problem, då kan man möta världen!Glad

Vet du hur mycket storleksskillnad som är "ok"? Sade de något om det när de mätte dina?
  • mumama
    Sjejn skrev 2011-05-23 10:59:46 följande:
    Det var bra tänkt, mumama! Till våren är vi alla fullfjädrade tvillingmammor som jonglerar bebisar till höger och vänster utan problem, då kan man möta världen!Glad

Vet du hur mycket storleksskillnad som är "ok"? Sade de något om det när de mätte dina?
    nej de sa inget alaerande om storleken.... men det ifs på akuten... ska ju på RUL den 22 juni så då får vi se om det har blivit större skillnad. Skillnaden har ju ökat allt eftersom så jag vet inte om ja ska vara orolig eller om d e normalt, finns inte massa om tvillinggraviditeter som jag har hittat...
  • Sjejn
    mumama skrev 2011-05-23 10:38:06 följande:
    åh jag känner igen de där promenaderna!! är helt omöjligt för m ig att promenera (eller HELT omöjligt är det ju inte) så jag tar numera cykeln. Jag undrar lite hur man ska klara att "träna så att man är fit till förlossningen" och "inte gå upp för mkt i vikt" när man kvider som en bebis så fort man tar ett oar steg utanför hemmetTyst
    4ungar skrev 2011-05-23 10:49:57 följande:
    Åhh sådär är det för mig oxå, känner mig som en gammal, gammal tanta och är bara i v 14... vet inte hur jag ska ta mig fram till hösten... Jag planerar att jobba aug ut iaf, hoppas så att jag slipper sjukskrivning.
    Skönt att inte vara ensam!
    Busungarnas mamma skrev 2011-05-23 10:37:38 följande:
    Angående rörelser i magen, så vill jag såååå gärna att mina tjejjor ska börja sparka ordentligt hårt nu.
    Jag känner några gånger per dag att de rör sig därinne och har vid ett fåtal tillfällen känt små, små kickar.
    Jag är ju liksom i vecka 21 nu och tycker att jag borde känna mer. Detta är min tredje graviditet och det är två bebbar där inne, men men, denna gång har jag moderkakan i framvägg och det har jag inte haft tidigare.
    Jag trodde aldrig att det kunde ha så stor betydelse med hur man har moderkakan....För jag antar att det är därför jag inte känner "ordentliga" sparkar ännu?
    Jag ligger ju några veckor efter dig, men det är bara små små rörelser jag känner (och väldigt sällan) och jag har också moderkakan i framvägg. Med mina första två barn hade jag den i bakvägg och då kände jag rejäla sparkar tidigt, men med trean hade jag den i framvägg precis som nu och det var jättestor skillnad för mig mot med storasyskonen. Jag minns inte när jag började känna riktiga sparkar men vet att jag tyckte att det var väldigt sent i jämförelse mot de andra två. Jag gissar alltså på att moderkakan dämpar rätt mycket ja.
  • Busungarnas mamma

mumama

För mig har det varit tvärtom.
    Frön början skiljde det 6 dagar i storlek på dem, sedan 4 dagar och när vi var på rul så skiljde det 0,2 mm på lårbenen och 0,7 mm på huvudena. De sa att det räknas inte som någon storleksskillnad direkt när det inte skiljer mer.
    Väldigt skönt att de var så jämnstora eftersom vi har risk för TTTS.
    Nu är det dags för tul på onsdag, så börjar bli lite nervös nu igen.

• Busungarnas mamma

Sjejn

Tack för ditt svar
    Du har ju haft moderkakan i framvägg tidigare men det har ju inte jag.
    Skönt med någon annan som vet hur det känns.
    Jag var i vecka 19 med första sonen när jag kände ordentliga sparkar/rörelser, med andra sonen var jag i vecka 15 när jag började känna av rörelser ordentligt och de håra sparkarna kom strax därefter.

Jag känner ju av dem varje dag (just nu t.ex ) så jag vet att de är därinne och lever, men det hade känts bättre om jag känt av dem ordentligt...

• 4ungar
    Busungarnas mamma skrev 2011-05-23 11:12:04 följande:
    Sjejn

Tack för ditt svar
    Du har ju haft moderkakan i framvägg tidigare men det har ju inte jag.
    Skönt med någon annan som vet hur det känns.
    Jag var i vecka 19 med första sonen när jag kände ordentliga sparkar/rörelser, med andra sonen var jag i vecka 15 när jag började känna av rörelser ordentligt och de håra sparkarna kom strax därefter.

Jag känner ju av dem varje dag (just nu t.ex ) så jag vet att de är därinne och lever, men det hade känts bättre om jag känt av dem ordentligt...
    Jag hade moderkakan i framvägg med båda mina pojkar och hade jättesvårt för att känna sparkar, närmare vecka 25 tror jag... så jag vet ju att det inte är konstigt att man inte känner nått i v 14 ;) MEN jag är sååååå galet otålig ;)
Svar på tråden tvillingar i höst?