• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • Queenie70
    Driftwood skrev 2011-04-28 19:57:40 följande:
    Har vet han att det är killklänningar?
    Jag vet, och omgivningen som är hyfsat allmänbildade vet. Dessa plagg ÄR könsneutrala, men dock rätt avvikande, så inte heller dessa plagg låter jag honom bära i alla sammanhang.
  • Skånetös67
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-04-28 19:04:24 följande:
    Han är f ö ingen gubbe, utan bara 37 år. Flört
    Jag kallar min man för "gubbe". Han har inte fyllt 50 än, men jag tycker det låter
    så stelt med "Min man".
    Jag har kallat honom "min gubbe" sen han var 26 år.
    "Sticka ut" kan jag också göra ibland. Men det skulle aldrig falla mig in att
    sticka ut genom att förnedra mina barn med konstiga kläder.
  • trettioplus
    Millicent skrev 2011-04-28 20:20:32 följande:
    Det har du visserligen rätt i. Samtidigt blir inte ett barn som sätts att följa de vanliga och ack så accepterade mönstrena i samhället lidande i den meningen att de agerar murbräcka för någon annan. Den som VILL ha hårband, nagellack, klänning som barn eller vuxen ska få ha det. Att tvinga på någon det (pojke eller flicka) är fel. Är det en flicka så blir det en personlig kränkning. Är det en pojke så kan det bli en dubbel kränkning - först själva tvånget och sedan andras reaktioner på klädseln. Om jag ska generalisera alltså.
    Varför kommer alltid ordet "tvång" in i detta?
    Vad vi vet är det en mamma som sätter på sin son kläder. När blev det ett tvång?
    Om pojken en dag får negativa reaktioner på sin klädsel så kommer han antagligen att bestämma sig för om han vill ha dem i alla fall eller om han vill låta bli. Tills dess: Let it be!
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Joual
    Driftwood skrev 2011-04-28 20:22:06 följande:
    Brukar du kolla dina vänner pass?
    Nej, men å andra sidan har jag rätt bra koll på både deras könsidentitet och könsuttryck, så jag tror mig veta vilka par i bekantskapskretsen som kan betraktas som samkönade. Du då? 
  • Stinky
    amanda h skrev 2011-04-28 20:23:16 följande:
    Nu sa jag ju inte byxor, utan kostym.. men alright - byxor är ett plagg både män och kvinnor kan ha. Inget konstigt med det? Det jag syftade på var ju att du inte hade klätt dig manligt till jobbet, alltså kostym, stjorta, slips? Hade din man klätt sig i kjol och högklackat? Isåfall kan vi ju diskutera vidare, men byxor är ju inget direkt manligt eller kvinnligt plagg.
    Byxor var ett manligt plagg tills YSL fick för sig att designa kvinnliga kostymer och banade vägen för kvinnobyxor. Så du har fel.
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några. Alltså: en sminkad gris är fortfarande en gris!
  • Driftwood
    Queenie70 skrev 2011-04-28 20:24:02 följande:
    Jag vet, och omgivningen som är hyfsat allmänbildade vet. Dessa plagg ÄR könsneutrala, men dock rätt avvikande, så inte heller dessa plagg låter jag honom bära i alla sammanhang.
    Är de könsneutrala eller killklänningar?
  • Joual
    amanda h skrev 2011-04-28 20:23:16 följande:
    Nu sa jag ju inte byxor, utan kostym.. men alright - byxor är ett plagg både män och kvinnor kan ha. Inget konstigt med det? Det jag syftade på var ju att du inte hade klätt dig manligt till jobbet, alltså kostym, stjorta, slips? Hade din man klätt sig i kjol och högklackat? Isåfall kan vi ju diskutera vidare, men byxor är ju inget direkt manligt eller kvinnligt plagg.
    Men vem bestämmer vad som är manlig klädsel och vad som är kvinnlig klädsel? Det finns inga universella regler för det som skär genom tid och rum. 

• Driftwood
    Joual skrev 2011-04-28 20:24:36 följande:
    Nej, men å andra sidan har jag rätt bra koll på både deras könsidentitet och könsuttryck, så jag tror mig veta vilka par i bekantskapskretsen som kan betraktas som samkönade. 
    Hur går du tillväga för att ta reda på detta?
    Joual skrev 2011-04-28 20:24:36 följande:
    Du då? 
    Jag har ingen aning. Sådant är ju omöjligt att veta. Och ointressant.
  • Queenie70
    Driftwood skrev 2011-04-28 20:25:22 följande:
    Är de könsneutrala eller killklänningar?
    Klänningar som det även är socialt accepterat att killar har i de länderna som klänningarna kommer ifrån. Behöver jag vara tydligare?
  • Tom Araya
    trettioplus skrev 2011-04-28 20:14:18 följande:
    Men HUR ska världen förändras om INGEN vågar stå upp mot den?

Jag har stått upp mot världen i olika avseenden hela mitt liv. Visst har jag åkt på en och annan liten smäll, men på det stora hela är min självkänsla större än genomsnittets, för jag står upp för det jag tror på och låter andras fördomar och fördömanden få stå för dem själva. Jag vet i djupet av mitt inre att det inte är MIG det är fel på för att jag väljer min egen väg. SJÄLVKLART kommer jag att peppa mina barn till samma integritet.
    Självklart ska man stå för sin egen integritet.
    Men man får ju inte gå så långt att man använder barnet som murbräcka för sina åsikter.
    Det har våra barn verkligen inte bett om eller förtjänat.
    Ibland får man nöja sig med att bara tänka på vad som skulle funka för det är enklast.
Svar på tråden Klär pojken i kläning