• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • trettioplus
    Millicent skrev 2011-04-28 20:30:52 följande:
    Läste du öht taget vad jag skrev först? Det är ju bara om man tvingar det är fel. Du behöver inte predika för de redan frälsta. Min son har gått till dagis i hårspännen, diadem, rosa tröjor mm och har rätt ofta nagellack trots att han sedan iaf ett år skaffat sig en tydlig identifikation med just killarna på dagis. När han var yngre tänkte han inte på sånt utan valde det han tyckte var fint.
    Jag läste det inlägg som du skrev till mig. Har inte läst allt du skrivit i hela tråden.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Queenie70
    Driftwood skrev 2011-04-28 20:30:19 följande:
    Men de är inte accepterat att kvinnor har dem? Således är de killklänningar? Eller?
    Nej, nu börjar du nog bli trött i ögonen efter allt debatterande. Det är klänningsplagg som både pojkar och flickor kan bära utan att sticka ut. Om du inte klykar min förklaring beklagar jag...Kan nog inte åstadkomma en enklare förklaring, så antingen är det fel på mig eller på dig....who knows.....
  • JuliaåRonjasmammis
    sannapannapådal skrev 2011-04-28 20:24:12 följande:
    Jag kallar min man för "gubbe". Han har inte fyllt 50 än, men jag tycker det låter
    så stelt med "Min man".
    Jag har kallat honom "min gubbe" sen han var 26 år.
    "Sticka ut" kan jag också göra ibland. Men det skulle aldrig falla mig in att
    sticka ut genom att förnedra mina barn med konstiga kläder.
    Ok. Själv tycker jag det låter lite nedvärderande att kalla någon så ung för gubbe, men det är ju jag.Glad

Jag förnedrar verkligen inte mina barn med konstiga kläder, de väljer kläder själva och har gjort länge. Förnedrade har de inte blivit heller, trots ibland både "konstiga" kläder och konstiga färgkonstellationer. Inte har de blivit mobbade heller, trots att de har fått ha kjol/klänning om de velat, använt nagellack, hårspännen och handväska. Inte heller för att de haft kläder i olika färger.

Men vi bor som sagt i en storstad också, och inte under en sten, det kan vara en bidragande orsak.Flört
    Don't mess with my integrity!
  • Joual
    amanda h skrev 2011-04-28 20:31:12 följande:
    Oj sorry... så om du ser en man på gatan med kostym så tänker du "hmm.. är det en kvinnlig klädsel, det vet jag inte, finns inga regler för det". haha... hoppas bara att folk ser att jag är en kvinna när jag går på stan.
    Jag är ganska ointresserad av vad folk har på sig för kläder, om jag ska vara ärlig. Och jag tycker inte att det är så viktigt att signalera könstillhörighet genom sin klädsel. Men om det är viktigt för dig så får du självklart fortsätta med det. 
  • Tom Araya
    trettioplus skrev 2011-04-28 20:15:52 följande:
    Ja, det tycker jag absolut.
    Till  nyttan personlig valfrihet och minskat socialt tvång. För glädjen att få duga precis så som man vill vara.
    För att uppnå detta räcker det inte med könsneutralitet, det måste till betydligt större netralitet än så, på alla plan.
    Nej, jag tycker att det är enklare och trevligare att låta det förbli könsbestämda identiteter eftersom män och kvinnor är olika och aldrig kommer att bli lika. Sedan finns det en massa annat på jämställdighetsfronten som behöver göras.
  • Anonym (trött)

Jag blir så trött på alla tvärt-emot-kärringar som tvingar sina pojkar att bära rosa klänningar och vägra flickor söta kläder för de ska minsann vara könlösa!!! Om man vill att alla ska behandlas lika så ska man även utesluta nationalitet och även språk för man vet ju att en svensk är bättre än en utlänning, eller hur? Not!!! Vill bara få fram min poäng. Intelligenta personer förstår det.

• Hypnotica
    Queenie70 skrev 2011-04-28 20:31:53 följande:
    Har dock en känsla av att det var VUXNA kvinnor som tog striden för att de skulle få bära byxor....tror inte att man själv klädde sig korrekt i kjol och blus, men sände sina småflickor till skolan i braxer innan det var socialt accepterat...Men jag kan ha fel...det kan ju ha funnits knäppgökar på den tiden också.
    Sure. Det var vuxna. Och det finns vuxna (och tonåringar) i Sverige idag som är av manligt kön som bär kjol mer eller mindre regelbundet. De finns att hitta lite överallt men finns i överflöd i alternativa kretsar.
  • Driftwood
    Joual skrev 2011-04-28 20:31:43 följande:
    Om man har homo-, bi- och transsexuella vänner så är frågor om könsidentitet och könsuttryck saker som då och då diskuteras över köksbordet. 
    Så detta är ett sätt att känna igen dem, de diskuterar gärna sin könsidentitet?
    Eller brukar du diskutera detta med alla dina vänner?
    Joual skrev 2011-04-28 20:31:43 följande:
     Jag antar att du och dina vänner inte bara pratar om Big Brother?
    Nej, vi brukar diskutera andra saker. Som vädret.
  • JuliaåRonjasmammis
    Tom Araya skrev 2011-04-28 20:28:52 följande:
    Självklart ska man stå för sin egen integritet.
    Men man får ju inte gå så långt att man använder barnet som murbräcka för sina åsikter.
    Det har våra barn verkligen inte bett om eller förtjänat.
    Ibland får man nöja sig med att bara tänka på vad som skulle funka för det är enklast.
    På vilket sätt använder man sina barn som murbräcka för sina egna åsikter när man låter dom själva välja kläder? 
    Don't mess with my integrity!
  • Driftwood
    Queenie70 skrev 2011-04-28 20:34:01 följande:
    Nej, nu börjar du nog bli trött i ögonen efter allt debatterande. Det är klänningsplagg som både pojkar och flickor kan bära utan att sticka ut. Om du inte klykar min förklaring beklagar jag...Kan nog inte åstadkomma en enklare förklaring, så antingen är det fel på mig eller på dig....who knows.....
    Men varför kallar du det då för killklänningar?
Svar på tråden Klär pojken i kläning