• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • Joual
    Driftwood skrev 2011-04-28 20:45:52 följande:
    Brukar ni gissa varandras könstillhörighet då? 
    Nej, varför skulle vi göra det? Tycker du har fastnat i vinkelvolten. Det här är ingen stor fråga i min vänskapskrets. Om det är en konstig och stor fråga i din vänskapskrets så kanske det finns anledning för dig att ta upp den lite oftare. 
  • Driftwood
    Queenie70 skrev 2011-04-28 20:39:14 följande:
    Som sagt..antingen är jag på tok för opedagogisk för att förklara bra, eller också är du för obegåvad för att ta till dig mina adekvata förklaringar...vi får fundera vidare på det
    Eller så vet du inte själv
  • Driftwood
    Joual skrev 2011-04-28 20:47:26 följande:
    Nej, varför skulle vi göra det? 
    Jag menar, varför diskuterar ni varandras könstillhörighet om ni redan vet det. Om ni bara tror er veta det så blir det ju intressant såklart, det var därför jag undrade om ni gissade. Fast ni kanske vill bibehålla spänningen tills nästa samtal?
  • mamman64

Håller med dig TS
    tycker hon verkligen förnedrar pojken...vill han ha pojkkläder ska han väl få det
    pojkar lixom flickor identifierar sig med andra av samma kön o att pojken  detta fall ska behöva känna sig utanför andra pojkar tycker jag är elakt
    skillnad vore OM han nu vill ha klänningar men enligt ts så vill han ha pojkkläder
    tycker sånt här är urlöjligt!

sen tycker jag att mamman ska börja klä sig som en MAN med allt vad det innebär...så får hon känna på hur kul det är att bli uttittad som pojken får bli!

Sånt här larv är bara ok så länge barnet själv är med på det- då är det ok
    annars inte!!!

• Helle333
    Anonym (Anna) skrev 2011-04-28 11:34:37 följande:
    Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.
    Men hon har ju rätt. Det finns inga pojk eller flickfärger. Förr i tiden så gick pojkar och flickor klädda i samma sorts klädsel. En lång tunika. Det var först när barnen blev lite äldre som flickorna skulle ha klänning och pojkarna byxor. Har du byxor på din dotter? Varför får isåfall inte din kompis klä sin son i klänning? Har du tänkt på att killen kanske vill ha det på sig? Min bästa killkompis älskade att ha klänning när han var liten, en annan kompis fick köpa en klänning till sin systerson eftersom hans högsta önskan var en princessklänning.
    Precis som det finns tjejer som inte klär i klänning så finns det killar som klär i klänning.
  • Joual
    Driftwood skrev 2011-04-28 20:50:18 följande:
    Jag menar, varför diskuterar ni varandras könstillhörighet om ni redan vet det. Om ni bara tror er veta det så blir det ju intressant såklart, det var därför jag undrade om ni gissade. Fast ni kanske vill bibehålla spänningen tills nästa samtal?
    Du gör verkligen ditt yttersta för att vrida och misstolka det jag säger, eller hur?

Vi diskuterar frågor som har att göra med könstillhörighet, normer, stereotyper och angränsande ämnen. Det är intressanta frågor. Jag kan rekommendera dig att samtala med andra om just de sakerna. Man lär sig mycket. 
  • Ara
    Helle333 skrev 2011-04-28 20:51:10 följande:
    Men hon har ju rätt. Det finns inga pojk eller flickfärger. Förr i tiden så gick pojkar och flickor klädda i samma sorts klädsel. En lång tunika. Det var först när barnen blev lite äldre som flickorna skulle ha klänning och pojkarna byxor. Har du byxor på din dotter? Varför får isåfall inte din kompis klä sin son i klänning? Har du tänkt på att killen kanske vill ha det på sig? Min bästa killkompis älskade att ha klänning när han var liten, en annan kompis fick köpa en klänning till sin systerson eftersom hans högsta önskan var en princessklänning.
    Precis som det finns tjejer som inte klär i klänning så finns det killar som klär i klänning.
  • Jojile
    amanda h skrev 2011-04-28 20:32:41 följande:
    ok byxor VAR ett manligt plagg, sorry ;)
    Tänk till lite nu... Kom igen. Bara liiite...
  • Driftwood
    Joual skrev 2011-04-28 20:53:32 följande:
    Du gör verkligen ditt yttersta för att vrida och misstolka det jag säger, eller hur?

Vi diskuterar frågor som har att göra med könstillhörighet, normer, stereotyper och angränsande ämnen. Det är intressanta frågor. Jag kan rekommendera dig att samtala med andra om just de sakerna. Man lär sig mycket. 
    Nej, jag är inte så intresserad som sagt.

Men, du sade ju att du hade ganska bra ide om dina vänners könstillhörighet eftersom ni diskuterade det, då måste ni ju även beröra varandras könstillhörighet, hur kan du annars veta?
  • Tokan83

Jag personligen bryr mig inte, det är juh ett tycke tyg bara, MEN jag hade aldrig satt det på mina pojkar iom att jag vet hur utanför och mobbade av både vuxna och barn dom kommer bli... Hade en gång en rosa napp på min pojk och det var inte EN som kommenterade det, folk man inte kände till på köpet, så jag kan inte i min vidaste fantasi gissa vad folk skulle säga till en pojk med kjol!

Svar på tråden Klär pojken i kläning