• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • Tom Araya
    Anonym (Vuxen och mogen) skrev 2011-04-28 15:38:50 följande:

Sluta och va så jävla omogna!!! Ja blir så trött på detta!? Låt pojken få ha vad han vill DET ÄR JU NI SOM HAR PROBLEM INTE BARNEN! Barn har alltid och kommer alltid att mobbas det spelar ingen roll om alla har skoluniform! Det är ju NI föräldrar som måste ändra erat TÄNK!

OCH EN LITEN REMINDER vet ni vad?? Det är år 2011 inte 1803.. man kan ju TYCKA att det ska gå framåt lite lite lite grann i tänket i vare fall..

Det vore en dröm om det fungerade så men det gör det inte så ditt argument fallerar.
    Om man ser till att grabben ser ut som Tomas DiLeva så ökar riskenför mobbning garanterat vare sig vi vill eller inte.
  • JuliaåRonjasmammis
    Anonym (läggav) skrev 2011-04-28 19:46:41 följande:
    Jag ser framför mig en värld där allt är könsneutralt. Alla kan "allt" även fast det faktiskt är så att  killar är bättre på vissa saker och tjejer andra, men det låtsas vi inte om! För alla kan allt!
     Och alla klär sig i kläder som alla kan ha! För att vi är lika, vi är människor!

Åh, så fantastiskt...

....förbannat tråkigt!!
    Intressant! Berätta gärna vad killar är bättre på och vad tjejer är bättre på. Enligt dig, alltså. Vad är det, enligt dig, som killar "inte kan" och som tjejer "inte kan? 

Hur kan det vara tråkigt att människor får vara som de vill, utan att behöva pressas in i mallar de inte passar i? 
    Don't mess with my integrity!
  • Driftwood
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-04-28 19:51:47 följande:
    Intressant! Berätta gärna vad killar är bättre på och vad tjejer är bättre på. Enligt dig, alltså. Vad är det, enligt dig, som killar "inte kan" och som tjejer "inte kan? 

Hur kan det vara tråkigt att människor får vara som de vill, utan att behöva pressas in i mallar de inte passar i? 
    Kanske menar att killar är bra på att låtsas vara killar medan tjejer är bra på att låtsas vara tjejer.
  • Tom Araya

Att killen leker med dockor ser jag inte som ett problem alls.

Det här med klänningar och nagelllack är väl inte normalt ens på en flicka i den åldern annat än möjligtvis vid väldigt särskilda tillfällen så varför ska man klä en pojke i det?
    Även flickor bär väl oftast byxor och i den ålder använder man väl knappast smink och sådant heller.

Jo, jag skulle nog ocskå reagera på detta även om jag försökte se könsneutralt.

• Hypnotica
    Tom Araya skrev 2011-04-28 19:49:15 följande:
    Det vore en dröm om det fungerade så men det gör det inte så ditt argument fallerar.
    Om man ser till att grabben ser ut som Tomas DiLeva så ökar riskenför mobbning garanterat vare sig vi vill eller inte.
    ....och vi ska böja oss för mobbarna?
  • Queenie70
    Anonym skrev 2011-04-28 19:46:36 följande:
    Tycker snarare det är synd att det inte finns speciellt många neutrala klänningar för pojkar med(som inte är med puffärm eller väldigt flickiga), spec. hemmaplagg på sommaren(på lander), enkelt och ta på än både shorts och t-shirt. Ev. kan man ha något linne i två-tre storlekar förstort så de slutar nästan vid knäna. Händer att jag sätter på honom en klänning men oftast hemma då. E lite kluven för att ta på allt för extrema flickkläder när vi är ute. Men kanske mer för personers reaktioner och att det inte är helt accepterat, vilket jag tycker är synd. (han e 1,5 så säger inte ifrån ännu angående klädval, fast händer ju att mannen sätter på honom rosa byxor och någon flicktröja då och då, han e mer för det än vad jag e känns det som.)

Men blir trött på personer som absolut anser att pojkar ska älska stålmannen och bilar och bara vilja ha gråa/blåa/svarta´/begia kläder med tuffa tryck.

Flickor ska älska hello kitty, dockor osv. och älska allt med puffärm, glitter, rött/rosa/lila med gulliga tryck.

Vad jag fått kännslan av är att barn lär sig leka med det de blir erbjudna, de lär sig att tycka om det som erbjuds, sen så kan det vara så att de vill ha endel annat också.

Sonen har vsserligen ett par bliar hemma men han leker mycket hellre med dockor och blev överlycklig för en dockvagn.

Vill han ha klänning på dagis när han blir större så får han det. Även om det är mer extrema killkläder också. Försöker hellre ha hela färgskalan hemma och relativt unisex också.

Så ts. jag tror nog att du inte ska säga något direkt till din vän, verkar som hon är väldigt kritiskt till just den uppdelningen som du vill se. Risken är nog att hon mest tycker du är trångsynt och steriotyp.
    Min kille har ett gäng afrikanska "killklänningar" de är tämligen könsneutrala. Ett tips om man söker nåt sånt.
  • Queenie70
    Faber skrev 2011-04-28 19:48:28 följande:
    Fast då hoppas jag att du inte kritiserar de män som gör samma val som du, rätt skall väl vara rätt?
    Nu hänger jag inte med? Vilket val är det jag gör menar du?
  • Driftwood
    Queenie70 skrev 2011-04-28 19:55:24 följande:
    Min kille har ett gäng afrikanska "killklänningar" de är tämligen könsneutrala. Ett tips om man söker nåt sånt.
    Har vet han att det är killklänningar?
  • Stinky

Bara läst TS.

Om grabben absolut VILL ha klänning på sig, så är det väl ok. Ungen ska väl inte kränkas bara för att han tänker "annorlunda"? Men om det är morsan som fått för sig att klä sonen i klänning p.g.a. ett sjukt genustänk, så har det banne mig gått för långt! Tycker det är vidrigt med föräldrar som inte låter sina barn vara sig själv, utan absolut MÅSTE köra med genustänk och avidentifiera barnens kön, vilket i slutändan resulterar i att det är ungen som får lida av deras knäppa föräldrars uppfostran.

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några. Alltså: en sminkad gris är fortfarande en gris!
  • trettioplus
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-04-28 19:23:54 följande:
    trettioplus skrev 2011-04-28 19:21:40 följande:
    Hädanefter ska jag nog ta och fråga alla med barn som har könsstereotypa kläder varför de tycker att det är rätt att använda sina barn för att manifestera sina åsikter.
    Bjuder på en liten (stor!) blomma såhär på kvällskvisten. {#emotions_dlg.flower}
    Man tackar
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
Svar på tråden Klär pojken i kläning