• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • Joual
    Rikard Ukraina skrev 2011-04-28 20:01:05 följande:
    Dina homosexuella vänner är säkert jättebra föräldrar, det tvekar jag inte på. Dessa psykologiska ärr barn till homosexuella föräldrar får senare i livet beror inte på sättet de uppfostrats på, utan på faktumet att vi lever i ett heteronormativt samhälle. Låt oss säga hypotetiskt sätt, att om ett homosexuellt och manligt par (vari båda parter är feminina av sig som de flesta manliga homosexuella) skaffar ett barn, finns det ju onekligen en större chans att dessa köper lila och rosa kläder till sina barn då dessa färger i flesta fall tilltalar denna samhällsklass mer än andra människor. Sedan blir barnet (om det hypotetiskt sätt är en son) retat i skolan på grund av att han har feminina kläder på sig, vilket senare i livet resulterar i neuroser och betingade reflexer - antagligen homofobi och oförklarligt hat gentemot killar som bär rosa. Tyvärr ser samhället ut så här, förhoppningsvis kan vi dock ändra på det.

Rikard
    Känner du personligen något samkönat par som har barn? Eller nåt samkönat par öht? 

Jag tycker att dina inlägg beskriver homosexuella individer på ett ganska svepande sätt som på inget sätt stämmer överens med vad jag själv kan se i min bekantskapskrets.  
  • Driftwood
    Joual skrev 2011-04-28 20:17:13 följande:
    Känner du personligen något samkönat par som har barn? Eller nåt samkönat par öht? 
    Hur skall han veta det menar du? 
  • Joual
    amanda h skrev 2011-04-28 20:14:51 följande:
    Blir så förbannad! Skulle ALDRIG låta min son gå till dagis med rosa glittrig klänning och målade naglar! Är ju en skrattretande tanke, vart i h*lvete är SVERIGE PÅ VÄG? Ni som säger "låt barn vara barn" och "det finns inga pojk och flick kläder" ni e ju för 17 helt från vettet. Här i UK där jag bor är det verkligen inte samma hysteri, THANK GOD! När jag får en dotter ska hon ha söta flickiga kläder på sig och min son ska fortsätta ha fina pojk-kläder.

För nu är det faktiskt såhär i världen att det finns både MÄN OCH KVINNOR, och jag hoppas inte att ni kvinnor går till jobbet med lös mustach och kostym? Eller att era män går till jobbet med klänning? Ni sätter upp orealistiska normer i era hjärnor, and guess what - det kommer ALDRIG att förändras! För när era söner som hade klänning på sig till dagis växer upp kommer det enda dom har att säga till er vara "mamma - varför i h*lvete hade jag klänning på mig när jag var liten?".

get over it!
    Jag går inte till jobbet med lösmustasch och kostym. Däremot går jag ofta dit med byxor. Nästan alltid med byxor, om jag ska vara ärlig. Är inte byxor ett plagg för män, om man ska vara konservativ i sitt tänk runt kläder?
  • Millicent
    trettioplus skrev 2011-04-28 19:21:40 följande:
    Hädanefter ska jag nog ta och fråga alla med barn som har könsstereotypa kläder varför de tycker att det är rätt att använda sina barn för att manifestera sina åsikter.
    Det har du visserligen rätt i. Samtidigt blir inte ett barn som sätts att följa de vanliga och ack så accepterade mönstrena i samhället lidande i den meningen att de agerar murbräcka för någon annan. Den som VILL ha hårband, nagellack, klänning som barn eller vuxen ska få ha det. Att tvinga på någon det (pojke eller flicka) är fel. Är det en flicka så blir det en personlig kränkning. Är det en pojke så kan det bli en dubbel kränkning - först själva tvånget och sedan andras reaktioner på klädseln. Om jag ska generalisera alltså.
  • Hypnotica
    Blir så förbannad! Skulle ALDRIG låta min son gå till dagis med rosa glittrig klänning och målade naglar! Är ju en skrattretande tanke, vart i h*lvete är SVERIGE PÅ VÄG? Ni som säger "låt barn vara barn" och "det finns inga pojk och flick kläder" ni e ju för 17 helt från vettet. Här i UK där jag bor är det verkligen inte samma hysteri, THANK GOD! När jag får en dotter ska hon ha söta flickiga kläder på sig och min son ska fortsätta ha fina pojk-kläder.

För nu är det faktiskt såhär i världen att det finns både MÄN OCH KVINNOR, och jag hoppas inte att ni kvinnor går till jobbet med lös mustach och kostym? Eller att era män går till jobbet med klänning? Ni sätter upp orealistiska normer i era hjärnor, and guess what - det kommer ALDRIG att förändras! För när era söner som hade klänning på sig till dagis växer upp kommer det enda dom har att säga till er vara "mamma - varför i h*lvete hade jag klänning på mig när jag var liten?".

get over it!
    Jag kan bara beklaga att du inte förstår.
    Driftwood skrev 2011-04-28 20:16:34 följande:
    Då måste du ju ta loss hattnålen först.
  • Joual
    Driftwood skrev 2011-04-28 20:19:23 följande:
    Hur skall han veta det menar du? 
    Tja.. jag tänker mig att man vet om man har nåt samkönat par i sin närhet. Man kan ju smygkolla deras pass nån gång, om man är osäker på deras könstillhörighet. 
  • Hypnotica
    Driftwood skrev 2011-04-28 20:16:34 följande:
    Då måste du ju ta loss hattnålen först.
    Okej. Nu orkar jag inte med att svara på dig.
  • Driftwood
    Joual skrev 2011-04-28 20:20:52 följande:
    Tja.. jag tänker mig att man vet om man har nåt samkönat par i sin närhet. Man kan ju smygkolla deras pass nån gång, om man är osäker på deras könstillhörighet. 
    Brukar du kolla dina vänner pass?
  • JuliaåRonjasmammis

get over it!
    Varför blir du förbannad? Har du inget jobb, eller någon trevlig hobby att engagera dig i? Egna barn är ju också något k´man kan engagera sig i, istället för att lägga krut på hur andras barn är klädda. bara som ett tips.

Du får väl fortsätta klä dina barn hur du vill, trots att andra väljer att inte följa mossiga könsstereotyper.Feel free, det är nämligen ett fritt val!

Jag bara undrar lite smått; vad gör du den dag dina barn _vill_ ha något som inte passar in i din världsbild då? Vägrar låta dem vara de individer de är?

Varför jag skulle gå till jobbet i lösmustasch och kostym förstår jag inte, det gör inte min man heller. Det är nog rätt få som gör det. Mustasch känns f ö väldigt mycket 80-tal, finns det på allvar folk under 80 som fortfarande har sådana?

Vad är det som "ALDRIG kommer att förändras"? Din trångsynthet?
    Don't mess with my integrity!
  • amanda h
    Joual skrev 2011-04-28 20:19:57 följande:
    Jag går inte till jobbet med lösmustasch och kostym. Däremot går jag ofta dit med byxor. Nästan alltid med byxor, om jag ska vara ärlig. Är inte byxor ett plagg för män, om man ska vara konservativ i sitt tänk runt kläder?
    Nu sa jag ju inte byxor, utan kostym.. men alright - byxor är ett plagg både män och kvinnor kan ha. Inget konstigt med det? Det jag syftade på var ju att du inte hade klätt dig manligt till jobbet, alltså kostym, stjorta, slips? Hade din man klätt sig i kjol och högklackat? Isåfall kan vi ju diskutera vidare, men byxor är ju inget direkt manligt eller kvinnligt plagg.
Svar på tråden Klär pojken i kläning